Gå til innhold

Går i 10. klasse - lyst til å jobbe med programmering. Hvilken linje?


jente321123

Anbefalte innlegg

Hei. :blush: Jeg går i 10. klasse og har lyst til å jobbe med data. Jeg er ikke helt sikker på hva ennå, men jeg har tenkt litt på programmering. Hvilken linje skal jeg ta da? Jeg aner ikke i det hele tatt og ingen av de jeg kjenner vet noe :mellow::wallbash::no: Og hvilke jobber kan jeg få? Jeg vil også ta kurs på nettet hvis det går an.. jeg holder på med CodeAcademy akkurat nå.

 

Sorry hvis dette er postet feil, dette er min første gang her. :scared:

Endret av Dysfunctional
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at man kan ta VG1 allmenn, VG2 IKT-driftsfag, VG3 allmennfaglig påbygg. Tror jeg at jeg ville gjort om jeg skulle valgt på nytt. Hilsen en som nå jobber med drift av WAN-nettverk, og programmerer litt på si :]

 

Det viktigste er å ha interesse for det man driver med, og det å skape noe med å programmere er morsomt!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har nå jobbet 2 uker som IKT-lærling, og godt service og samferdsel VG1 og IKT-servicefaget VG2 før det. Jeg kan anbefale den retningen, hvis du er interesert i data og support av pc.

IKT-servicefaget gir deg mye forskjellig innenfor data, så du kan få prøve deg på litt mer og finne ut hva du senere vil holde på med.

Lenke til kommentar

IKKE TA IKT ELLER YRKESFAGLIG MENS DU GÅR VGS SKAL DU JOBBE MED PROGRAMMERING!

Takk.

 

Skal du jobbe med programmering må du enten ha MATRS eller REALFA kompetanse, det finnes unntak fra dette på noen studier som kombinerer IT/Programmering med andre fagområder (Kognitiv Vitenskap, Informasjonsvitenskap og Nye Medier ved UiB f.eks). Disse har dog et vesentlig høyere snitt enn realfags linjer.

 

MATRS får du ved å ha R1 (S1S2) matte.

 

REALFA får du ved å ha R1 matte OG IT1+IT2 ELLER Geofag 1+2, ELLER R2 matte ELLER Fysikk 1 (og 2 mener jeg å huske)

 

Inkludert i begge er GENS (Generell Studiekompetanse).

 

MATRS og REALFA har den fordelen av at det er få søkere siden det er realfag. Tar du noe yrkesfaglig eller en fucka studieretning bare for å slippe arbeid eller å "lære" om IKT, så sitter du igjen med dårlige karakterer og dårlig forberedelse til Universitetet/Høyskole. Allmenn er jobb, men det er det beste.

 

Et tips er å lære seg programmering på fritiden i samma sleng. Dette hjelper veldig mye på senere i livet om det er programmering du vil.

Codecademy gjør jobben fint skal du lære deg Ruby/Javascript/Python, men husk å hold deg til et språk til du kan det. Ikke hopp mellom masse språk og tro at du kan mye.

 

Mine 5 øre.

 

 

 

hvilke jobber kan jeg få?

 

Det spørs hva du spesialiserer deg på. Programmering har du mye å velge i.

Forskning eller i bedrift?

System programmering eller web?

Liten eller stor bedrift?

Konsulent firma?

Bank?

Helse industrien?

Mye å velge i, men dette er noe som kommer etter en stund

 

 

 

Jeg vil også ta kurs på nettet hvis det går an.. jeg holder på med CodeAcademy akkurat nå.

Jeg anbefaler coursera.org, du har f.eks et kurs nå i oktober fra Universitete i Washington som lærer deg grunnlegende programmering med Standar ML, Ruby og Racket.

https://www.coursera.org/course/proglang

Disse er mye mer teoretisk basert og krever litt engelsk kunnskaper.

