Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du sier at Jesus Kristus i følge Johannes evangeliet ble døpt et par dager før bryllupet i Kana, du sier det står i Joh 1:33

 

Joh 1:32-33 "Og Johannes vitnet og sa: «Jeg så Ånden dale ned fra himmelen som en due, og den ble værende over ham."Jeg kjente ham ikke. Men han som sendte meg for å døpe med vann, sa til meg: Ham du ser Ånden dale ned over og bli hos, han er det som døper med Den hellige ånd"

 

Dette er noe døperen Johannes sa et par dager før bryllupet i Kana, det er helt tydelig at døperen Johannes snakker om noe som tidligere har skjedd, for han snakker i fortid.

Jepp, og det begynte 3 dager før bryllupet Kana. Det var nemlig da dåpen var.

 

Johannes 1:43 Dagen efter vilde han dra derfra til Galilea, og han traff Filip. Og Jesus sa til ham: Følg mig!

Johannes 2:1 Og på den tredje dag var det et bryllup i Kana i Galilea, og Jesu mor var der;

 

Er det lov å spørre om hva du innbiller deg "Og på den tredje dag" er for noe?...det er et berettiget spørsmål siden du som kristninger flest er helt båst når det gjelder hva som står i bibeltekster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, og det begynte 3 dager før bryllupet Kana. Det var nemlig da dåpen var.

 

Johannes 1:43 Dagen efter vilde han dra derfra til Galilea, og han traff Filip. Og Jesus sa til ham: Følg mig!

Johannes 2:1 Og på den tredje dag var det et bryllup i Kana i Galilea, og Jesu mor var der;

 

Er det lov å spørre om hva du innbiller deg "Og på den tredje dag" er for noe?...det er et berettiget spørsmål siden du som kristninger flest er helt båst når det gjelder hva som står i bibeltekster.

Nei, dåpen var ikke 3 dager før Bryllupet i Kana, døperen Johannes bare snakket om at han tidligere hadde sett en due over Jesus, det var ikke noe som skjedde der og da, 3 dager før Bryllupet i Kana.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Bok, kapittel og vers?!

Luk 24:1 "Ved daggry den første dagen i uken kom kvinnene til graven"
Luk 24:13 "Samme dag var to disipler på vei til en landsby som heter Emmaus, seksti stadier fra Jerusalem, og de snakket om alt det som var skjedd. Mens de nå snakket sammen og drøftet dette, kom Jesus selv og slo følge med dem"
Luk 24:28 "de brøt opp med en gang og vendte tilbake til Jerusalem. Der fant de alle de elleve og vennene deres samlet, og disse sa: «Herren er virkelig stått opp og har vist seg for Simon.» Så fortalte de to om det som hadde hendt på veien"
Luk 24:36 "Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!»"
Luk 24:50 "Så førte han dem ut mot Betania, og han løftet hendene og velsignet dem. Og mens han velsignet dem, skiltes han fra dem og ble tatt opp til himmelen"
Lenke til kommentar

Nei, dåpen var ikke 3 dager før Bryllupet i Kana, døperen Johannes bare snakket om at han tidligere hadde sett en due over Jesus, det var ikke noe som skjedde der og da, 3 dager før Bryllupet i Kana.

Forklar meg - er du snill - hvilken begivenhet i teksten som er så stor at forfatteren bruker den som referanse - om ikke dåpen?!

 

Har du noe vettug å si utover hva alle redelige biblers fotnoter allerede har fortalt?

Hvem som i all verden har innbilt deg dette tøvet føler jeg det er legitimt å spørre om, og mitt tips er en forkynner, forstander, prest, prost, predikant eller annet bibelmøll som ikke begriper annet enn hva de er dressert til å tro.

 

Sjekk det opp mot netbibelens (begynn her og les deg fremover) tidvis glimrende fotnoter, for det jeg hevder har allmenn aksept i alle miljøer bortsett fra hos fundamentalistiske kristne, som nærmest går over lik for å juge jesussen sin sann.

 

Man skal respektere gamle tekster uansett hvor mye tull det står i dem, så lenge tullet er autentisk. Og Johannes er en stor leverandør av jødefiendtlig tull, og han motsier både seg sjøl og de andre evangelistene, som også motsier Johannes og seg sjøl så mange ganger at man må være kristen for ikke å se det.

