Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Toppkaraktersystemet - Hvordan fungerer det?


Anbefalte innlegg

Remorering fører kanskje til at du husker små detaljer bedre dagen derpå, men et par uker senere er alt glemt. Den eneste måten å lære noe som helst er ved å forstå sammenhenger.

 

Du har naturligvis rett i at det er viktig å forstå sammenhenger, men alle som lærer bort studieteknikk vil fortelle deg om viktigheten av repetisjon slik at stoffet sitter.

 

En vanlig måte å repetere stoffet på er å gjøre det dagen etter, så etter en uke, så etter en måned, og så etter tre eller seks måneder, eller før eksamen.

 

Hvis du glemmer alt etter et par uker med denne teknikken så må man bare repetere stoffet så det sitter bedre.

 

For å kunne forstå sammenhenger og ikke minst knytte sammen pensum som helhet, må man huske ting fra pensum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toppkaraktersystemet virker dyrt. Jeg ser for meg at dette bare er skippertak, personlig er det effektivt for meg, hvis det ikke er det for deg kan kanskje Toppkaraktersystemet hjelpe deg med det! :)

 

Drikk tran også, det hjelper meg med hukommelsen :)

 

TKS er visstnok ikke skippertak, men påstår at det kan gjøre at du unngår nettopp dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor er Toppkaraktersystemet så pålitelig? To unge karer som er på utkikk etter raske penger. Mye erfaring innenfor fagfeltet kan man vel ikke påstå at de har?

 

Poenget er at folk blir så naive og går på alt mulig slags tull. Hørt om blodtypedietten? Enkelte fronter denne dietten og selger bøker som bare det. Betyr det at det nødvendigvis er pålitelig? Folk er villige til å prøve alt mulig tull, og enkelte er smarte nok til å utnytte det. Toppkaraktersystemet er kun for slappe personer som ikke orker å lese før dagen før eksamen. Bruker du toppkaraktersystemet kan jeg nesten garantere at alt er glemt iløpet av to uker etter avgitt prøve. Er du kun ute etter gode karakter uten å faktisk lære noe, så vær så god. Men det sier mer om deg som person.

 

Trådstarter ønsker tilbakemeldinger på TKS. Det du kommer med er påstander om TKS uten at du faktisk har satt deg inn i hva det er.

 

Jeg har sett på TKS selv, men det er veldig dyrt for noe jeg sannsynligvis kan finne gratis på nettet (om enn ikke samlet sammen på ett sted som i denne boken).

 

Likevel er det pussig å se at folk som ikke engang har sjekket hva TKS lover (hva de som laget det påstår at det hjelper deg med) har sterke meninger om kvaliteten på produktet.

 

Hvorfor er du overbevist om at TKS legger opp til å bare lese like før eksamen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Suger.

 

 

Toppkaraktersystemet er bare tull. Remorering fører kanskje til at du husker små detaljer bedre dagen derpå, men et par uker senere er alt glemt. Den eneste måten å lære noe som helst er ved å forstå sammenhenger. Du nevner at man i matte må skrive ned regler og pugge. Dette er jeg helt uenig i. For å forstå matte så må du forstå formlene og reglene. De er der for en grunn. Du kan ikke lære addering (pluss) ved å pugge hvert eneste regnestykke. Du må forstå hva som menes med addering, og deretter kan du løse hvert eneste mattestykke som dukker opp foran nesen din. Du må altså gjøre ting logisk for deg selv. Dette gjelder også ved ulike formler. Formler er bygd opp på en spesiell måte som viser sammenhenger i ulik grad.

Dette gjelder i alle fag. I historie hjelper det lite å pugge hver enkelt lille detalj som har hendt gjennom tidene. Det beste er å forstå bakgrunnen for ulike begivenheter for deretter å se sammenhengene.

 

Den ENESTE måten å faktisk lære seg noe er ved å gjøre pensum logisk, ved å forstå innholdet og trekke sammenhenger.

har dere prøvd den?

Lenke til kommentar

har dere prøvd den?

Jeg går på skole for å bli et selvstendig individ som kan lykkes i arbeidslivet. TKS er for late personer som ikke orker å prøve ut ting på egenhånd. Læring handler nemlig om prøving og feiling. Det er slik man finner ut hva som er best for en selv. Jeg er ikke naiv som tror at det kun er en måte å lære på. Jeg holder meg unna TKS og sparer pengene på noe mer lønnsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går på skole for å bli et selvstendig individ som kan lykkes i arbeidslivet. TKS er for late personer som ikke orker å prøve ut ting på egenhånd. Læring handler nemlig om prøving og feiling. Det er slik man finner ut hva som er best for en selv. Jeg er ikke naiv som tror at det kun er en måte å lære på. Jeg holder meg unna TKS og sparer pengene på noe mer lønnsomt.

 

Når jeg skal trene styrke prøver jeg ut ALLE de forskjellige tingene som er mulig å gjøre, fordi læring går ut på prøving og feiling. Så jeg begynte med 16 år uten trening for å se om jeg ble sterk av det. Det ble jeg ikke. Etter det prøvde jeg noen år med pushups. Jeg hadde ti tidspunkt i løpet av en dag hvor jeg tok så mange pushups jeg klarte. Jeg ble ikke sterk.

