Gå til innhold

Overføre penger til Polen, hvilken bank er best?


AMDBunny

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg skal overføre et større beløp til Polen når jeg skal betale for bilen jeg har bestilt.

 

Noen som vet hvilken bank det lønner seg å bruke da?

Fins det en enkel oversikt over hvilke kurser de enkelte banker benytter seg av?

Og eventuelt gebyrer?

 

På forhånd takk for alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kursene finner du ved å google på f.eks. "Nordea kursliste", etc.

Gebyrer finner du ved å google på f.eks. "Nordea prisliste", etc.

 

Det letteste vil nok være å bruke den banken du bruker til vanlig, så kan du gjøre det i nettbanken. Slike transaksjoner er ofte dyrt for ikke-kunder.

Lenke til kommentar

@MrLG:

 

Ikke nødvendigvis, forhandlerpriser i Polen er gunstige og man kan gjøre bra kjøp selv hos seriøse aktører. Men man bør uansett gjøre dette slik at man tar vekk risikoen for svindel.

 

@AMDBunny:

Det vil nesten alltid lønne seg å bruke sin egen bank ved så store transaksjoner til utlandet. Det lønner seg også å gå personlig i banken for å håndtere transaksjonen, blant annet få råd om hvordan sikre seg mot potensiell svindel.

 

Er ingen spesialist på dette, men jeg ville ikke overført så store beløp uten 100 % sikkerhet på at jeg fikk bilen.

Lenke til kommentar

Husk også at noen banker har høyere gebyrer dersom du sender inn manuelt enn dersom du gjør det i nettbanken.

 

Husk forøvrig at det som kalles "valutamargin", fort kan bli mye penger når du skal sende kr 100 000. Du kan jo selv se i den listen hvem som er dyre og hvem som er billige. Valutamargin er et prosentpåslag, mens gebyret typisk er fast (f.eks. 30 kr per overførsel). Det ser du også selv når du skrur litt opp og ned på overføringssum. Andre ting kan du selv finne i prislistene til bankene som virker mest aktuelle.

Lenke til kommentar

En hundrelapp fra eller til i gebyr spiller ikke store rollen ved så store beløp, men kan fort spares inn ved minsket feilrisiko. I tillegg er prisene jevnt over oppgitt fra konto til konto, dvs dersom du overfører fra konto i egen bank til konto mottakers bank. Skal du bruke en annen bank enn din egen, ja da kommer det ofte på andre gebyrer i tillegg. Man har i realiteten heller ikke muligheten å bruke nettløsning på annet enn egen bank.

 

Man kan heller ikke bruke prisberegningen på mindre overføringer som grunnlag for å vurdere prisene på større overføringer, her kan prisene faktisk avvike.

Lenke til kommentar

 

Det lønner seg også å gå personlig i banken for å håndtere transaksjonen, blant annet få råd om hvordan sikre seg mot potensiell svindel.

 

 

 

Å gå i banken for å betale vil fort medføre ekstra gebyrer og masse stress. Så lenge du har iban og BIC/Swift, så er du like trygg i nettbanken som i banken. Det er jo ikke slik at kontonummeret blir riktigere av at en annen person taster det inn for deg.

 

Men, det kan være greit å ringe kundeservice i den aktuelle banken og sjekke at alt gjøres riktig hvis man er usikker på skjemaet. Når det gjelder evt. svindel i Polen, så er det ikke sikkert at banken kan si noe om dette, men det skader ikke å spørre. Svaret vil i såfall være veldig personavhengig, og slettes ingen fasit.

 

I dette tilfellet er nok det viktigste å vite at mottager er en seriøs bedrift.

Lenke til kommentar

Har du sett bilen?

 

Da mener jeg ikke bare på bilder... hvordan vet du at du ikke blir svindla?

Det er en ny bil bestilt via Dinbilpartner så eg regner med at det er temmelig trygt.

 

Det virker rart at det ikkje er en enkel måte å sammenligne prisene mellom bankene. Kan de bestemme vekslingskurs (og gebyrer) helt fritt?

Lenke til kommentar

 

Å gå i banken for å betale vil fort medføre ekstra gebyrer og masse stress. Så lenge du har iban og BIC/Swift, så er du like trygg i nettbanken som i banken. Det er jo ikke slik at kontonummeret blir riktigere av at en annen person taster det inn for deg.

 

Men, det kan være greit å ringe kundeservice i den aktuelle banken og sjekke at alt gjøres riktig hvis man er usikker på skjemaet. Når det gjelder evt. svindel i Polen, så er det ikke sikkert at banken kan si noe om dette, men det skader ikke å spørre. Svaret vil i såfall være veldig personavhengig, og slettes ingen fasit.

 

I dette tilfellet er nok det viktigste å vite at mottager er en seriøs bedrift.

 

Ikke helt sant - jeg har gjennomført en 30 - 35 utenlandsstransaksjoner i løpet av de 4 - 5 siste årene. Ingen så store, kun opp mot 30 000 kr. Å betale en 100 - 150 kr ekstra har jeg sett på som rimelig i forhold til den bistand med verifisering etc jeg har fått hjelp til når jeg har opplevd usikkerhet knyttet til transaksjoner. Stress var det i alle fall ikke, men klart jeg avtalte tid på forhånd. De fleste transaksjonene har dog blitt kjørt direkte i nettbanken. Ved store transaksjoner har jeg også vært med på å få bedre kurs enn gjennom nettbanken. Dette var dog en god del år siden.

 

@AMDBunny: Gebyrer kan en bank bestemme akkurat som de selv vil. Når det gjelder vekslingskurs er disse i realiteten mer eller mindre identiske, men banker som handler mye i valuta, f.eks DnB klarer ofte å ha litt lavere kurser enn banker som handler mindre i valuta. Den enkelte bank setter nemlig kursene i henhold til hva banken selv betaler/selger valuta for. Mindre banker gjør ofte dette via større banker. Når det gjelder sammenligningen må man også ha i mente at f.eks DnB handler direkte i Polske Zloty, mens mange andre banker går via Euro, noe som gir utslag på endelig kurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...