Gå til innhold

Blir alle påvirket av reklame?


Blomst1

Anbefalte innlegg

Ja det lurer jeg på?

 

kjenner folk som sier at de selv synes at de aldri blir påvirket av reklame, disse kjøper få ting og kjøper bare ting de trenger/ selv vil ha.

 

De vil ofte ha noe annerledes, og leter lenge etter og finne spesielle ting slik de har sett for seg at de vil ha.

 

Men det er også de som hevder at alle blir veldig mye påvirket av reklame uansett. selv synes jeg det er typisk lærere ,og mene at alle blir like mye, og veldig mye påvirket av reklame.

 

Hva mener du, blir alle påvirket av reklame?

hvordan blir du påvirket av reklame?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studier viser at omtrent alle tror at de fleste andre blir påvirket, men at man selv ikke blir det. Selv om mennesker har evnen til å ta et bevisst valg angående saker og ting, blir underbevissheten alltid til en viss grad påvirket av reklame. Reklame kommer også i andre former, for eksempel gjennom produktplassering i filmer, tv-serier osv. Så den uoffesielle fasiten er at ja, alle blir i større eller mindre grad (men de fleste i større grad enn de tror) påvirket at reklame.

Lenke til kommentar

Jeg blir påvirket, men mer i negativ retning; skjønner de bruker visse farger, høy musikk osv. bare for å manipulere meg. Blir litt det samme som når man går inn i en klesforretning med høy musikk, de har det jo på bare for å stresse deg til å ta dårligere valg. Om du skal selge noe til meg, så kommer du mye lengre med ærlighet.

Lenke til kommentar

Jeg hevder selv at jeg i ingen grad blir påvirket av reklame. Jeg vet ikke hva andre syntes, men jeg bruker fornuften og kjøper det jeg trenger. Hvis det f eks kommer nye produkter på markedet og reklame er måten jeg blir opplyst om det på så har kanskje reklame noen ganger hatt en medvirkning til at jeg har prøvd ett produkt. Hvis jeg var missfornøyd med produktet eller syntes at det er bedre alternativer så kjøper jeg ikke for å kjøpe.

 

Jeg føler at det i hvert fall er slik jeg har mitt forhold til reklame. :)

Lenke til kommentar

Jeg blir påvirket, men mer i negativ retning; skjønner de bruker visse farger, høy musikk osv. bare for å manipulere meg. Blir litt det samme som når man går inn i en klesforretning med høy musikk, de har det jo på bare for å stresse deg til å ta dårligere valg. Om du skal selge noe til meg, så kommer du mye lengre med ærlighet.

 

Reklame virker på andre måter enn at det bare gir deg lyst til å kjøpe et produkt. La oss si at iPhone og Galaxy var de eneste mobilene som ble reklamert for på TV og en forbruker, "Bertram", fikk lyst på ny mobil. Da kan han selvfølgelig undersøke om det finnes andre typer mobiler, men det er likevel stor sjanse for at Bertram velger enten iPhone eller Galaxy fordi de er de eneste mobilene han har hørt om og den informasjonen er mentalt lett tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...