Gå til innhold

Ikke bestemt deg? Jeg gir deg et alternativ på 5 min.


Anbefalte innlegg

Ikke bestemt deg for parti enda? Hva med å tenke nytt i år?

Har skrevet en (liten) innføring i Miljøpartiet de Grønne.

MDG er en del av en stadig større global grønn bevegelse. I Sverige er MDG 3. største parti. I Tyskland og Frankrike er også partiet blitt viktig, med bl.a. norsk-franske Eva Joly.

Partiet bygger på grønn ideologi og solidaritetbegrepet står sterkt her. Ikke bare solidaritet med andre mennesker, men også naturen, dyrene og fremtidens generasjoner.

Hovedområdet er selvsagt miljø- og klimapolitikken. Men partiet er ikke et ett-saksparti slik navnet kanskje får det til å virke. Finanspolitikken står sentralt i partiets program, nettopp fordi det hører så tett sammen med klimapolitikken. I tillegg har partiet en god kulturpolitikk, boligpolitikk, helsepolitikk, skolepolitikk, utenlandspolitikk m.m.

Lite av politikken utover miljø og klima har kommet frem i media i årets valgkamp. Det er også fordi partiet har valgt 3 hovedtemaer for årets valgkamp: Livskvalitet, klimasmart samferdsel og fornybar fremtid.

Men partiet setter miljø og klima først fordi det er vår tids viktigste sak. Med den politikken som føres i dag, med fossil energi og mye forurensning, er vi i ferd med å ødelegge livsgrunnlaget. Dette er grunnlaget for å kunne ha en trygg og forutsigbar økonomi, for å holde oss fysisk og psykisk friske m.m.

På klimamøtet i København i 2009 ble det en global enighet om at den globale oppvarmingen, som skyldes at vi har alt for høye co2-utslipp, ikke skulle gå lengre enn 2 grader varmere. Med den politikken som føres i dag, er dette målet allerede lite sannsynlig. Det føres en alt for lite ambisiøs politikk, og vi greier ikke å få nå co2-utslippene nok. FNs helt ferske klimarapport viser dette, og med denne politikken og tempoet på den globale oppvarmingen, er 4 grader blitt mer sannsynlig enn 2.

Dette vil ha svært store konsekvenser. Ikke "engang i fremtiden". Men de kommende tiårene (!).

Global massedød av korallrev, redusert matproduksjon mange steder, mer alvorlige hetebølger, økt havnivå som vil oversvømme øystater over hele verden, omfattende sult og sykdom i Afrika, nedsmelting av isen på Grønland, isberget i Vest-Antarktis vil kunne kollapse.

Og dermed: Nedsmelting av tundraen vil føre til så store utslipp at klimaendringene vil være HELT ut av all mulig menneskelig kontroll.

Vår høyt elskede oljeproduksjon vil påvirkes sterkt av vindendringer, endret havnivå, stormer og bølger.

En annen ny rapport viser at pengene verden vil tape bare på at Arktis smelter, kan tilsvare HELE fjorårets verdensøkonomi (60 billioner dollar). Til sammenligning er gjelden til USA på rundt 16 billioner dollar.

Her er det behov for å blitt teknisk for å forklare: Når isen i Arktis smelter, vil også permafrosten i de arktiske landområdene kunne tine og begynne å slippe metangass. Forskere regner med at det i disse områdene er lagret flere milliarder tonn med denne gassen, som er mye verre for den globale oppvarmingen, enn CO2. Dette vil gi mer ekstremvær og naturkatastrofer, som har svært store kostnader, både menneskelige og økonomiske.

Prognosene viser at Artkis vil være isfritt innen 2054. Vil vi at de som er barn i dag, og deres barn, skal oppleve disse miljøkatastrofene og tidenes finanskrise?

150.000 dør hvert år allerede i dag av klimaendringene. 42 millioner er på flukt som såkalt klimaflyktninger. 2,5 millioner mennesker dør hvert år pga forurensning.

Mye av årsaken til at utviklingen ikke går i riktig retning er politikernes evige vekstfokus. Økonomisk vekst. Det er helt klart at det vil koste å snu utviklingen. Men det vil koste mer å ikke gjøre noe nå, mens det enda kan snus. Hvis man ikke gjør noe nå, er denne økonomiske veksten (og festen), som et gigantisk forbrukslån. Kan være fristende da, men blir fryktelig dyrt i lengden.

