Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Toppkaraktersystemet - Hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm...faktisk har jeg alltid drevet med såkalt "Remorering", pugger litt kvelden før, får en god natts søvn og leser igjen på morgningen. Jeg regner med at det fungerer siden jeg får toppkarakter på alle prøver ved hjelp av den metoden, så det er ikke noe nytt for meg.

 

MEN, det holder ikke å bare pugge for å få toppkarakterer. Man må jobbe jevnt med leksene, slik at det ikke blir sånn at man bare pugger kvelden før. For at man skal huske det bør man gjøre noen oppgaver knyttet til temaet.

 

I tillegg, når det gjelder fag som norsk, matte og engelsk så hjelper ikke "Remorering" stort. For at man skal få toppkarakter i alle fag kreves det at man jobber med faget jevnlig og gjør leksene sine. Jeg sier ikke at man skal sitte med lekser hele dagen, det holder med 1-2 timer hver dag. Dermed får man mer enn nok tid til fritid. Selvfølgelig- det finnes "mattegenier" som ikke trenger å gjøre stort for å få toppkarakterer, men man må jo lære seg stoffet på en eller annen måte.

 

I matte må man nesten skrive ned regler og pugge dem (bruk gjerne "Remorering") i tillegg til å gjøre lekser. I norsk må man lese artikler, leserinnlegg, noveller o.l. for å klare å skrive slike tekster selv, i tillegg til å lese bøker eller tekster for å få økt ordforråd. Det samme gjelder engelsk.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Hmm...faktisk har jeg alltid drevet med såkalt "Remorering", pugger litt kvelden før, får en god natts søvn og leser igjen på morgningen. Jeg regner med at det fungerer siden jeg får toppkarakter på alle prøver ved hjelp av den metoden, så det er ikke noe nytt for meg.

 

MEN, det holder ikke å bare pugge for å få toppkarakterer. Man må jobbe jevnt med leksene, slik at det ikke blir sånn at man bare pugger kvelden før. For at man skal huske det bør man gjøre noen oppgaver knyttet til temaet.

 

I tillegg, når det gjelder fag som norsk, matte og engelsk så hjelper ikke "Remorering" stort. For at man skal få toppkarakter i alle fag kreves det at man jobber med faget jevnlig og gjør leksene sine. Jeg sier ikke at man skal sitte med lekser hele dagen, det holder med 1-2 timer hver dag. Dermed får man mer enn nok tid til fritid. Selvfølgelig- det finnes "mattegenier" som ikke trenger å gjøre stort for å få toppkarakterer, men man må jo lære seg stoffet på en eller annen måte.

 

I matte må man nesten skrive ned regler og pugge dem (bruk gjerne "Remorering") i tillegg til å gjøre lekser. I norsk må man lese artikler, leserinnlegg, noveller o.l. for å klare å skrive slike tekster selv, i tillegg til å lese bøker eller tekster for å få økt ordforråd. Det samme gjelder engelsk.

Toppkaraktersystemet er bare tull. Remorering fører kanskje til at du husker små detaljer bedre dagen derpå, men et par uker senere er alt glemt. Den eneste måten å lære noe som helst er ved å forstå sammenhenger. Du nevner at man i matte må skrive ned regler og pugge. Dette er jeg helt uenig i. For å forstå matte så må du forstå formlene og reglene. De er der for en grunn. Du kan ikke lære addering (pluss) ved å pugge hvert eneste regnestykke. Du må forstå hva som menes med addering, og deretter kan du løse hvert eneste mattestykke som dukker opp foran nesen din. Du må altså gjøre ting logisk for deg selv. Dette gjelder også ved ulike formler. Formler er bygd opp på en spesiell måte som viser sammenhenger i ulik grad.

Dette gjelder i alle fag. I historie hjelper det lite å pugge hver enkelt lille detalj som har hendt gjennom tidene. Det beste er å forstå bakgrunnen for ulike begivenheter for deretter å se sammenhengene.

 

Den ENESTE måten å faktisk lære seg noe er ved å gjøre pensum logisk, ved å forstå innholdet og trekke sammenhenger.

Endret av yeidof
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

I matte må man nesten skrive ned regler og pugge dem (bruk gjerne "Remorering") i tillegg til å gjøre lekser. I norsk må man lese artikler, leserinnlegg, noveller o.l. for å klare å skrive slike tekster selv, i tillegg til å lese bøker eller tekster for å få økt ordforråd. Det samme gjelder engelsk.

