Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har et stort behov for bil over et svært kort tidsrom. Kjøpe bil Sverige lover og regler


Blomst1

Anbefalte innlegg

Kjøpe bil Sverige lover og regler og kostnader

 

Har et stort behov for bil over et svært kort tidsrom.

Siden leiebil er så dyrt og ingen leier ut bil i nærheten av hvor jeg bor i sverige. funderer jeg på og kjøpe bil i Sverige, eie den i 3 uker og deretter legge den ut for salg i sverige igjen.

Eventuelt ha den i 6 uker om reglene kostnadene er de samme uansett. noe de trolig er.

 

Hvordan blir reglene om en kjøper en bil i sverige og bare kjører i sverige med den? må jeg betale noe til norge da?

 

Ønsker egentlig og kjøre et par turer til norge også, hvor mye ca vil det koste?

 

Det er bil i prisklasse 20 000 -25 000 svenske kr jeg tenker på.

 

---

Ett annet alternativ er jo og spørre om og få låne noen svenske venners bil, men jeg tror de trenger bilene sine selv. Uff, vanskelig problemstilling da misliker og spørre. Men hvordan blir reglene om en kjører en svensk person sin bil til norge?

 

 

om noen har noen bedre forslag blir jeg selvsagt glad for de:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir du stoppet med svenskregistrert bil i norge og ikke er registrert utflyttet til sverige så utløser det fulle avgifter (Engangsavgifter + mva) - Kanskje ikke det største beløpet på en så billig (gammel) bil, men antagelig lite lønnsomt (selv om du da kan selge den i Norge etterpå)

 

Eneste unntaket er at du kan søke pr. gang på forhånds om å få kjøre den i norge - vet ikke hvor lett det er å få innvilget.

Endret av kjetilkl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert jeg som husker feil. Jeg bodde i Stockholm i 2 år på 90 tallet, og mente det var slik. Er vel sikkert utdatert informasjon uansett om jeg tenker meg om :p

 

Men her er i iallfall hele regla:

---

Utenlandsregistrert bil

Fast bosatt i utlandet
Oppdatert: 06.06.2013

 

Hvis du har fast oppholdssted i et annet land enn Norge, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge.

Du kan ha fast oppholdssted i et annet land dersom du enten

  • pendler til Norge
  • arbeider i utlandet
  • bor sammen med ektefelle eller barn under 18 år i utlandet, eller
  • besøker Norge som turist

Du har IKKE fast oppholdssted i et annet land enn Norge hvis du er innmeldt i norsk folkeregister med mindre du bor sammen med ektefelle eller barn under 18 år i utlandet.


Pendler til Norge

Pendler du fra utlandet til arbeid eller studier i Norge, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge hvis du

  • pendler hver dag, eller
  • oppholder deg i utlandet mer enn 185 dager i året

Du kan ikke være innmeldt i norsk folkeregister og heller ikke bo sammen med ektefelle eller barn under 18 år i Norge.


Arbeid og skole i utlandet

Hvis du har fast arbeid eller følger undervisning ved skole eller universitet i utlandet, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge. Du kan ikke være innmeldt i norsk folkeregister eller ha ektefelle eller barn under 18 år i Norge.


Familie i utlandet

Du regnes som bosatt i et annet land enn Norge hvis du bor sammen med ektefelle eller barn under 18 år i dette landet, og du besøker dem jevnlig, normalt minst en gang i måneden. Oppfyller du dette vilkåret, kan du bruke utenlandsregistrert kjøretøy i Norge


Turister i Norge

Hvis du er turist som verken bor, studerer, arbeider eller har ektefelle eller barn under 18 år i Norge, kan du benytte kjøretøy registrert i et annet land under besøket.

Kan du dokumentere at du oppfyller vilkårene nevnt over, trenger du ikke å søke Tollvesenet om kjøretillatelse. Du bør ha med dokumentasjon som viser at du oppfyller vilkårene.

Er du i tvil om du oppfyller vilkårene for fast oppholdssted i utlandet, kontakt Tollvesenet på telefon 0 30 12.


Dokumentasjon på fast oppholdssted i et annet land

Eksempler på dokumenter som kan være relevante er

  • dokumentasjon på familietilknytning
  • arbeidskontrakt
  • botilknytning (f.eks. leiekontrakt) eller folkeregistrering
  • dokumentasjon på pendling mellom Norge og et annet land
  • ---
Lenke til kommentar

Uansett om du eier eller låner bil så får du en jævla regning hvis du kjører i Norge.

Så lenge du holder deg i harryland går alt fint :)

Oi det viste jeg ikke gjelder det hvis jeg låner leiebil i sverige også? altså av et firma?

 

Trodde også det var lov og låne en svenskes bil og kjøre til norge.

 

 

problemet er at jeg har en del møbler og ting i norge som jeg gjerne vil flytte til sverige. flyttebil koster virklig ekstremt mye da er såpass lang strekning. Nord i norge til sør i sverige:(

Lenke til kommentar

Du kan leie bil i Sverige, men da er det en egen prosedyre for dette når du ankommer grensa og du må stoppe og levere/vise papirer i Tollen. Leiebilfirma bør kunne informere deg nærmere om hva du skal gjøre. Er litt usikker i farta.

 

Låner du en privat bil av en kompis ryker du fort på en smell om du blir stoppet, hvis du har fast oppholdssted i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...