I valgkampen har noen partier gitt uttrykk for bekymring for de 60.000 som jobber innen olje i dag. Men det er ikke sånn at Miljøpartiet de Grønne vil legge noe ned, uten å satse på noe annet samtidig! Partiet har som mål å skape 100.000 grønne arbeidsplasser fremover i Norge.

Og det er heller ikke slik at vi trenger å vente på forskning og teknologi. Partiet har forskerne med seg. Og teknologien finnes. Allerede er 50% av energien i Norge fornybar. Men det langt i fra nok.

Norge må gå i forveien i denne utviklingen. Selv om vi er et lite land med få innbyggere, så slipper vi ut opptil 3% av verdens totale utslipp fordi vi har så høy eksport av utslipp til andre land. Bare Quatar og Kuwait er verre enn oss! Verden ser også til Norge. Vi er forbilder på mange andre områder og kan være det her også. Hvem vil la oljen ligge hvis Norge ikke gjør det?

Enkelte politikere har kalt De Grønne urealistiske og uansvarlige. Men jeg håper denne lille appellen har vist at det er urealistisk og uansvarlig å IKKE omstille samfunnet i en fornybar retning, med klimavennlig samferdsel og en finanspolitikk som sier at "forurenser betaler". Det skal lønne seg å velge miljøvennlig.Det går gjennom i hele partiets program.

Du har kanskje hørt at MDG vil ta oss tilbake til 80-tallet i media den siste tiden. Dette er selvsagt en helt feil fremstilling. Partiet vil fremover, med masse innovasjon og teknologi. Nesten science fiction! Så ikke worrye.

Hjelper det å stemme på MDG? Partiet har hatt en enorm vekst spesielt det siste året, og på siste måling fra Aftenposten manglet partiet bare 3000 stemmer for å komme over 4%, som gir langt flere mandater på Stortinget.

Partiet har valgt å ikke ta stilling til hvilken blokk vi vil samarbeide med. Hovedgrunnen til det er det faktum at MDG er hverken rødt eller blått. Men partiet har sagt at det er uaktuelt å samarbeide med FRP. Hvilken blokk det kan bli, avhenger helt hva de andre partiene vil være med på av klimapolitikk. Her vil MDG være nokså kompromissløse.

En stemme på MDG vil uansett være med å løfte klimadebatten på Stortinget, og være en viktig motvekt til de grå fossilpartiene (AP, H, og FRP), så drar landet i feil retning.

Håper du gir din stemme på fremtiden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer aldri i verden til å stemme på MGP.

 

Hvorfor spør du?

Fordi de er for å avvikle det Norge lever av, samt de har politikk som ikke er praktisk gjennomførbart i Norge. Fjerner vi oljeindustrien så har Norge per dags dato ingen ben å stå på. Hvordan skal et samfunn slik dere skriver det fungere i praksis?

 

 

MGP i Norge har fullstendig mangel på bakkekontakt. Det som SV, som nå nesten er under sperregrensa, med god grunn.

 

 

 

Nei, sats heller på å få biler mest mulig miljøvennlig. Ikke bare under kjøring, men fra den første delen er produsert til den siste delen makuleres. Tenk nytt! Hva med veier som lader elbiler under kjøring på hovedveiene? Få det inn på nok veier så kan batteriene halveres i bilene = Mer miljøvennlig produksjon.

 

Strømnettet som det er i dag vil ikke takle en stor vekst innenfor elbiler, spesielt ikke i distriktene. En Tesla krever opp mot 100 kW fra strømnettet for å lades raskt, dagens master er underdimensjonerte.

 

Dagens batterier er dårlig for at det fungerer for folk i distriktene. Kun i storbyer.

 

Hvordan skal dere bygge ut strømnettet til å takle firegangen i effektbehov på en miljøvennlig måte? Hvordan skal dere skalere opp vannkraftverkene våre og hvor skal dere sette opp ny kraftverk for å takle det nye behovet?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

MDG har rett i at Norge er for avhengig av ptreoleumsnæringen, og uavhengig av klima er det ikke sunt å nærmest utelukkende leve av olje og gass --- men jeg mener MDG ikke besitter løsningene.

 

Yepp, de har et mål, men absolutt ingen løsning på problemet.