 

Men teksten sier dét den sier - dessverre.

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

 

Luk 24:1 "Ved daggry den første dagen i uken kom kvinnene til graven"
Luk 24:13 "Samme dag var to disipler på vei til en landsby som heter Emmaus, seksti stadier fra Jerusalem, og de snakket om alt det som var skjedd. Mens de nå snakket sammen og drøftet dette, kom Jesus selv og slo følge med dem"
Luk 24:28 "de brøt opp med en gang og vendte tilbake til Jerusalem. Der fant de alle de elleve og vennene deres samlet, og disse sa: «Herren er virkelig stått opp og har vist seg for Simon.» Så fortalte de to om det som hadde hendt på veien"
Luk 24:36 "Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!»"
Luk 24:50 "Så førte han dem ut mot Betania, og han løftet hendene og velsignet dem. Og mens han velsignet dem, skiltes han fra dem og ble tatt opp til himmelen"

 

Ser du ikke hva du gjør her? ...du juger med Lukas.

Hva sa jesus til røveren i følge Lukas?..I dag skal du være med meg til paradis, men når dro jesusen opp? i følge Lukas?

I følge Johannes tok det 40 dager, så noen juger så det renner her, og det som forundrer meg mest er om kristne har skylapper som rustning over hele kroppen - formodentlig som skjold mot vett og forstand?!

Endret av Quetzalcoatl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du ikke hva du gjør her? ...du juger med Lukas.

Hva sa jesus til røveren i følge Lukas?..I dag skal du være med meg til paradis, men når dro jesusen opp? i følge Lukas?

I følge Johannes tok det 40 dager, så noen juger så det renner her, og det som forundrer meg mest er om kristne har skylapper som rustning over hele kroppen - formodentlig som skjold mot vett og forstand?!

juger med Lukas :D

 

Jesus Kristus går ut og inn av himmelen akkurat som han vil, denne ideen din om at han bare gikk inn i himmelen 40 dager etter oppstandelsen er bare tull.

 

Også de kristne kan fritt gå inn og ut av himmelen, Jesus Kristus er deres vei og port inn i himmelen.

 

Joh 10:9 "Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite."

Lenke til kommentar

Word!!!

 

Det burde stått: Den som tror på de ubekreftede påstandene om meg skal bli frelst... så kunne folk gjøre seg opp en meening på det grunnlaget. Egentlig burde vel all religion blitt straffedømt for å slenge om seg med påstander de hverken har beviser for eller noen sinne har klart å vise at de oppfyller, som alt annet som reklamerer med ting de ikke kan bevise virkningen av... Rett skulle med andre ord være rett.

Lenke til kommentar

Samme hvor mye du ønsker det, så ble ikke Jesus Kristus døpt av døperen Johannes 3 dager før bryllupet i Kana, det står ganske enkelt ikke det i den teksten, du tror det står i.

 

Wikipedia: "John's gospel does not describe Jesus' baptism"

For noe godt sludder!

 

Må alt fores med teskjeer for deg? ...for det er en vesentlig forskjell mellom å skrive om dåpen og å beskrive utførelsen av den i detalj!

 

Slikt ville du jo fått med deg om du gløttet litt lenger ned på siden.

 

"The Gospel of John (John 1:28) specifies "Bethabara beyond Jordan",[22] i.e., Bethany in Perea as the location where John was baptizing when Jesus began choosing disciples, and in John 3:23 there is mention of further baptisms in Ænon "because there was much water there".[23][24]"

 

.............................OG..............................

 

After the baptism, the Synoptic gospels describe the temptation of Jesus, where Jesus withdrew to the Judean desert to fast for forty days and nights. But John 1:35–37 narrates an encounter, (in the early spring "not many days"[33] before the passover,) between Jesus and two of his future disciples, who were then disciples of John the Baptist.[34][35]

Min uthevelse.

 

Velment råd, les bibelen uten kristne briller for det bærer ofte rett ut i uløkka.

Og det er rett og slett utrolig at du som kristen blånekter for noe som kan leses av alle med noenlunde gangsyn.

Endret av Quetzalcoatl
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har du overhode ingen sak her, kun mer eller mindre tillærte vrangforestillinger som forrykker naturlige ubalansen mellom vett og uforstand.