 

EDIT: Redigerte en fagkode jeg hadde feil og la til svar på spørsmålene han hadde

Endret av JuletreDuden
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er enig med han over, gå allmenn realfag (R1+R2+FY1). Hvis du ombestemmer deg etter VG3 har du fortsatt mange muligheter å studere innenfor andre områder enn hvis du går yrkesfag. Jeg går selv første året på data ing. i Grimstad.

 

Nå går R1(S1+S2)+IT1+IT2 eller bare R1(S1+S2)+R2 som REALFA kompetanse. Begge disse er vesentlig lettere enn R1+R2+FY1, hvor du forøvrig tar FY1 for ingen nytte.

 

Sources:

https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=REALFA

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

TS går i 10. - Hans liv er ikke ferdigsatt enda. Det kan dukke opp andre ting han interesserer seg for i fremtiden.

 

Jeg var veldig skolelei etter ungdomsskolen og var veldig glad jeg kunne velge et praktisk fag. Jeg valgte elektro som første VGS. Så valgte jeg Data og Elektronikk som 2. og 3. - Jeg fikk i disse årene høre at man lærte det samme og litt til som det man gjør ved IKT 2. år. Jeg angrer nå på at jeg også ikke tok generell studiekompetanse, da jeg nå går Y-vei på høyskole som elektroingeniør. Dette krever flere fag ved siden av de ordinære. Jeg tror at høyskole og/eller høyere utdanning er veien for TS hvis han ønsker å programmere.

 

Det JuletreDuden sier er nok den mest riktige veien å gå, men for meg virker det som en veldig kjedelig vei å gå. Hør med rådgiver på skolen din.

Lenke til kommentar

TS går i 10. - Hans liv er ikke ferdigsatt enda. Det kan dukke opp andre ting han interesserer seg for i fremtiden.

 

Jeg var veldig skolelei etter ungdomsskolen og var veldig glad jeg kunne velge et praktisk fag. Jeg valgte elektro som første VGS. Så valgte jeg Data og Elektronikk som 2. og 3. - Jeg fikk i disse årene høre at man lærte det samme og litt til som det man gjør ved IKT 2. år. Jeg angrer nå på at jeg også ikke tok generell studiekompetanse, da jeg nå går Y-vei på høyskole som elektroingeniør. Dette krever flere fag ved siden av de ordinære. Jeg tror at høyskole og/eller høyere utdanning er veien for TS hvis han ønsker å programmere.

 

Det JuletreDuden sier er nok den mest riktige veien å gå, men for meg virker det som en veldig kjedelig vei å gå. Hør med rådgiver på skolen din.

Nå gir jeg ikke tips basert på hva som er morsomt eller gøyalt å gå, men basert på hva han vil studere. Du må bite tenna sammen og komme deg igjennom det kjedelige, det blir ikke bedre på verken Universitet eller Høyskole når du skal igjennom ex.phil og ex.fac.

Lenke til kommentar

Kjør på med så mye teori som mulig, R1+R2 og FY1 er etter mitt syn et minimum hvis en ønsker å jobbe med noe teknisk rettet. FY2 er å anbefale også da det er ganske artig. IT-fagene er nyttige og gir enkle karakterpoeng. Skal du inn på høyskole eller universitet, blir fagene raskt mye vanskeligere enn VGS uansett. Et godt teoretisk grunnlag er fint å ha med seg inn i et ingeniørstudie, spesielt hvis en vil gå på et universitet.

 

Kjør på med "vanskelige" fag og dropp yrkesfagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå gir jeg ikke tips basert på hva som er morsomt eller gøyalt å gå, men basert på hva han vil studere. Du må bite tenna sammen og komme deg igjennom det kjedelige, det blir ikke bedre på verken Universitet eller Høyskole når du skal igjennom ex.phil og ex.fac.

Sant, men det kommer helt an på hvor dypt TS ønsker dette. Mye kan skje på 3 år på VGS.