 

Løsningen må jo være å først bygge ut infrastruktur og få flere ben å stå på. Når det kanskje har blitt en suksess iløpet av en tyveårsperiode, da kan vi begynne å snakke om å skalere ned oljeindustrien.

 

Norge kan ikke være en velferdsstat uten penger. Om oljeindustrien ble lagt ned ville umiddelbart kronekursen sunket betraktelig.

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri i verden til å stemme på MGP.

 

Hvorfor spør du?

Fordi de er for å avvikle det Norge lever av, samt de har politikk som ikke er praktisk gjennomførbart i Norge. Fjerner vi oljeindustrien så har Norge per dags dato ingen ben å stå på. Hvordan skal et samfunn slik dere skriver det fungere i praksis?

 

 

MGP i Norge har fullstendig mangel på bakkekontakt. Det som SV, som nå nesten er under sperregrensa, med god grunn.

 

 

 

Nei, sats heller på å få biler mest mulig miljøvennlig. Ikke bare under kjøring, men fra den første delen er produsert til den siste delen makuleres. Tenk nytt! Hva med veier som lader elbiler under kjøring på hovedveiene? Få det inn på nok veier så kan batteriene halveres i bilene = Mer miljøvennlig produksjon.

 

Strømnettet som det er i dag vil ikke takle en stor vekst innenfor elbiler, spesielt ikke i distriktene. En Tesla krever opp mot 100 kW fra strømnettet for å lades raskt, dagens master er underdimensjonerte.

 

Dagens batterier er dårlig for at det fungerer for folk i distriktene. Kun i storbyer.

 

Hvordan skal dere bygge ut strømnettet til å takle firegangen i effektbehov på en miljøvennlig måte? Hvordan skal dere skalere opp vannkraftverkene våre og hvor skal dere sette opp ny kraftverk for å takle det nye behovet?

 

For det første heter partiet MDG, ikke Melodi Grand Prix (MGP) :)

 

Jeg skjønner godt spørsmålene dine. Jeg hadde mange av de selv tidligere. Norge lever i dag av et forbrukslån. Og dette forbruket ødelegger som nevnt klima og som igjen vil føre til store økonomiske problemer som vesten må ta mye av kostnadene for. Altså er det ikke langsiktig bærekraftig. Både Sverige og Tyskland har gode velferdssamfunn uten oljeindustri :)

I praksis skal samfunnet fungere slik at energikildene er fornybare. Det betyr solenergi, jordvarme, vindkraft, havkraft, bølgekraft o.l.

I tillegg skal forurensningen ned, noe el-biler vil bidra til. Men vi må også påvirke naboland, da mye av forurensningen i Norge kommer fra Storbritannia! Så vi må gå i forveien, og få med oss de andre. Tyskland og Sverige er i teten i dag. Norge er på etterskudd.

MDG mangler ikke bakkekontakt. Jeg er enig med Erlend Loe, om at dagens regjering lever i en fantasiverden. Og det er ingenting som tyder på at det vil endre seg med en borgerlig regjering.

Vi skal absolutt tenke nytt! Og ditt forslag om lading under asfalten kjenner jeg til og følger spent med. Kanskje vil vi snart se el-busser i Norge med denne teknologien.

Også er det ledd rundt dette som må forbedres som du sier og batteriutviklingen går fremover, og kjenner til strømnett-utfordringen.

Vannkraftverkene skal moderniseres slik at de vi har i dag utnyttes bedre.

Hvor nye skal settes opp må vurderes utifra hvilke områder det er forsvarlig med tanke på økosystem og natur. Partiet foreslår en nasjonal plan for landets fornybarsatsninger.

Lenke til kommentar

3/4 av argumentet ditt var bare prating om andre partier eller hva som er galt med Norge. Fikk vite så og si ingenting om hva MDG mener politisk.

 

En ting som alene er grunn til at jeg ikke ønsker å stemme MDG er at jeg leste et sted at de ønsker å stoppe all utvidning av alle flyplasser i Norge. Spørs hvor glade turistnæringen ville blitt for det. Skal nordmenn også slutte å vokse i folketall?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Avvikle den største grunnen til at Norge er en velferdstat.. det må være fantastisk god ide, kanskje vi bare skal avvikle demokratiet når vi først er i gang med idiotiske avgjørelser?

 

Norge skal være en like god velferdsstat også fremover. Det er ingen motsetninger mellom fornybar energi og velferdsstat. Hvis vi går i forveien, vil også vår teknologi eksporteres til andre land. Akkurat slik som oljen.