 

Teksten sier dét den sier, samme hvor ubehagelig du måtte finne det.

Du om det,

 

En annen ting du burde vite, når Markus skrev sitt evangelium skrev han ikke tingene Jesus Kristus gjorde og sa, i den rekkefølge de ble sagt og gjort. Matteus og Lukas fulgte den rekkefølgen Markus hadde i sitt evangelium, mens Johannes skrev ned det som ble sagt og gjort i riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar

Du om det,

 

En annen ting du burde vite, når Markus skrev sitt evangelium skrev han ikke tingene Jesus Kristus gjorde og sa, i den rekkefølge de ble sagt og gjort. Matteus og Lukas fulgte den rekkefølgen Markus hadde i sitt evangelium, mens Johannes skrev ned det som ble sagt og gjort i riktig rekkefølge.

En ting du burde vite (men som du antagelig ikke vil vite om) er at MINST et av disse evangeliumene er forfalsket... Men det er ikke så nøye det, for dette er jo "øyenvitne" skildringer, ikke sant? :)

 

Hadde du kunnet noe om din egen religion og ikke vært så totalt blind ville du innsett at disse såkalte "øyenvitne" forklaringene ikke kan festes for mye lit til... Det er ingen sannhet i dem rett og slett fordi det i alt for stor grad er for mye som ikke henger på greip...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting du burde vite (men som du antagelig ikke vil vite om) er at MINST et av disse evangeliumene er forfalsket... Men det er ikke så nøye det, for dette er jo "øyenvitne" skildringer, ikke sant? :)

 

 

Om så var tilfelle, hva spiller det for noen rolle ? De kristne tror på selve personen Jesus Kristus og hans liv, ikke noen bøker som er skrevet om ham. Greier du å skille det ene fra det andre, RWS ?

 

Eksempel: Folk stemmer på Obama, ikke det som er skrevet om Obama. Personen er en ting, det som er skrevet om personen er en annen ting !

 

Denne ideen din om at Jesus Kristus bare er person som finnes i en bok, er bare en vrangforestilling, du har.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Om så var tilfelle, hva spiller det for noen rolle ? De kristne tror på selve personen Jesus Kristus og hans liv, ikke noen bøker som er skrevet om ham. Greier du å skille det ene fra det andre, RWS ?

 

 

Problemet med dette utsagnet er at INGEN hadde hørt om noen jesus eller hans såkalte bragder om ikke disse løgn historiene var drømt opp om denne jesusen din... Bibelen er med andre ord HELt dønn nødvendig for den kristne tro, uten bibel, ingen tro ganske enkelt, så her juger du så det lyser etter deg...

 

Som om troen på denne fantasi figuren kommer flytende på ei fjøl liksom, helt av seg selv... Nå skulle en jo kanskje tro at det var tilfellet da, med så innmari mange grener innad i kristendommen, men det kommer jo så kjent av at skriftene er dårlig formulert og innehar flerfoldige tolkninger og ikke at det kom rekendes på ei fjøl...

 

Ingen bibel ingen jødisk/kristen/muslimsk tro... Tenk hvor mye bedre verden hadde vært uten disse ørken fantasiene... :( Er så en blir helt trist av å tenke på hvor mye disse ørken fantasiene har ødelagt...

Lenke til kommentar

 

... så innmari mange grener innad i kristendommen,....

Jesus Kristus er/var en virkelig person, det er ingen vei utenom dette RWS

 

Når det gjelder "grener" er også det et metafor Jesus Kristus brukte, ser ut til at du bare skjønner et lite utvalg av hans mange metaforer.

 

Joh 15:5 "Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner"

 

Hvor mange grener var det du sa det var, RWS :D

Lenke til kommentar

Når ateister hører om Jesus gjør Satan alt for at det ikke skal gå inn i de. De blir desperate og sykelige mor oss kristne uten at de nødvendigvis vet det selv.

 

Og når teister får spørsmål som de ikke vil svare på, så gjør tydeligvis Gud (les: angsten) alt for at de ikke skal gå inn i hodet på dere. Dere blir desperate, feige og unnvikende mot oss ateister uten at dere nødvendigvis vet det selv...

 

Hvor ofte skal du komme med påstander og deretter stikke av når du får respons?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...