Gå til innhold

[Løst] Burde jeg fortsette med Biologi 1?


Hellemokb

Biologi, ja eller nei?  

11 stemmer

  1. 1. Biologi, ja eller nei?

    • Dropp Biologi, du trenger det ikke!
      2
    • Ta Biologi, det er gøy og du kommer til å lære masse kule ting!
      9


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går andre året på videregående skole og jeg har et lite dilemma... Jeg har veldig lyst til å ''bli noe'' når jeg blir stor, men jeg vet ikke helt hva enda. Jeg tenkte meg noe innenfor medisin. Jeg har allerede valgt Kjemi 1, Biologi 1, Fysikk 1 og S1 matte (ikke R fordi jeg synes det er for vanskelig, men jeg klarer meg fint med S). Jeg har lenge visst at jeg egentlig ikke trenger Biologi for å komme inn på medisin, men jeg tenkte at det kom til å bli gøy (jeg skal bare gå videre med kjemi og matte i tredje, så biologi kommer jeg bare til å ha frem til sommerferien).

 

Nå er jeg veldig usikker angående Biologi... :hm: Prøvene er lange og pensumet er et såkalt ''pugge-pensum'', mens jeg er mer en... realist for å si det sånn. Jeg liker å regne. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvilken ''familie'' blåskjell er i for å si det sånn :laugh:

 

Reiseliv er et fint og lett fag (i følge klassekameratene mine), så jeg tenkte å bytte ut Biologi 1 med reiseliv slik at jeg kan få mer tid til å jobbe med andre fag som Fysikk for eksempel.

 

Spørsmålet mitt til dere er altså: burde jeg gå videre med Biologi eller burde jeg droppe det og ta et lettere fag (hovedgrunnen til at jeg valgte biologi er at jeg får 0.5 realfagpoeng for det faget).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kunne ha vært meg som skrev. Jeg har de samme fagene som deg, og det samme målet. Jeg valgte ikke R fordi det ble for vannskelig her, men av andre grunner.

 

Neste uke har vi Biologi prøve i to hele kapitler. Jeg spurte læreren min om hva man måtte kunne, og han sa at man måtte kunne detaljer og ting i kapitlene. Jeg ble litt lamslått. Jeg er heller ikke en sånn "pugg" fan fyr, lurer på om jeg ikke bør bytte fra Biologi. Problemet da er at jeg ikke får søkt medisin i utlandet, fordi de fleste krever å ha hatt bio 1+2.

 

Har du tenkt å ta medisin i utlandet?

Endret av ZPAS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kunne ha vært meg som skrev. Jeg har de samme fagene som deg, og det samme målet. Jeg valgte ikke R fordi det ble for vannskelig her, men av andre grunner.

 

Neste uke har vi Biologi prøve i to hele kapitler. Jeg spurte læreren min om hva man måtte kunne, og han sa at man måtte kunne detaljer og ting i kapitlene. Jeg ble litt lamslått. Jeg er heller ikke en sånn "pugg" fan fyr, lurer på om jeg ikke bør bytte fra Biologi. Problemet da er at jeg ikke får søkt medisin i utlandet, fordi de fleste krever å ha hatt bio 1+2.

 

Har du tenkt å ta medisin i utlandet?

På fredag har vi prøve i 3 kapitler..... :eek: Nei, jeg har tenkt til å studere i Norge! :)

Lenke til kommentar

Om du ikke orker å pugge til biologi vil du slite på medisinstudiet. Når det er sagt, så kommer det mest an på om interessen er der. Kjemi er også et puggefag, bare sånn at det er klart.

Jeg er interessert i kjemi, det er derfor jeg tar det. Dessuten er jo kjemi er nesten ''hovedfaget'' for medisin (har jeg hørt). :)

Lenke til kommentar

Biologi er et fantastisk fag. Jeg hadde det ifjor og trivdes utrolig bra. Hvis du har planer som å studere medisin, er det en utrolig dårlig ulempe hvis man ikke er i stand til å pugge 50-60 sider til f.eks en biologiprøve, hvis jeg var deg ville jeg ha vurdert en annen studieretning før det er forsent, "å bli noe" tilsvarer ikke nødvendigvis å bli lege!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...