Gå til innhold

Fradrag av skatt på utleie


Labia

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal leie UT en leilighet sentralt i Oslo.

 

Spørsmålene blir:

  1. Hva kan trekkes fra skatten?
  2. Kan elektrisitet trekkes fra skatten?
  3. Kan felleskostnader og garasjeleie trekkes fra skatten?
  4. "såkalt" møbelslitasje trekkes fra skatten? Hva er det? kjøleskap, skap, komfyr?? eller kun sofa og seng?
  5. Kan gasje/kostnader til eiendomsmegler trekkes fra skatten?

Prøver med en utregning:

Antatt utleiepris på 11000kr/mnd inkl. strøm og garasjeplass.

 

Kostnader:

Felleskostnader/garasje: 2500kr/mnd

Strøm: 1500kr/mnd

Meglerandel: 1100kr/mnd

Møbelslitasje: 50kr/mnd

Endret av Labia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reelle og faktiske kostnader på det du leier ut er ikke problem - strøm er hvis du leier ut med strøm.

 

Det som jeg anser som spørsmålet her, er det med møbelslitasje - hvis du leier ut med møblement (og dette er kapitalisert) bør det være aktuelt med avskrivning for sådan slitasje, men jeg har ikke oversikt over hvordan sånt er formulert i systemet.

Lenke til kommentar

Spørsmålene blir:

  1. Hva kan trekkes fra skatten?
  2. Kan elektrisitet trekkes fra skatten?
  3. Kan felleskostnader og garasjeleie trekkes fra skatten?
  4. "såkalt" møbelslitasje trekkes fra skatten? Hva er det? kjøleskap, skap, komfyr?? eller kun sofa og seng?
  5. Kan gasje/kostnader til eiendomsmegler trekkes fra skatten?

 

Generelt sett kan alle kostnader du har hatt for å skaffe deg inntekten (leieinntekten) trekkes fra. Dette inkluderer strøm, felleskostnader, garasjeleie (forutsatt at du ikke bruker garasjen selv men leier den ut), og kostnader til formidling av boligen. .

 

"Møbelslitasje" kan trekkes fra på skatten, enten via full fradragsføring i anskaffelsesåret eller ved avskrivning (møbler er sjelden betydelige driftsmidler, så avskrivning er ikke det eneste alternativet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skatteetatens skjema har noen forklaringer:

http://www.skatteetaten.no/upload/Skjemaer/2012/RF-1189B.pdf

 

Uttdrag:

 

Andre kostnader. Dersom leien er inkludert lys, brensel, renhold mv. føres kostnadene til dette her. Ved utleie av møblert bolig ved korttidsleie, hvor eieren
selv bruker innboet før og etter utleieperioden, kan det kreves fradrag for slit og elde av møbler fastsatt til 15 % av brutto leieinntekter.
Denne regelen
skal normalt ikke benyttes når utleieperioden er over tre år. Ved langtidsutleie kan utleide møbler med kostpris under kr 15 000 fradragsføres direkte. Er
kostprisen for møbler og inventar kr 15 000 eller høyere, kan det foretas saldoavskrivning (saldogruppe d, avskrivningssats 20 %). Saldoskjema
(RF-1084) må da vedlegges.

Du kan også kreve avstandsfradrag etter faste satser for kostnader forbundet med reiser som er utført i tilknytning til
utleien, for eksempel ved visninger, vedlikehold og tilsyn, se skatteetaten.no for hvilke satser som skal brukes.
Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tolk det som du vil.

 

Jeg skatter i hvert fall ikke mye av min utleiebolig, men får med meg hvert minste berettiget fradrag

 

Det er bare å dytte inn alle overflødige møber i utleieboligen og vips har du redusert en leieinntekt på 100000 til 85000.

Deretter gjelder det å være påpasselig med å føre kilometergodtgjørelse for hver minste ting du har gjort i boligen...visninger, overtagelse, vedlikehold, utflytting. Blir mye fradrag av det.

Forsikring, kommunale avgifter og eiendomsskatt skal selvfølgelig fradragsføres.

Og så kommer alle småting...annonsering og depositumgebyr, bytte av brannvarsler, osv.

Viktig også å få gjennomført mest mulig vedlikehold på bolig når du leier den ut for å få med fradrag...f.eks å bytte ut råtten kledning og dårlige vinduer.

 

Joda, det blir uansett en grei gevinst på utleieboligen...men den skattemessige gevinsten blir heldigvis ganske redusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med unntak av å kvitte seg med møbler du ikke trenger (og dermed i praksis få "solgt" disse til 28% av regnskapsmessig verdi), så er det du sier ulovlig. Alternativt forstår du ikke hva gevinst betyr. Dersom du faktisk pådrar deg alle disse utgiftene, så går jo de ikke bare til fradrag i den skattemessige gevinsten, men også i den faktiske gevinsten. Hvis de ikke gjør det, så er det ikke lovlig å føre det som fradrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom disse fradragene er reelle, så er de også fradrag på den faktiske fortjenesten. Dersom de ikke går til fradrag på din reelle fortjeneste, så er de heller ikke lovlig å trekke fra på skatten.

 

Når du skal regne ut hva du (i realiteten) tjener på å leie ut, så må du jo også ta med disse utgiftene. Det betyr at dersom du ved hjelp av disse fradragene får ned den skattbare inntekten din såpass mye at du "ikke skatter av så mye", så er det fordi du ikke tjener så mye på det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, la meg presisere hva jeg mener med "ikke skatte så mye". Selvfølgelig betaler jeg skatt på min utleievirksomhet. Men jeg ser mange som skriver at det er ulønnsomt med utleievirksomhet siden man må betale 28% skatt av inntekter..og dette er jo selvfølgelig helt feil. Med alle fradragene så blir jo skatteprosenten mye lavere.

Forsikring/kommunale avgifter/eiendomsskatt må du jo betale uansett om du leier ut eller ei, så her får du gratis fradrag.

Selv bor jeg 12 mil fra utleiebolig og får kilometergodtgjørelse som langt overstiger reelle kjørekostnader. Dessuten kombinerer jeg disse turene med andre ærend og får da ekstragevinst..helt lovlig.

Og som sagt så benytter man seg av utleieperioden til å gjøre nødvendig vedlikehold (som ellers ville komme senere uansett) så kan man gjøre store penger. Kanskje i grenseland....men definitivt ikke ulovlig. Skatteetaten godkjenner i hvert fall dette.

 

Poenget er at om man er litt på hugget og setter seg inn i ale mulige fradrag kan man gjøre god butikk ved utleie. Sløve utleiere taper store summer på "glemte" fradrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...