 

Så prøvde jeg noen år hvor jeg gjorde akkurat det samme, bare denne gangen åt jeg fisk og brokkoli med sennep hver gang jeg skulle ta pushups. Det hjalp ikke. Så brukte jeg fem år hvor jeg tenkte at jeg skulle gå på hendene når jeg kunne i stedet for å gå på bena. Jeg ble ikke svær.

 

Og så prøvde jeg å kjøre fem sett med tjue repetisjoner så tungt som jeg klarte, og samtidig spise masse potetgull. Og jeg ble endelig svær. Ikke så sterk kanskje, men jeg fant iallefall min egen måte å lære på.

 

Jeg skjønner ikke hvordan folk rundt meg blir så mye sterkere, jeg som er så selvstendig.

 

Jeg prøvde også samme taktikken når det kom til mat. En dag kunne jeg for eksempel blande mel, sukker, smør, kardemomme, sjokolademelk og makrell i tomat. Men jeg kom aldri frem til noe godt. Mamma lager fortsatt bedre mat :(

 

EDIT: Jeg ble forresten aldri noen proff i karate heller, selv om jeg leste 1 bok, så på 4 asiatiske filmer, så på 10 filmer på youtube, og spurte 7 venner.

Endret av Pettersenper
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når jeg skal trene styrke prøver jeg ut ALLE de forskjellige tingene som er mulig å gjøre, fordi læring går ut på prøving og feiling. Så jeg begynte med 16 år uten trening for å se om jeg ble sterk av det. Det ble jeg ikke. Etter det prøvde jeg noen år med pushups. Jeg hadde ti tidspunkt i løpet av en dag hvor jeg tok så mange pushups jeg klarte. Jeg ble ikke sterk.

 

Så prøvde jeg noen år hvor jeg gjorde akkurat det samme, bare denne gangen åt jeg fisk og brokkoli med sennep hver gang jeg skulle ta pushups. Det hjalp ikke. Så brukte jeg fem år hvor jeg tenkte at jeg skulle gå på hendene når jeg kunne i stedet for å gå på bena. Jeg ble ikke svær.

 

Og så prøvde jeg å kjøre fem sett med tjue repetisjoner så tungt som jeg klarte, og samtidig spise masse potetgull. Og jeg ble endelig svær. Ikke så sterk kanskje, men jeg fant iallefall min egen måte å lære på.

 

Jeg skjønner ikke hvordan folk rundt meg blir så mye sterkere, jeg som er så selvstendig.

 

Jeg prøvde også samme taktikken når det kom til mat. En dag kunne jeg for eksempel blande mel, sukker, smør, kardemomme, sjokolademelk og makrell i tomat. Men jeg kom aldri frem til noe godt. Mamma lager fortsatt bedre mat :(

Fordi du har lest feil, eller ikke oppsøkt informasjon i det hele tatt. Det handler om kalorier inn og kalorier ut. Sjekk her. Inntar du mer enn du trenger blir du større. Inntar du mindre enn du trenger blir du mindre. Du har mest sannsynlig ligget midt på treet ettersom du ikke ser forandringer. For å bygge muskler må imidlertid disse ekstra kaloriene komme fra proteiner. Er man aktiv burde man innta 1,5-2,0 gram proteiner per kg. Hvis du veier 80 kg burde du altså innta minimum 120 gram proteiner hver dag (1,5*80).

 

Du trenger ikke betale noen personlig trener for å finne ut av det. Alt står gratis på Internett. Spør gjerne om du trenger mer hjelp. Alt er forresten selvlært.

 

EDIT: Eneste grunnen til at potetgull funket er fordi det inneholder mange kalorier. Dette underbygger hypotesen min om at du tidligere ikke fikk i deg nok kalorier. Spis opp maten din og spis sunt gutt!

Endret av yeidof
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så naiv at jeg tror at internett eller personlig trener eller bøker er den eneste måten å lære på

Dette er selvfølgelig ikke den eneste kilden til kunnskap. Eistein kunne ikke lese om relativitetsteorien før han utredet den selv. Men man oppsøker gjerne grunnleggende informasjon som hjelper en på veien. Det at du ikke har oppsøkt informasjon vedrørende trening og kosthold sier mer om deg. Du er altså villig til å prøve deg frem i blinde. Da er du heller naiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den historien jeg fortalte var visst ikke helt sann. Jeg fortalte den bare for å gjøre narr av deg, fordi jeg er en slem mann. Og så skulle jeg frem til at å oppsøke informasjon om hvordan man lærer er langt mer effektivt enn å prøve seg frem i blinde.

 

Jeg har lest mye om trening. Det første jeg gjorde når jeg skulle begynne å trene var å lese meg opp på hvordan man best gjør det. Men denne tråden var altså om å lese seg opp på hvordan man best trener til eksamen.

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Den historien jeg fortalte var visst ikke helt sann. Jeg fortalte den bare for å gjøre narr av deg, fordi jeg er en slem mann. Og så skulle jeg frem til at å oppsøke informasjon om hvordan man lærer er langt mer effektivt enn å prøve seg frem i blinde.

