Gå til innhold

Går i 10. klasse - lyst til å jobbe med programmering. Hvilken linje?


jente321123

Anbefalte innlegg

Dersom du er brukbar i matte, og ikke har så veldig mye imot at de neste 4 årene dine blir nettopp det, matte, så gjør noe liknende det Juletreduden foreslår - det gjorde nemlig jeg.

Jeg gikk allmenn, V21 med T-matte, Vg2 med R1, Fy1, IT1 og Kj1, og Vg3 med R2 Fy2 og IT2. Nå går jeg på Datateknikk (eller Datateknologi, som det nå strengt tatt heter) på NTNU. Fordelen med dette studieløpet er at du er veldig dynamisk underveis, og det er veldig enkelt å endre planen, da du ikke "lukker" så mange dører underveis. Dersom du i Vg1 finner ut at T matten var litt for vanskelig, er det bare å ikke fortsette i denne retningen. Hvis du i Vg2 synes at kjemi var fryktelig gøy, så er det bare å bytte ut IT2 eller Kj2 i 3. klasse, for så å gå videre med det på universitet/høyskole. Du slipper å ende opp i den kjipe situasjonen der du er i 3. klasse, og vil bli siv.ing. (eller noe som krever REAFA), eller noe som helst som krever GENS, uten at du har noen av de. Da blir du nødt til å bruke tid på å gjøre opp for tidligere "feil", og det er ikke noe morsomt.

 

Nå skal det sies at det løpet jeg tok ikke er for alle; det er mye teori, og det kan bli mye arbeid. Spesielt i årene etter VGS, når man er på universitetet. Men dersom du tror at du kan klare det har du ingen ting å tape. Hvis realfagen går rett vest, så finnes det også masse studier som ikke krever REAFA, f.eks Programmering og Nettverk på UiO, der er det også rimelig grei poenggrense - 34.2 for førstegangs - i motsetning til Datateknikk på NTNU som krever både REAFA, og hvis poenggrense er 53.6.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hvorfor matte er krav på programmering fasinerer meg fortsatt, Jeg har holdt på med programmering i tre-fire år nå og vil bare si at 99,999999999999999999999999% av all matte som skjer i programmering er logikk basert, kan telle på fingrene hvor mange ganger jeg har brukt kalkulator under programmering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ønsker noen ganger at jeg hadde hatt mer matte, men som regel er det helt greit å jobbe som progammerer uten å ha hatt så mye av det (kommer selvsagt litt an på hva man programmerer)

 

Uansett må man belage seg på å finne ut av ting på privaten også, det holder ikke å bare pugge det man lærer på studiene og basere seg på det. Man får nok bygd et litt bedre grunnlag på studiene som er mer matte-tunge, men "snarveien" + en genuin interesse for faget kan etter egen erfaring ta deg forholdsvis langt.

 

Er selv glad for å ha gått yrkesfag (elektronikk) + allmenn påbygning.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...