Gå til innhold

Intels minimaskin får kraftig oppgradering


Anbefalte innlegg

Men som mediasenter er det litt bortkastet med så mye kraft. Hva skjer dersom du bruker 100% CPU over lengre tid?<br/><br/>De NUC-chassisene som er vifteløse, har de en pris som tilsvarer maskinvaren?

 

Absolutt ikke, personlig bruker jeg min NUC til XBMC frontend, Plex mediaserver (transcoding av video til andre enheter), emulatorer (Retroarch med diverse tunge cores) etc. For ren medieavspiller holder det nok med Celeron NUC men prisforskjellen er ikke himmel og hav.

 

Noe spesielt du mener skal skje med 100% CPU over lengre tid eller? Pris som tilsvarer maskinvaren? Vet ikke helt hva du mener her, bare å gjøre et søk på det chassiet du liker. Koster nok mindre enn maskinvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vet jeg, min ION maskin med Atom-prosessor bruker VDPAU som resulterer i 5-10% CPU-bruk ved dekoding av tunge videofiler.

 

Men jeg vil gjerne bruke en NUC-maskin til vanlig bruk, ikke mediasenter, og det kan resultere i 100% CPU-bruk over lengre tid, derfor må den være vifteløs før det er aktuelt.

Jeg har en brix med core i3, og med 100% cpu er det såvidt jeg hører maskinen. Da snakker vi om soverommet altså, ikke kontorlandskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Min Shuttle tok nettopp kvelden og jeg er på jakt etter noe nytt.

Denne saken dukket opp på topp i prisguiden, og jeg vurderer den som arvtaker til XBMC-frontenden min.

 

Med 4 GB 1600MHz ram og 60 GB mSATA SSD burde den vel klare å jobbe noe kjappere med filmbiblioteket enn hva Shuttle XS35 med atom-prosessor gjorde.

 

Det jeg lurer mest på er om det er mulig å spille på den. Jeg ser at noen andre er her kritiske, men jeg er ikke særlig kravstor og spiller ikke spesielt ofte heller. Men jeg vil veldig gjerne ha muligheten en gang i blant.

 

Hvis det er komplett umulig å spille på den så går jeg heller for i3-versjonen og bruker den kun som xmbc frontend.

Lenke til kommentar

Den har samme spesifikasjoner som Macbook Air 11" 2013 modellen så du kan sjekke benchmarks for den laptopen. Den skal klare Diablo 3, CS:S og sånne ting ganske greit.

 

Selv spiller jeg for det meste emulatorer, men kan fortelle at Dosbox/Retroarch med avanserte GL shadere går silkeglatt, der den forrige Ivy Bridge i5 NUC sleit. Haswell med HD5000 er ikke til å kimse av.

Lenke til kommentar

Den har samme spesifikasjoner som Macbook Air 11" 2013 modellen så du kan sjekke benchmarks for den laptopen. Den skal klare Diablo 3, CS:S og sånne ting ganske greit.

 

Selv spiller jeg for det meste emulatorer, men kan fortelle at Dosbox/Retroarch med avanserte GL shadere går silkeglatt, der den forrige Ivy Bridge i5 NUC sleit. Haswell med HD5000 er ikke til å kimse av.

 

Har du prøvd noen nintendo-emulatorer (GC, 64 etc)? De har pleid å få i gang vifta på laptopen min for å si det slik..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt OT, men jeg vurderer å kjøpe en slik Intel NUC, for bruk til Plex. (Jeg er VELDIG grønn på området...) NUC fordi jeg har skjønt at de fleste NAS'er ikke har kraftig nok prosessor til å transcode HD-materiale "on-the-fly". Så jeg ble anbefalt en Intel NUC.

 

Men jeg kom over en oversikt fra Plex, som sier at for å transcode HD-materiale må man ha minst "Intel Core 2 Duo processor 2.4 GHz". https://plexapp.zendesk.com/hc/en-us/articles/200302787-Server-and-a-Player-App

 

Den kraftigste NUC'en jeg har funnet er utstyrt med Core i5 3427U 1,8 GHz prosessor. Vil ikke den da være for svak til å transcode f.eks 1080p?

Ser at det også står "(2,8 GHz) (dobbeltkjerne)" bak prosessorbeskrivelsen. Er 2,8 GHz "turboytelsen" den kan holde over kortere tid? Er det denne jeg egentlig bør se opp i mot Plex sine krav?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...