Gå til innhold

Vi skal lage nettavis - noen tips til publisering/frontprogram?


Anbefalte innlegg

Hei! Journalistiklassen min skal drive en nettavis dette semesteret. Tidligere har vi brukt en wordpressblogg, men vi har bestemt oss for å være litt mer ambisiøse og har kjøpt et eget domene.

 

Vi trenger full kontroll over fronten på siden, vertfall slik at vi kan stokke om på og legge inn hovedsaker og undersaker, slik som i enhver nettavis. Bak dette trenger vi et brukbart publiseringsverktøy, hvor sakene skrives inn og legges ut.

 

Problemet er at vi ikke har teknisk kompetanse. Jeg kan litt html, men vi er i utgangspunktet ute etter et program (eller script) som kan installeres kjapt. Vi har en egen logo, men ikke et design å putte inn et script i.

 

Vi kan betale en hundrelapp eller tre for programmet, men dersom noen her har gode erfaringer med et gratis program er selvsagt dette det beste.

 

Noen tips eller anbefalinger til et program?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få løsningene for forsidelayout som nettaviser bruker kreves relativt avanserte løsninger. Jeg vet at nrk.no, dagbladet.no og aftenposten.no bruker spesialiserte løsninger for å definere plassering og hvilke artikler som skal på forsiden. Bygger så vidt jeg husker på relativt avanserte malsett osv. Er enkel og rask å bruke, men koster vist relativt mye å få satt opp og konfiguert. Og så vidt jeg vet, så settes forsidene i stor grad opp manuelt.

 

Det er enkelte som bruker Wordpress til relativt avansert nyhetsformidling, men jeg vet ikke hvilke spesifikke tilleggsmoduler de bruker. Det er heller ikke sikkert at dette er moduler som er gjort tilgjengelig. Drupal regner jeg også med at har løsninger (moduler) som gjør at man kan klare slikt. TYPO3 vet jeg at det er mulig å få til å ha stor kontroll på sortering og presentasjon av nyhetssaker på forsiden.

 

Men ingen slike løsninger er nok et script som kan installeres enkelt og kjapt, uansett Wordpress, Drupal, TYPO3 eller andre løsninger, så er logikken bak avansert forsidelayout såpass avansert at det tar tid og krever kunnskap å sette opp løsningen. For de første skal dere ha muligheten til å endre hvordan artiklene legges ut, avhengig av om dere har en toppartikkel med ekstremt fokus eller flere likestilte toppartikler, og så bør dere ha muligheten for tilknytta artikler til hovedartikler osv.

 

Jeg vet godt hvordan jeg skal gjøre det, med gratis programvare, men det tar tid å sette det opp.

Lenke til kommentar

Hei! Journalistiklassen min skal drive en nettavis dette semesteret. Tidligere har vi brukt en wordpressblogg, men vi har bestemt oss for å være litt mer ambisiøse og har kjøpt et eget domene.

 

Vi trenger full kontroll over fronten på siden, vertfall slik at vi kan stokke om på og legge inn hovedsaker og undersaker, slik som i enhver nettavis. Bak dette trenger vi et brukbart publiseringsverktøy, hvor sakene skrives inn og legges ut.

 

Problemet er at vi ikke har teknisk kompetanse. Jeg kan litt html, men vi er i utgangspunktet ute etter et program (eller script) som kan installeres kjapt. Vi har en egen logo, men ikke et design å putte inn et script i.

 

Vi kan betale en hundrelapp eller tre for programmet, men dersom noen her har gode erfaringer med et gratis program er selvsagt dette det beste.

 

Noen tips eller anbefalinger til et program?

 

På forhånd takk!

Etter min mening vil Wordpress i alle tilfeller være det beste alternativet. Grunnen til dette er for det første at selve publiseringsløsningen er gratis, og utvilsomt den mest intuitive pr i dag. For det andre har dere anledning til å velge blant utallige maler som er skreddesydd deres behov.

 

Å bruke noen hundrelapper på rett mal er nok lurt. Min anbefaling er å kikke gjennom malene hos Themeforest: http://themeforest.net/category/wordpress/blog-magazine

 

Malene ligger på mellom 40-50 dollar, og jeg har personlig svært god erfaring med de. Fordelen med de er at de støtter deres behov for å bygge opp layouten som dere selv ønsker. Et konkret eksempel er denne malen: http://demo.tagdiv.com/newspaper/

 

Kontakt meg gjerne hvis dere behøver hjelp underveis!

http://www.andregiaever.com

Endret av gievea
Lenke til kommentar

@mikk-:

 

Du har helt rett, Wordpress er langt fra en catch all løsning. Jeg er borti både Wordpress og tyngre system ofte, og jeg ser mange tilfeller hvor det er brukt Wordpress og man egentlig burde ha gjort helt andre valg av system. Wordpress klarer aldri helt å fjerne seg fra utgangspunktet, selv om de har kommet en svært lang vei.

 

@André Giæver:

 

Når TS nevner full kontroll på forsiden, så regner jeg med at han går lengre enn tilpasset layout. Newspaper er en god mal for nettavis/nettmagasin og kan faktisk være et potensielt alternativ i denne sammenhengen, men full kontroll vil den ikke gi. Skal man ha det må man ha en løsning som bygger på svært fleksible blokker - og hvor innholdet i hver blokk faktisk kan defineres i stor grad. Tidsstyring på blokkene er også viktig.

 

Forsidene på avanserte nettaviser settes faktisk til en stor del manuelt, på samme måte som forsiden på papirutgaver.

 

Jeg er enig i at Wordpress i utgangspunktet er intuitiv og enkel å arbeide med, men komplekse Wordpressinstallasjoner kan være langt fra enkle å sette opp, vedlikeholde og arbeide i. Det finnes andre gratis publiseringsløsninger (mer type CMF) som har langt mer funksjonalitet i forhold til det TS i stor grad etterspør enn Wordpress. Men de vil også kreve mer når det gjelder oppsett, og således ikke nødvendigvis egne seg beste i denne sammenhengen. Jeg skulle dog fint klart å lage en løsning f.eks basert på TYPO3 CMS eller TYPO3 Neos som har den ønska fleksibiliteten og vil være enkel å bruke, men gratis hadde det ikke blitt.

 

Så i akkurat dette tilfellet kan Wordpress med aktuell mal faktisk være det eneste realistiske alternativet for TS.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at Wordpress er den eneste og rette løsningen for alt av nettsider og behov, men som fundament for en nettavis mener jeg det er det.

 

Wordpress er et rammeverk, og har aldri ment å være en fullverdig løsning i seg selv. Det er plugins du legger til som dekker dine særskilte behov. I fohold til eksempelvis styring av artikkelrekkefølge kan dette enkelt gjøres med pluginen Post Types Order.

 

I min jobb som webutvikler opplever jeg ofte at kunder overvurderer sine behov. Jeg har heller ikke opplevd de siste årene at Wordpress ikke kan dekke alle de rare behov kunder har presentert for meg. Keep it simple.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...