Lenke til kommentar

MDG har rett i at Norge er for avhengig av ptreoleumsnæringen, og uavhengig av klima er det ikke sunt å nærmest utelukkende leve av olje og gass --- men jeg mener MDG ikke besitter løsningene.

 

Løsningene finnes allerede, innen teknologien. Politikernes ansvar er å legge til rette for en satsning på de rette løsningene og peke ut en retning.

Lenke til kommentar

 

Yepp, de har et mål, men absolutt ingen løsning på problemet.

 

Løsningen må jo være å først bygge ut infrastruktur og få flere ben å stå på. Når det kanskje har blitt en suksess iløpet av en tyveårsperiode, da kan vi begynne å snakke om å skalere ned oljeindustrien.

 

Norge kan ikke være en velferdsstat uten penger. Om oljeindustrien ble lagt ned ville umiddelbart kronekursen sunket betraktelig.

 

Løsningene har 2 nivåer: Politisk vilje og mot, og teknologi. Sistnevnte står forskerne for.

 

Jeg kan jo legge inn noen politiske løsninger MDG står for:

 

- Endre navn på Olje- og energidepartementet til Klima- og energidepartement med vektlegging av

fornybar energiproduksjon og energisparing.
- Kutte Norges klimagassutslipp med minst 40 % sammenlignet med 1990-nivå innen 2020 og 90 %
innen 2050.
- Målrette en del av avkastningen i Statens pensjonsfond utland til forskning og investering innen
energi, infrastruktur, klimatilpasning og grønt næringsliv i Norge.
- Øke avgiften på CO2-utslipp fra petroleumssektoren til kr 1000 per tonn, og bruke inntektene til
utslippsreduserende tiltak også i fastlandsindustrien.
- Trekke Statoil ut av all virksomhet med ukonvensjonelle olje- og gasskilder som oljesand og oljeskifer, samt prosjekter i Arktis. Vi vil arbeide for et strengere internasjonalt regelverk for drivstoffkvalitet som forbyr produkter fra ukonvensjonelle ressurser.
Lenke til kommentar

Har ikke noe tro på nullvekst filosofien til MdG. =)

Men det er mye jeg liker med MdG også, men Venstre stikker i alle fall av med min stemme.

Bestemora til samboeren min (75år (like gammel som kongen)), stemmer MdG, så det er jo positivt for partiet. :)

 

Og Venstre har mye god politikk. Miljøpartiet De Grønne har nylig invitert Venstre, SP, KRF og SV til et samarbeid for Norges klimapolitikk.

Lenke til kommentar

Norge skal være en like god velferdsstat også fremover. Det er ingen motsetninger mellom fornybar energi og velferdsstat. Hvis vi går i forveien, vil også vår teknologi eksporteres til andre land. Akkurat slik som oljen.

Alt blir også jæ*** mye dyrere med MdG... Da snakker vi om så dyrt at folk ikke ville hatt råd til å kjøpe ny TV, men at de måtte ha gjort slik de gjorde før i tiden, altså stikke til en TV reperatør å få den fikset etc... Jeg vil ha den beste TVn til billig pris jeg.

Og Venstre har mye god politikk. Miljøpartiet De Grønne har nylig invitert Venstre, SP, KRF og SV til et samarbeid for Norges klimapolitikk.

Fint. Jeg er svært positiv til at Venstre samarbeider med MdG i alle fall.

Men som sagt denne nullvekstfilosofien setter jeg et stort spørsmålstegn ved :p

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

3/4 av argumentet ditt var bare prating om andre partier eller hva som er galt med Norge. Fikk vite så og si ingenting om hva MDG mener politisk.

 

En ting som alene er grunn til at jeg ikke ønsker å stemme MDG er at jeg leste et sted at de ønsker å stoppe all utvidning av alle flyplasser i Norge. Spørs hvor glade turistnæringen ville blitt for det. Skal nordmenn også slutte å vokse i folketall?

 

Det var et veldig bevisst valg å beskrive situasjonen slik den er i dag, ikke bare i Norge, men globalt. Dette er viktig informasjon for å forstå hvilke utfordringer vi står overfor.

 

Så vidt jeg vet er det ingen store behov for utvidelse av våre flyplasser. Og nei, MDG har ikke tenkt å foreslå forbud mot å få barn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...