Når det er sagt så stortrives jeg på høyskole, sett bort fra matematikk og norsk.

Litt ironisk er det da, en ingeniørstudent som ikke kan fordra matematikk. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+56132

Det er nok lurt å ta 3 årig studiespesialisering enn å ta 3 årig yrkesfag med allmenn påbygg, for å deretter ta ettårig forkurs til ingeniør.

 

Jeg går selv på forkurs til ingeniør hos HIST og det er en del som har falt av allerede og en del som sliter. Jeg sliter selv noe jævlig i fysikk, men henger med i de andre fagene inntil videre.

 

Så ta studiespesialisering da vil du få lært ting skikkelig i riktig tempo, og dermed er du ordentlig godt forberedt til høyere utdanning.

 

Edit: Tråden var visst utgått...

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

IKKE TA IKT ELLER YRKESFAGLIG MENS DU GÅR VGS SKAL DU JOBBE MED PROGRAMMERING!

Takk.

 

*snip*

 

Er du sprengt? Det er absolutt ingen grunn til å holde seg unna Yrkesfaglig eller Ikt om du skal gå Data Ing/Programmeringsrelevant studie etterpå.

 

Jeg vil i mange tilfeller si at det er bedre å gå yrkesfaglig over Almenn.

 

1. PÅ yrkesfaglig får du gjort MYE mer praktisk arbeid, altså du får endel variasjon. I de fleste tilfeller vil dette være bedre enn å ta noe helt uinteressant i 3 år.

2. På noen yrkesfaglige utdanninger mister du i teorien 0 år, men du vil i de fleste tilfeller trenger 4 år på vgs Istenden for 3 (et løp er feks Elektro -- DataElektronikk -- Dataelektroniker -- påbygg). Her vil du itillegg kunne skaffe deg et fagbrev på disse 4 årene som gir mye igjen mtp karriere (du vil alltid ha noe å falel tilbake på).

 

3. Feks så har UIA noe som heter Tressemesterordninger, denne gir deg R1+R2 og FYS1 som er kravet for å komme inn på ingeniørutdanning. Dette tar du på sommeren og første semesteret på universitetet (aka du slipper forkurs) . merk dette gjelder ikke alle linjer.

 

Unasett. Skal du programmere så bør du gå DataIngeniør (UIA), og da fungerer det over veldig bra.

 

Altså, det å gå Y-Veien er vell så bra, om ikke bedre om du skal gå programmering.

 

MED MINDRE du gleder deg til 3 år med samfunnsfag, matematikk og norsk :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Å ta sånn "tresemesterordning" (TRES) det er bare noe tull, hvordan i all verden skal du kunne greie å lære 3 års videregående matematikk (1T+R1+R2) og Fysikk 1 på en sommer, og litt i det første semester? Det er mange som sliter på forkurset her på HIST, og de vil slite noe jævlig på videreutdanning hos HIST eller NTNU.

 

Så det er best å ta 3 år med studiespesialisering, for å detter å ta 3 år med bachelor grad der du bruker 6 år totalt kontra følgende:

 

2 års yrkesfag + 2 år i lære + 1 år forkurs/VG3 allmenn påbygg med realfag, for å deretter ta 3 år med bachelor grad der du bruker 8 år totalt.

 

Ved å ta studiespesialisering så blir en ordentlig godt forberedt på studie og får lært 1T+R1+R2 matematikk og Fysikk 1 SKIKKELIG. Dessuten så sparer du to år. Den lille fordelen du fikk ved å ta fagbrevet mister du veldig fort fordi studiet vil være mye mer avansert.

 

Det blir som å sammenlikne en som skal bli elektroingeniør, der elev 1 tar yrkesfag og blir svakstrøm elektriker kontra elev 2 som tar studiespesialisering. På elektroingeniør studiet så lærer de ikke hvordan en skifter stikkontakt eller legger opp strøm i en leilighet. Her er det mye mer avansert som sinuskurver osv, og dermed er elektrikeren helt ubrukelig og blir likestilt med elev 2.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

 

Er du sprengt? Det er absolutt ingen grunn til å holde seg unna Yrkesfaglig eller Ikt om du skal gå Data Ing/Programmeringsrelevant studie etterpå.

