Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke bil skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi får et barn til relativt snarlig og i den sammenheng må vi bytte ut bilen vi har i dag til en større.

 

Etter mye om og men ser jeg for meg dette, og ber om du før du svarer tar følgende til etterretning;

 

- vi får en god pris gjennom bekjente

- makspris 200.000

- bil blir enten Skoda Superb, Ford Mondeo eller Mitzubishi Outlander

- alle bilene er ca. 2010 modell

- alle bilene har kjørt ca. 110.000- 120.000

- alle har fullt service + NAF test, siste service gjennomført rett før salg

 

Plass er vesentlig for oss, men alle er innenfor plassmessig da jeg regner med at barnevogn ++ får plass i bagasjerommet og at vi kan ha to stk. bakoverlente barneseter (av den STORE) varianten i baksetet.

 

Hva ville dere fokusert på av tilleggsutstyr mm. og hvilken bil ville dere valgt?

 

Har brukt så altfor mye tid på å finne ut av dette at jeg tenker det beste er å la det ligge i deres hender og ber om at de som har erfaring eller kunnskaper om modellene svarer ;-)

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW og Porsche er kjent for gode kjøreegenskaper. At mondeo har gode kjøreegenskaper må du lenger ut på landet med.

Uten å gå videre inn i dette, ber jeg deg om å slutte å skrive mer i denne tråden. Innenfor det segmentet jeg har beskrevet og innenfor de tre kategorier biler er det helt klart at Mondeo faller inn under "gode kjøreegenskaper" uansett hvordan man vrir og vender på det. Enkelt og greit fordi dette er noe som alltid blir beskrevet i tester av mondeo, og i sammenlikninger av andre tilsvarende merker. Det er der man har den kunnskapen fra, men mindre man har eid en mondeo/Superb/Outlander og vil dele ytterligere positive eller negative egenskaper.

 

Jeg spør på en hyggelig måte om jeg kan få råd her, så vennligst finn deg et annet sted å skrive usakeligheter ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere prøvd disse bilene? Vet dere at det er god nok plass i alle bilene?

 

Hvis dere ikke trenger 4wd og høy bakkeklaring ville jeg styrt unna Outlander. Mye hjulstøy og føles billig i interiøret. Føles generelt sett litt billigere ut enn de to andre alternativene, samt jeg mener å huske at det er mindre plass enn i de to andre.

 

Superb eller Mondeo blir litt smak og behag. Jeg personlig har prøvesittet begge to, og jeg syns at Skodaen hadde alt for harde seter. Der var forden mye bedre. Forden har derimot ikke like pent interiør som Skodaen, men det er vel subjektivt.

 

Skodaen har også mye mer plass enn Forden. Det er faktisk helt enormt med plass i den, både i baksetet og bagasjerommet.

Forden har vel som du sier også bedre kjøreegenskaper, og den skårer litt høyere hos meg når det kommer til design.

 

Men som sagt, jeg ville ekskludert Outlander hvis dere ikke har spesielle behov, og heller fokusert på Skoda og Ford. Ta dere enn god prøvetur og ta med barneseter for å sjekke plass. Begge to er gode valg for en barnefamilie, det kommer mer an på smak og behag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere prøvd disse bilene? Vet dere at det er god nok plass i alle bilene?

 

Hvis dere ikke trenger 4wd og høy bakkeklaring ville jeg styrt unna Outlander. Mye hjulstøy og føles billig i interiøret. Føles generelt sett litt billigere ut enn de to andre alternativene, samt jeg mener å huske at det er mindre plass enn i de to andre.

 

Superb eller Mondeo blir litt smak og behag. Jeg personlig har prøvesittet begge to, og jeg syns at Skodaen hadde alt for harde seter. Der var forden mye bedre. Forden har derimot ikke like pent interiør som Skodaen, men det er vel subjektivt.

 

Skodaen har også mye mer plass enn Forden. Det er faktisk helt enormt med plass i den, både i baksetet og bagasjerommet.

Forden har vel som du sier også bedre kjøreegenskaper, og den skårer litt høyere hos meg når det kommer til design.

 

Men som sagt, jeg ville ekskludert Outlander hvis dere ikke har spesielle behov, og heller fokusert på Skoda og Ford. Ta dere enn god prøvetur og ta med barneseter for å sjekke plass. Begge to er gode valg for en barnefamilie, det kommer mer an på smak og behag.

Tusen takk for godt svar. Jeg har lest mye om plassen i Skodaen og dette betyr mye for oss. Vi får som sagt nr. 2 i november og Corollaen vi har i dag blir altfor liten. Men det merkelige er at vi møtte en bilselger som heved at Outlanderen hadde mer plass enn en passat ettersom den var lengre. Så vidt jeg vet er Outlanderen kortere.

 

Tror du kjørelengde har betydning når vi snakker 2010 modeller som alle har kjørt omtrent 120.000?

Lenke til kommentar

Klart at kjørelengde vil ha en betydning, men det trenger ikke å bli et alt for dyrt bilhold. 40.000km i året er ikke noe problem, men bilene må være godt vedlikeholdt. Sørg for at alt av servicer er tatt når det skal og at det ikke er noe tydelige problemer.

 

Når det er sagt; jeg er ingen spåmann. Du kan fort ende opp med en grusom bil hvor viktige komponenter stryker med en etter en.