 

Matte har nesten ingenting med å pugge regler å gjøre. FOrstår man reglene, så trenger man knapt å pugge noe som helst.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dei fleste tilfelle har du vel uansett regelbøker det formlar og reglar står? Å memorere alt i bøkene er unødvendig. Det viktige er å forstå stoffet og formlane, samt kunne anvende dei.

 

I mange fag på universitet og høgskule er det ikkje berre snakk om å hugse ting, men å forstå dei og kunne bruke dei ved ein eksamen. Boka har nok mange gode tips til korleis du skal studere, prioritere osv., men det finn du sikkert gratis på nettet og. Den største trusselen til gode arbeidsøkter er nok forstyrrande element og procrastination (det å utsetje ting du burde prioritert, gjerne til fordel for fritidsaktivitetar).

 

Det er lurt å finne ut av kva slags miljø du fungerer best i. Jobbar du best aleine med musikk, aleine utan musikk, i ei stor gruppe, i lag med ein anna student osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toppkaraktersystemet er bare tull. Remorering fører kanskje til at du husker små detaljer bedre dagen derpå, men et par uker senere er alt glemt. Den eneste måten å lære noe som helst er ved å forstå sammenhenger. Du nevner at man i matte må skrive ned regler og pugge. Dette er jeg helt uenig i. For å forstå matte så må du forstå formlene og reglene. De er der for en grunn. Du kan ikke lære addering (pluss) ved å pugge hvert eneste regnestykke. Du må forstå hva som menes med addering, og deretter kan du løse hvert eneste mattestykke som dukker opp foran nesen din. Du må altså gjøre ting logisk for deg selv. Dette gjelder også ved ulike formler. Formler er bygd opp på en spesiell måte som viser sammenhenger i ulik grad.

Dette gjelder i alle fag. I historie hjelper det lite å pugge hver enkelt lille detalj som har hendt gjennom tidene. Det beste er å forstå bakgrunnen for ulike begivenheter for deretter å se sammenhengene.

 

Den ENESTE måten å faktisk lære seg noe er ved å gjøre pensum logisk, ved å forstå innholdet og trekke sammenhenger.

Ja, jeg er helt enig med deg når det gjelder at man må forstå sammenhengene i de ulike fagene. Jeg føler at jeg lærer best av å skrive egne sammendrag, der jeg forklarer med egne ord og forklarer sammenhengen mellom ting for deretter å pugge de. På den måten har jeg oppnådd toppkarakter i samtlige fag.

Er også enig i det du sier når det gjelder å gjøre oppgaver. Men hvordan man lærer best er en individuell sak, og jeg lærer best slik jeg forklarte først. - Da pugger jeg, men samtidig drøfter/reflekterer jeg og forstår sammenhengen og i tillegg lager jeg et "øveark" med fakta.

 

Hvis dere har noen andre metoder, vil jeg gjerne høre :)

Endret av StilleVann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig med deg når det gjelder at man må forstå sammenhengene i de ulike fagene. Jeg føler at jeg lærer best av å skrive egne sammendrag, der jeg forklarer med egne ord og forklarer sammenhengen mellom ting for deretter å pugge de. På den måten har jeg oppnådd toppkarakter i samtlige fag.

Er også enig i det du sier når det gjelder å gjøre oppgaver. Men hvordan man lærer best er en individuell sak, og jeg lærer best slik jeg forklarte først. - Da pugger jeg, men samtidig drøfter/reflekterer jeg og forstår sammenhengen og i tillegg lager jeg et "øveark" med fakta.

 

Hvis dere har noen andre metoder, vil jeg gjerne høre :)

Ser den. Jeg pleier også først å pugge de små detaljene, før jeg trekker sammenhenger. På den måten får jeg gjerne en bedre oversikt over hva jeg skal lære, men jeg får ikke en full forståelse før jeg ser sammenhengene. Husk at man ikke har lært noe som helst når man har pugget detaljene. Læringen oppstår først når man ser sammenhengene og forstår de. Definisjonen på læring er nemlig en relativ varig endring i en persons atferd. Du endrer ingen atferd hvis du ikke ser sammenhenger. Noen gjør kanskje det, men da er du heller relativt naiv og dum som bare hører på andre. Enkelte politikere er klassiske eksempler.

