Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen :)

Har fått en MacBook Pro av pappa, og den har såklart ikke noe skriveprogram. Har fått den på grunn av skoleoppgaver osv, så derfor trenger jeg noe ala Microsoft Word, og aller helst Microsoft OneNote. Vet dere om noen billigere alternativer som fortsatt er like gode? Og er det noen programmer medisinstudenter der ute vil anbefale en nybegynner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av dei er det same som OneNote, Numbers er eit rekneark (som Excel). Har aldri brukt nokon av dei, men Keynote skal vere veldig bra.

 

Elles koster det deg jo ingenting å teste ut LibreOffice (variant av OpenOffice, eg ville heller valgt denne). Noko program som OneNote er ikkje inkludert. Veit ikkje kor avanserte krav du har, men vil no tru at LibreOffice har det meste ein treng.

Lenke til kommentar

So langt er det ikkje veldig stor forskjell bruksmessig på dei, so vidt eg veit. Når LibreOffice splitta seg ut frå OOo, tok dei inn ein del funksjonar frå eit anna prosjekt, som OOo ikkje vil ha med.

 

Det er klart, OpenOffice er noko forskjellig frå dei nyare versjonane av Microsoft Office, so om ein er vane med det, so kan ein sikkert synes at OpenOffice/LibreOffice ikkje er noko særleg. Og dei kan ha litt problem med å opne dokument laga av Microsoft Office, noko som òg kan bidra til misnøye.

 

Men for å vere heilt ærleg so bruker eg nesten aldri slike program, anna enn for å lese dokument laga av andre, so eg har begrensa med erfaring.

Lenke til kommentar

Begynner å bli sykt irritert, hvordan kopierer man og "høyreklikker" med Mac? Prøver å kopiere en link! Da jeg lastet ned LibreOffice, så var det tre ulike størrelser på de: 174MB. 9,1MB. 160MB. 13MB. 171MB og 14MB. Lastet ned 9,1 MB, er det riktig?

Nei, so vidt eg kan sjå er det berre språkfiler for grensesnittet, du må ha "Main installer".

Lenke til kommentar

Ser ut som den "Office"-pakken fra iWork inneholder både Pages, Numbers og Keynote. Men er de avanserte? Noen som har kjennskap til det, er de like som Words, OneNote og PowerPoint?

 

iWork og MS Office er ikke like, men utviklet ut fra ganske forskjellige filosofier. iWork-programmene Pages og Numbers og Keynote er noe enklere, men mer intuitive enn sine motstykker Word og Excel i MS Office. Keynote er et mer brukervennlig og bedre presentasjonsprogram enn PowerPoint, etter min mening. De færreste har bruk for alle de komplekse funksjonene man finner i MS Office, og de fleste vil kunne dekke sine behov helt utmerket med iWork. iWork-programmene koster bare kr 140 pr stykk, så det er vel bare å prøve dersom du synes de ser interessante ut: http://www.apple.com/no/iwork/

Til forskjell fra f.eks LibreOffice er iWork utviklet av Apple og optimalisert for Mac og iPad fra grunnen av.

 

For motstykker til OneNote må du se andre steder. Evernote kan kanskje være et alternativ: https://evernote.com

Lenke til kommentar

Begynner å bli sykt irritert, hvordan kopierer man og "høyreklikker" med Mac? Prøver å kopiere en link! Da jeg lastet ned LibreOffice, så var det tre ulike størrelser på de: 174MB. 9,1MB. 160MB. 13MB. 171MB og 14MB. Lastet ned 9,1 MB, er det riktig?

i instillinger kan du gjøre så du høyreklikker med to fingre, og du kan kopiere med cmd+c.

 

 

Nå gikk det selvfølgelig ikke an å åpne "LibreOffice Language Pack" fordi den kom fra en ukjent side. Noen som har en rett link til hvor jeg kan laste det ned? Helst informasjon på norsk?

du kan gjøre så du kan kjøre den hvis du finner sikkerhet under instillinger.

Lenke til kommentar

Begynner å bli sykt irritert, hvordan kopierer man og "høyreklikker" med Mac? Prøver å kopiere en link! Da jeg lastet ned LibreOffice, så var det tre ulike størrelser på de: 174MB. 9,1MB. 160MB. 13MB. 171MB og 14MB. Lastet ned 9,1 MB, er det riktig?

 

Her er en noe du kan bruke for å gjøre deg bedre kjent med Mac og OS X:

http://www.apple.com/no/support/macbasics/

 

Denne guiden er ikke helt fersk, men det meste gjelder fortsatt: http://mac1.no/switch

Lenke til kommentar

Heisann alle sammen :)

Har fått en MacBook Pro av pappa, og den har såklart ikke noe skriveprogram. Har fått den på grunn av skoleoppgaver osv, så derfor trenger jeg noe ala Microsoft Word, og aller helst Microsoft OneNote. Vet dere om noen billigere alternativer som fortsatt er like gode? Og er det noen programmer medisinstudenter der ute vil anbefale en nybegynner?

 

Skal du bruke den til skolearbeid sparer du deg for masse bry med å kjøpe office pakken for Mac.

Alle de andre programmene har litt forskjellige måter å lage dokumentene på slik at det nesten alltid blir feil indeling eller format på teksten som må rettes manuelt. I tillegg er det eneste måten å få one note på, noe som du selv sier du pleier å bruke.

Lenke til kommentar

Du må gi deg selv tillatelse til å kjøre programmer som ikke er installert via AppStore. Gjøres i Kontrollpanel -> Security & Privacy -> General, velg Allow Applications downloaded from (o) Anywhere

 

Når du har gjort dette får du installer language-pack'en til LibreOffice, og hvilkesomhelst andre programmer du eventuelt velger å laste ned fra andre steder enn AppStore.

Lenke til kommentar

Du må gi deg selv tillatelse til å kjøre programmer som ikke er installert via AppStore. Gjøres i Kontrollpanel -> Security & Privacy -> General, velg Allow Applications downloaded from (o) Anywhere

 

Når du har gjort dette får du installer language-pack'en til LibreOffice, og hvilkesomhelst andre programmer du eventuelt velger å laste ned fra andre steder enn AppStore.

Oja, tusen takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...