Gå til innhold

Slik skal Sony bli den nye TV-kongen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det positive med artikkelen er at fokuset ligger på bildekvalitet. Når jeg kjøper skjerm (TV) er alt mitt fokus å få noe som lager best mulig bilde. Til nå har jeg vært mest fornøyd med bildet på plasma skjermer. Sånt "smart tv" tull bryr jeg meg ikke om, jeg har annet til denslags.

 

Så om Sony skal bli det foretrukne for min del fremover (4K), må de presentere et bedre bilde enn konkurrentene. Artikkelen tyder ihvertfall på at det er der fokuset ligger, hvilket er en god ting.

Lenke til kommentar

Fra 80 til midten av 2000 var Sony en ledende design technoindustri. Deres produkt var innovative, stilrene og "visual" lekkert. Dem hadde et problem, problemet som vil være det avgjørende faktor; de var Copyright junkies som skapte sterk misnøye blandt forbrukere.

Så kom husboblen i USA. Konsumbevissthet og økonomiskbegresning hos forbrukerer, som fra før hater begresninger, skapte et ramaskrikk for "bang for the bucks". På toppen av hele møkka (for Sony), en pågående deflasjon av Japansk yen.

Sonys produkt ble etterhvert lite attraktiv og (altfor) dyrt.

Sony foreså/klarte ikke å forstå problemene. Ei skal de ha noe "mindre inntekter" etter en lang Blu-Ray krig. De videreførte dermed den gode gamle japanske staheten.

Mean while..
Koreanere Samsung og LG så muligheten. Dem kopierte designfilosofiene til Sony, fjernet begresningene og la til DivX og MKV decoding. De spiste markedsandelen til Sony som varmt brød til frokost.

Nå i 2013.
Har Sony forsatt ikke forstått poenget. Dems nyeste UHD-skjerm med "store høytallere" på kanten og hjemmekinosystem med "grønneflekker" til priser man ler av.

Markedsleder igjen?
Muligens, men ikke før de bytte kokken.
Han er enten fargeblind eller lider av smaksløkmangel.

 

En annen mulighet er å være et "nisjeprodukt produsent" som Bang og Olufsen: overpriset dårlig design i ekslusivitetensnavn.

Endret av Labia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns sony har gjort mye riktig de siste årene. Kanskje og det selskapet som har gjort "mest" riktig.

 

På mobilplatformen har de forstått at dersom de skal kunne hevde seg, må de tilby noe de andre ikke har, og gikk for vannsikkerhet og lekker, stilren design, samt kvittet seg med elendige brukersystemer som de først hadde i experia-serien.

 

På TV-fronten droppet de tynne rammer og tung-smart-tv-satsing, og fokuserte på bildekvalitet. Dermed fikk de "best i test" stempel på f. eks fjorårets HX8, samt gode anmeldelser for årets 8-serie. Årets 9-serie (som jeg har), er og blitt omtalt som "den beste LED-TV hva bildekvalitet anngår.

 

På 4K fronten har de konkuransedyktige priser, og vidrefører prinsippene for bildekvalitet.

 

På laptop/nettbrettfronten har de funnet ut at let vekt og stilig design gjelder i større grad, og de har nå skapt noen fantastiske produkteter som overgår flere produsenter. Ta f.eks experia tablet og sony vaio (vaio har forresten etablert seg godt i statene, spesielt gjennom å fronte produkter i filmer/serier).

 

Jeg syns Sony ligger oppe sammen med de 3 "beste" produsentene i flere produktsegmenter. Lykke til videre sier jeg bare, dette kommer til å gå bra!

Lenke til kommentar

Philips eller Sony hvis man tenker bildekvalitet. Samsung har bra smart-TV løsning for den som bryr seg om det, men leverer ikke lenger på kvalitet dessverre. Selv de siste toppmodellene har ikke vært on par, kanskje med unntak av den som dukket® opp rundt omkring disse tider...

 

 

Sony er svaret. Bilde kvaliteten til Sony er no helt annet. Det kan man tydelig se når man er på Lefdal eller Elkjøp

Lenke til kommentar

 

Philips eller Sony hvis man tenker bildekvalitet. Samsung har bra smart-TV løsning for den som bryr seg om det, men leverer ikke lenger på kvalitet dessverre. Selv de siste toppmodellene har ikke vært on par, kanskje med unntak av den som dukket® opp rundt omkring disse tider...

 

Sony er svaret. Bilde kvaliteten til Sony er no helt annet. Det kan man tydelig se når man er på Lefdal eller Elkjøp

Nå er det jo faktisk sånn, at nesten alle tver hos lefdal/elkjøp settes i dynamisk modus. Ingen profesjonelle tv-testere mener denne modusen er spesielt god. Dermed blir det å sammenligne kun utifra det man ser i butikken veldig feil.

 

At sony`s standard-modus eller dynamiske, er nærmere "det korrekte bilde", er et faktum, men en philips-tv, f.eks 8-serien, er og en veldig bra tv. Når det er sagt, er nok sony`en hakket bedre, men dette varierer blandt modellene. En annen ting er at ALLE tver, uavhengig av modell, er noe forskjellige. Panelene er aldri like fra fabrikk. Kalibrering av bildet, er eneste måte å få tven til å yte "best mulig", dersom man er opptatt av det.

 

Philips har gode bilder, med fine farger, men den dynamiske modusen er litt vel sprek, akkurat som samsung. Ønsker man en tv der man trenger minst mulig justering for å få "best bilde", så kjøper man en panasonic plasma, eller en sony led.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Philips eller Sony hvis man tenker bildekvalitet. Samsung har bra smart-TV løsning for den som bryr seg om det, men leverer ikke lenger på kvalitet dessverre. Selv de siste toppmodellene har ikke vært on par, kanskje med unntak av den som dukket® opp rundt omkring disse tider...

 

Hva med Sharp? De var veldig bra når jeg kjøpte TV, og de leverer paneler til svært mange andre leverandører også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny TV i sommer. Gjorde grundig research for å få den beste billedkvaliteten i en full-HD led TV. (ikke 4k). Mindre vekt på smart-tv etc.

 

Endte opp med en Sony W905. Bildet på denne er helt klart det beste jeg fant.

 

Det skal også sies at denne uten problemer streamer MKV-filer og diverse annet trådløst fra min medieserver, så Sony har tatt seg opp der også.

 

Jeg tror Sony har det som trengs for å komme tilbake i toppen, så lenge de spille kortene sine riktig. De ha iallefall kunnskapen som trengs for å ligge i front på innovasjon. De må bare tørre å selge det "billig" sør Koreanerne kommer dem i forkjøpet.

Lenke til kommentar

 

Hva med Sharp? De var veldig bra når jeg kjøpte TV, og de leverer paneler til svært mange andre leverandører også.

 

AtW

Jeg har personlig for liten erfaring med Sharp til å si noe frem eller tilbake. De modellene jeg har sett på selv har ikke ført til våte drømmer, men det betyr ikke at de har ikke har noe som fungerer.

 

Personlig mener jeg at man ikke skal gå helt bananas heller, for det er grenser for hvor mye de forskjellige faktorene spiller inn i praksis, når du har skjermen hjemme i stua (jeg vet mange ikke er enige her). Men det som er ekstremt lett å se er flyten i bildene, at det ikke hakker ved sideveis panorering etc, at skjermen ikke blir, øh, jernteppe, må fornorske engelsk ord, blur'ete ved bevegelse. Enkeltfarger som stikker er også lett å se.

 

Er man litt kritisk, og sjekker ut disse enkleste tingene i butikken, får man stort sett en OK TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...