Endret av yeidof
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er noe jeg alltid gjør, jeg drøfter og reflekterer i hodet og finner ut av hvordan og hvorfor ting er som det er. Men til slike faktaprøver så er den beste metoden for meg å pugge. For meg hjelper det også stort med tankekart, men det tar også tid, og krever mye tenking og arbeid for å lage et strukturert tankekart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjonen er vel: du lærer ingen ting hvis du ikke forstår sammenhengen. Men metoder for å huske fakta o.l. er individuelt. Remorering er bra for å pugge enkle fakta, men hvis du skal reflektere og drøfte så holder ikke det å pugge det som f.eks. står i lærerboken. Da må man nesten lage et tankekart eller noe liknende for å forstå sammenhengen.

Lenke til kommentar

Har du penger å bruke så kan du vel prøve det :)

 

Metoden som fungerer for meg er å bare lese, skrive ned det jeg har lest på en oversiktlig og enkel måte. Når jeg er ferdig med boken, så går jeg igjennom notatene og gjør opp tanker rundt temaene.

 

Har respekt for at andre har sine metoder, men det å lære er virkelig ikke så utrolig vanskelig og komplisert som mange skal ha det til. Tull å overkomplisere ting. Til syvende og sist så koker det ned til om du er interessert og villig til å lære :)

Endret av Vannlinjen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

viste ikke at det het remorering men jeg leste alltid over det vi skulle ha til prøver osv på senga før jeg la meg så leste jeg det ved frokostbordet på morgenen, og hvis vi hadde prøven litt ute på dagen leste jeg "stikkordskart" som jeg hadde laget med korte forklaringer i pausene før, dette fungerte bra for meg og andre jeg kjenner som gjorde det,

 

400 kroner er ikke all verden så det kan fungere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Toppkaraktersystemet virker dyrt. Jeg ser for meg at dette bare er skippertak, personlig er det effektivt for meg, hvis det ikke er det for deg kan kanskje Toppkaraktersystemet hjelpe deg med det! :)

 

Drikk tran også, det hjelper meg med hukommelsen :)

Lenke til kommentar

Toppkaraktersystemet består av mer enn bare remorering. Men konklusjonen er altså likevel at dette er bortkast?

Bortkastet å bruke penger på, ja. Les deg heller opp på Internett om hvordan du kan forbedre hukommelsen og hvordan du leser effektivt til eksamen. Trist å se at alle ønsker raske løsninger, men at ingen orker å jobbe for det. Jobben i denne sammenhengen handler om et enkelt Google-søk.

Lenke til kommentar

Ja, det er fryktelig trist at folk nå til dags vil gjøre ting mest mulig effektivt. Det var bedre i gode gamle dager da vi gjorde alt for hånd.

 

Gode bøker er forresten mye bedre enn spredd upålitelig tilfeldig informasjon man jobber for å finne på google.

Hvorfor er Toppkaraktersystemet så pålitelig? To unge karer som er på utkikk etter raske penger. Mye erfaring innenfor fagfeltet kan man vel ikke påstå at de har?

 

Poenget er at folk blir så naive og går på alt mulig slags tull. Hørt om blodtypedietten? Enkelte fronter denne dietten og selger bøker som bare det. Betyr det at det nødvendigvis er pålitelig? Folk er villige til å prøve alt mulig tull, og enkelte er smarte nok til å utnytte det. Toppkaraktersystemet er kun for slappe personer som ikke orker å lese før dagen før eksamen. Bruker du toppkaraktersystemet kan jeg nesten garantere at alt er glemt iløpet av to uker etter avgitt prøve. Er du kun ute etter gode karakter uten å faktisk lære noe, så vær så god. Men det sier mer om deg som person.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen grunn til å betale for å få gode karakterer. Det beste man kan gjøre er å finne den metoden man lærer best av, være målbevisst og engasjert og gidde å gjøre leksene til hvert tema.

 

Alle jeg vet om(inkl. meg) som får toppkarakterer bruker tid på lekser og å lære seg stoff, de har funnet en metode som passer dem best og er målbevisste.

 

Mitt tips er å lage tankekart eller styrkenotat for å lære seg stoff. Men for å lære enkle fakta pugger jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...