 

Jeg har lest mye om trening. Det første jeg gjorde når jeg skulle begynne å trene var å lese meg opp på hvordan man best gjør det. Men denne tråden var altså om å lese seg opp på hvordan man best trener til eksamen.

Du har altså lest deg opp om trening. Regner med at du ikke googlet "hvordan få six pack", også fikk du ramset opp noen øvelser som hjelper. Man oppsøker selvfølgelig informasjon om hvordan kroppen fungerer og hva som skal til for å bygge muskler. TKS er kun en slik øvelse, men forklarer på ingen måte hvordan mennesker lærer. Er det ikke bedre å lese deg opp om hvordan mennesker lærer og heller anvende denne kunnskapen gjennom prøving og feiling. På denne måten finner du den mest effektive metoden for akkurat deg.

Endret av yeidof
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har altså lest deg opp om trening. Regner med at du ikke googlet "hvordan få six pack", også fikk du ramset opp noen øvelser som hjelper. Man oppsøker selvfølgelig informasjon om hvordan kroppen fungerer og hva som skal til for å bygge muskler. TKS er kun en slik øvelse, men forklarer på ingen måte hvordan mennesker lærer. Er det ikke bedre å lese deg opp om hvordan mennesker lærer og heller anvende denne kunnskapen gjennom prøving og feiling. På denne måten finner du den mest effektive metoden for akkurat deg.

 

Jeg leste også om hvor mange repetisjoner som vanligvis var mest gunstig basert på om man var ectomorph, mesomorph eller endomorf. Jeg gidder ikke å bruke mye tid på å lære meg filosofien bak hvordan mennesker lærer om jeg kan få gode tips til læring på mer effektive måter.

 

Jeg ble født med six-pack.

Lenke til kommentar

 

Jeg leste også om hvor mange repetisjoner som vanligvis var mest gunstig basert på om man var ectomorph, mesomorph eller endomorf. Jeg gidder ikke å bruke mye tid på å lære meg filosofien bak hvordan mennesker lærer om jeg kan få gode tips til læring på mer effektive måter.

 

Jeg ble født med six-pack.

Du er heldig som ble født med six pack. Jeg har måttet arbeide for den. Et resultat gjennom innhenting av informasjon og testing. Fant raskt ut at enkle oppskrifter på Internett ikke funket. Var derfor nødt til å innhente mer grunnleggende informasjon om hvordan kroppen fungerer optimalt under treningsøkter.

 

Er du ute etter oppskrifter kan du bare lese her. Det er absolutt ingen garanti for at TKS er mer effektivt enn noen av disse andre oppskriftene. Da er pengene dine vel spart. Takk meg senere i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er heldig som ble født med six pack. Jeg har måttet arbeide for den. Et resultat gjennom innhenting av informasjon og testing. Fant raskt ut at enkle oppskrifter på Internett ikke funket. Var derfor nødt til å innhente mer grunnleggende informasjon om hvordan kroppen fungerer optimalt under treningsøkter.

 

Er du ute etter oppskrifter kan du bare lese her. Det er absolutt ingen garanti for at TKS er mer effektivt enn noen av disse andre oppskriftene. Da er pengene dine vel spart. Takk meg senere i livet.

 

Vil du vite en liten hemmelighet? Jeg kan si det til deg, men da må du love å ikke si det til noen andre.

 

Alle blir født med sixpack. Mordi også.

Endret av Pettersenper
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går på skole for å bli et selvstendig individ som kan lykkes i arbeidslivet. TKS er for late personer som ikke orker å prøve ut ting på egenhånd. Læring handler nemlig om prøving og feiling. Det er slik man finner ut hva som er best for en selv. Jeg er ikke naiv som tror at det kun er en måte å lære på. Jeg holder meg unna TKS og sparer pengene på noe mer lønnsomt.

 

Du har sterke meninger om TKS. Har du lest boken selv?

 

Jeg har ikke det, men slik jeg forstår det er TKS en samling teknikker man kan bruke for å gjøre det bedre under studiene. Det betyr at din påstand din kommentar om en måte å lære på i beste fall er malplassert. Hvordan kan du insinuere at TKS legger opp til en måte å lære på når den dekker et stort antall studieteknikker?

 

Når jeg ser kritikken mot TKS her ser jeg folk som ikke engang har prøvd å sette seg inn i hva det handler om. De bare avviser det automatisk av en eller annen grunn.

 

Det finnes faktisk også andre bøker om studeieteknikk og hvordan man skal få mest mulig ut av studiene. Er disse også bare tull? Ja, for alt som står i alle disse bøkene kan man jo bruke lang tid på å søke på internett etter, ikke sant?

 

TS ville ha erfaringer med TKS. Det eneste han har fått er surmagede kommentarer fra folk som tydeligvis ikke engang har tatt seg bryet å sette seg inn i hva TKS handler om.

 

 

TKS er kun en slik øvelse, men forklarer på ingen måte hvordan mennesker lærer.

 

Er du sikker på det, eller kommer du bare med antakelser nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...