Det jeg kan si er at jeg har en bekjent som har kjørt mye Mondeo som drosje. Han har vel hatt 3 stykker. Den ene har vært helt problemfri, og de to andre har hatt litt småfeil. Da tenker jeg på knirking i seter, litt små-sensorer som har røket. Mer irritasjon enn håpløst.

 

Skodaen vet jeg ikke for mye om når det kommer til driftsikkerhet, men jeg har ikke hørt om noe særlig til problemer med disse som går som drosje. Det eneste jeg kommer på er at DSG-girkassen har hatt veldig variabel levetid, og veldig mange har blitt skiftet. Om dette gjelder såpass nye biler som 2010 og om Skoda har gjort noe annerledes enn VW (noe jeg tviler på) vet jeg ikke, men det kan være verdt å sjekke litt på internett og selvfølgelig historikken den aktuelle bilen :)

Lenke til kommentar

Ser meg nødt til å foreslå noe i denne dur ;)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43666176

 

Disse bilene er kjøremaskiner, ekstremt komfortable og har byggekvalitet på lik linje med bmw,skoda,vw OSV(så vennligst frastå fra den typiske alfa-hatingen).

 

Det er en bil som er veldig fin å eie, den skaper et smil hver gang du kjører, de er som oftest tatt veldig godt vare på(ikke at jeg kan si at denne er det, bare et eksempel).

 

Disse bilene kommer med alt det fine av å eie Alfa Romeo og intet av det negative som har forfulgt merket i tidligere år.

 

Hvis du tar en runde for å prøvekjøre biler så plukk med deg en av disse ;)

Helst en produsert sent 2007("facelift" og mye endringer)

Lenke til kommentar

Ser meg nødt til å foreslå noe i denne dur ;)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43666176

 

Disse bilene er kjøremaskiner, ekstremt komfortable og har byggekvalitet på lik linje med bmw,skoda,vw OSV(så vennligst frastå fra den typiske alfa-hatingen).

 

Det er en bil som er veldig fin å eie, den skaper et smil hver gang du kjører, de er som oftest tatt veldig godt vare på(ikke at jeg kan si at denne er det, bare et eksempel).

 

Disse bilene kommer med alt det fine av å eie Alfa Romeo og intet av det negative som har forfulgt merket i tidligere år.

 

Hvis du tar en runde for å prøvekjøre biler så plukk med deg en av disse ;)

Helst en produsert sent 2007("facelift" og mye endringer)

 

 

De sa vel på Broom at man velger ikke Alfa Romeo hvis man ikke er spesielt intressert i merket på grunn av relativt høy pris og mye feil.

 

TS, har du vurdert fabrikkny bil?

 

Med en Hyundai i30 passerer du 200 000 kr grensen akkurat men kontra en ny bruktbil som har gått over 100 000 km synes jeg det er verdt prisen.

 

Men det er selvsagt kun hvis en i30 er stor nok...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt inn det jeg trengte av barnevogn, bager, etc som du må ha i bilen og testet bilene med disse tingene i med tanke på plassen.

http://www.finn.no/finn/car/newcar/object?finnkode=720195620130715

Lenke til kommentar

 

 

De sa vel på Broom at man velger ikke Alfa Romeo hvis man ikke er spesielt intressert i merket på grunn av relativt høy pris og mye feil.

 

De koster noe mer ja.

 

Og dette ang. dårlig byggekvalitet ville jeg likt å se en link til.

159 kom som nr.2 i en test av driftsikkerhet og kundetilfredshet nå nylig, over mazda og toyota ++ alt av tysk premium.

 

MEN over til noe mer on topic, disse bilene som blir nevnt er sikkert helt fine, og personlig om jeg ikke kunne kjøpt en 159(av en eller annen underlig grunn) så ville valget falt på en Superb.

 

Satt i en slik som stasjonvogn og det var utrolig god plass, ekstremt god kjørekomfort og den følte utrolig solid ut. Den hadde også en veldig sterk diesel motor.

 

Ikke ulikt AR 159 så føltes den ut som en skikkelig Premium bil, veldig ulikt følelsen en Hyundai og spesielt en Mondeo!

Endret av Lyngaas
Lenke til kommentar

Har selv en mondeo 04 stv og det er nok av plass. Og den er morsom på svingete veier når resten familien ikke er med.

Nå vet jeg ikke hvordan nye mondeo er, men på den gamle kan man iallefall skifte lyspærer selv. Kjipt å måtte på verksted for at ei pære er gått.

 

Men om det er mest mulig plass du vil ha, så har mondeo ingenting å stille mot superb. De er ganske lik i størrelse utvendig, men innvendig er superben enorm i forhold. Spesielt baksete plassen er betydelig bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar så langt! Dette hjelper!!!

 

Noen nevnte s-max her, og ja, jeg har tenkt på denne. Men jeg får litt "Suburbia feeling" siden den likner mer på en kassebil, så er usikker. Noen som har S-max som kan kommentere? Tror jeg så langt har lagt fra meg Mondeo, og at valget nå står mellom Superb, Outlander og S-max.

 

Det aller viktigste er at jeg får store bakoverlente barneseter inn uten at man må flytte forsetene langt fremover. Jeg er 1,90 og kommer ikke inn i passasjerseter på Corollaen vi har idag når barnesetet står bak. Det bygger rett og slett for langt fremover...

 

Bare å komme med flere meninger og tanker her, vi kjøper bil innen to uker og frem til da er jeg mer enn åpen for råd og tanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...