 

Jeg vil i mange tilfeller si at det er bedre å gå yrkesfaglig over Almenn.

 

1. PÅ yrkesfaglig får du gjort MYE mer praktisk arbeid, altså du får endel variasjon. I de fleste tilfeller vil dette være bedre enn å ta noe helt uinteressant i 3 år.

2. På noen yrkesfaglige utdanninger mister du i teorien 0 år, men du vil i de fleste tilfeller trenger 4 år på vgs Istenden for 3 (et løp er feks Elektro -- DataElektronikk -- Dataelektroniker -- påbygg). Her vil du itillegg kunne skaffe deg et fagbrev på disse 4 årene som gir mye igjen mtp karriere (du vil alltid ha noe å falel tilbake på).

 

3. Feks så har UIA noe som heter Tressemesterordninger, denne gir deg R1+R2 og FYS1 som er kravet for å komme inn på ingeniørutdanning. Dette tar du på sommeren og første semesteret på universitetet (aka du slipper forkurs) . merk dette gjelder ikke alle linjer.

 

Unasett. Skal du programmere så bør du gå DataIngeniør (UIA), og da fungerer det over veldig bra.

 

Altså, det å gå Y-Veien er vell så bra, om ikke bedre om du skal gå programmering.

 

MED MINDRE du gleder deg til 3 år med samfunnsfag, matematikk og norsk :).

 

Har du i det hele tatt lest hva du skriver?

Du gir en oppskrift på 3 år hvor du unngår arbeid. For deretter å ta et skippertak en sommer før studiet begynner, har du engang tenkt over hvor dumt dette er for deg selv?

Du har knapt rukket å absorbert eller forstått hva du går igjennom på en sommer. Du tilbringer også 3 år i forkant med ingen kunnskaper eller erfaringer du kan ha med videre til universitetet.

 

Praktisk arbeid er tull. Skal du studere programmering (merk deg at det er det jeg skriver om), så har praktisk drift av servere null verdi.

 

Du nevner også fagbrev. Du mener at dette er altså verdt å skaffe når du skal kjøre på med en bachlor utdanning? Neineinei og atter nei. Et fagbrev har null å si skal du søke jobb angående programmering senere i livet.

 

MED MINDRE du gleder deg til 3 år med samfunnsfag, matematikk og norsk

Og du tror det er noe bedre med Ex.Phil/Ex.Fac? ved å bevisst skippe kjedelige fag? Holdningen din skinner igjennom. Du vil arbeide minst mulig over 3-4 år, og deretter gjøre et skippertak en måned i sommeren.

 

Skal love deg at du kommer til å ha det morsomt under studietiden din hvor du må ha fag som knapt interesserer deg.

 

For å summere opp alt:

 

 

Unasett. Skal du programmere så bør du gå DataIngeniør

Ja, du skal finne deg et universitet, og du burde følge den veien som forbedrer deg best.

Endret av JuletreDuden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å ta sånn "tresemesterordning" (TRES) det er bare noe tull, hvordan i all verden skal du kunne greie å lære 3 års videregående matematikk (1T+R1+R2) og Fysikk 1 på en sommer, og litt i det første semester? Det er mange som sliter på forkurset her på HIST, og de vil slite noe jævlig på videreutdanning hos HIST eller NTNU.

Tresemester kjører ett eget løp med ekstra matte og fysikk helt fram til de kommer til andre året. De jobber ikke bare gjennom ett kjapt sommerkurs mao.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Å ta sånn "tresemesterordning" (TRES) det er bare noe tull, hvordan i all verden skal du kunne greie å lære 3 års videregående matematikk (1T+R1+R2) og Fysikk 1 på en sommer, og litt i det første semester? Det er mange som sliter på forkurset her på HIST, og de vil slite noe jævlig på videreutdanning hos HIST eller NTNU.

Det er ikke bare tull, det er massevis av ingeniører som har lært mye matte fordi de får mer matte på høyere utdanning og mer basic opplæring enn de som ikke går tres. Vet om flere som har gjort det mye bedre på tres enn de som går normalt løp.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

En annen ting er ved for eksempel Y-vei, der de som år Y-vei forstår hva som gjøres da dem har vært gjennom det tidligere, men er dårlige på å studere, mens de ordinære viser liten forståelse, men gode teorikunnskaper og flink til å studere.

 

Alle er ikke A4. Noen lærer best ved å gjøre praksis, noen lærer best ved å gjøre teori.

Lenke til kommentar

Jeg syns du skal gå: 1vgs(Elektro) - 2vgs(IKT-servicefag)-3vgs(generell studiekompetanse)

Hvis du føler deg lei av skole og vil tjene noen kr, så kan du være lærling i 2 år, men jeg anbefaler det ikke, siden: Du har ungdomsrett, det vil si at du har krav på 4 år skolegang, hvis du velger å være lærling så har du ikke rett til å ta generell studiekompetanse når du er ferdig med fagbrevet. Så det blir mye mer stress for deg.

 

Hvis du er interissert i programmering så kan du prøve deg litt frem på codeacademy, eller khan academy.

På codeacademy så har de, java kurs, ruby, python osv. Selvfølgelig gratis og veldig brukervennelig. Beste jeg har vært borti ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Og du tror det er noe bedre med Ex.Phil/Ex.Fac? ved å bevisst skippe kjedelige fag?

Du trenger ikke noe Ex.Phil eller Ex.Fac, og når ble det galt i å ville arbeide minst mulig med det som er minst interresangt i studiet?

 

Angående matten du lærer på sommeren (R1) så bygges denne på videre i studiet så det å ha et sommerkurs burde nesten vært obligatorisk for alle når du ser på strykprosenten i Matematikk ved universiteter.

 

Skal love deg at du kommer til å ha det morsomt under studietiden din hvor du må ha fag som knapt interesserer deg.

Jeg er allerede igjennom første året på dette løpet og det eneste ekstra du får er et sommerkurs med eksamen (der du egentlig aldri kommer til å bruke de grunnleggende kunnskapene igjen, Du bygger videre på kunnskapene som ALLE andre gjør i Matte 1 , 2 og 3, og trenger ikke å ta noen ekstra form for matte, Jeg hadde ikke noen større vansker enn de som gikk Almenn, tvert imot (Jeg var ikke en av de 40% som strøk).

 

Så ja om du mener det å få et sommerkurs + 2 veldig enkle fag første semester er noe som gjør studietiden "morsom" så tror jeg du bør sjekke opp hva ordet morsom betyr. De to fagene har forsåvidt ikke eksamen.

 

Du nevner også fagbrev. Du mener at dette er altså verdt å skaffe når du skal kjøre på med en bachlor utdanning? Neineinei og atter nei. Et fagbrev har null å si skal du søke jobb angående programmering senere i livet.

 

I dataelektroniker skal du blant annet lære deg å håndtere enkle scripting og smålig programmering i C# / VB.NET, i tillegg kan du om du er interresert i programmering jobbe videre med dette på Fritiden. Å om du tror at et fagbrev ikke har noe å si ved en eventuell ansettelse i en bedrift så får du PM meg og få nummer til de som ansatte meg i forrige sommerjobb, for de gjør tydligvis ting feil.

 

Du gir en oppskrift på 3 år hvor du unngår arbeid.

lol, Når ble vidergående utdanning via Fagskole det å "unngå" arbeid? Vi får nesten sende brev til Erna og be henne fikse på dette i såtilfelle!

Endret av Driiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...