Gå til innhold

  

115 stemmer

  1. 1. Jeg definerer meg selv som...

    • Teist
      9
    • Agnostiker
      23
    • Ateist
      81
    • Annet
      2
  2. 2. Min alder er mellom...

    • 10 - 15 år
      2
    • 16 - 20 år
      32
    • 21 - 25 år
      44
    • 26 - 35 år
      24
    • 36 år eller eldre
      13
  3. 3. Jeg besøker Religion, filosofi og livssyn delen av dette forumet...

    • Hele tiden
      4
    • Med jevne mellomrom
      42
    • En sjelden gang
      35
    • Nesten aldri
      34


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tenkte det hadde vært interessant å få en liten pekepinn på hvor alle som ferdes på forumet her ligger.

Hvis du kan lage avstemmingen slik at "agnostiker" er kompatibelt med "ateist" og "teist" så kanskje flere vil svare?

 

Blir litt som å ha en spørreundersøkelse der du må svare om du er:

 

a) kvinne

b) arbeidsledig

eller

c) innvandrer

Lenke til kommentar

Mangler 5 stykker. =) Jeg vil hilse på alle kristne her inne.

De er en sjeldenhet nå i disse opplysningstider...

Rene kuriositeter.

Hvor er spørreundersøkelsen som sier at du mangler 5 kristne?

 

Du har en direkte gal oppfatning dersom du mener at:

 

teisme = kristendom (spesifikk form for asiatisk, midtøstlig monoteisme)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke jeg bare være ingenting? Hvorfor må jeg bli stemplet? Jeg tror ikke på gud, ferdig med det. Jeg vill ikke kalle meg noe.

 

Eneste positive med kristendom er at mange som har slitt med alkohol/dop osv blir hjernevasket til å slutte. De finner "gud" og skal begynne et nytt og bedre liv.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av agnostiker er at det svarer på et annet spørsmål enn teisme og ateisme. Det svarer altså ikke på om man tror på guder og gudinner eller ikke. Det svarer på hvorvidt man tror guder og gudinner kan bevises eller ikke.

 

Så noen kunne for eksempel ønske å svare teistisk agnostiker eller ateistisk agnostiker.

 

 

Hovedsakelig deler man inn i (forenklet sett):
Jeg kunne detaljert enda mer her (deist f.eks.), men valgte det enkleste. De som måtte mene de ikke tilhører noen av disse gruppene kan nå stemme "Annet".

Jeg snakker ikke om de som måtte mene de tilhører et annet alternativ utenom de nevnte. Jeg mener de som vil stemme på både agnostiker og ateist/teist.

 

Hva ville du svart av dersom du kunne velge mellom:

 

Er du:

 

a) mann

b) kristen

c) annet

 

?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ja, jeg kunne hatt med alternativer for hvor sterk/gnostisk eller svak/agnostisk helningen er, men nå ble det nå ikke sånn. Uavhengig av hvor sterk eller svak helningen er mot teisme eller ateisme, så forandrer ikke det at man enten ligger innenfor teisme eller ateisme. Og står man midt i mellom her (hverken heller den ene eller andre retningen) så er man agnostiker.

 

Dette er jo enkelt, pga at spørsmålet om Gud finnes er en dikotomi så finnes bare 2 svar: Enten eksisterer Gud, eller så gjør Han det ikke. Altså teisme eller ateisme, men siden man også kan si at "jeg vet ikke" så er også agnostisisme et alternativ.

 

Dette kan vises slik:

agnosticism-scale.jpg

 

 

Problemet er også at jeg ikke kan endre spørreskjemaet til å ha flere under-alternativer uten å nullstille alle svarene som er kommet inn. Jeg kan jo ikke bare flytte dem til et selvvalgt under-alternativ, så da kan man like godt lage en ny. Hvis noen er interessert i en mer detaljert "undersøkelse" så er det jo bare å opprette en.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror vi må erkjenne det faktum at det er veldig få som er kapabel til å konvertere motparten. Derfor er det lite hensiktsmessig å argumentere og presentere tankerekker som om det faktisk var mulig.

 

 

 

Det er heller ikke målet. I en offentlig diskusjon, der andre folk følger med, er det ikke motparten du vil konvertere, men de som følger med. De er ikke nødvendigvis like langt nede i skyttergrava som partene, og vil derfor i større grad la seg svinge den ene eller andre veien.

 

Vi har jo f.eks. heller ikke partilederdueller på TV fordi Jens kanskje skulle kunne overbevise Erna eller omvendt, men for at de skulle kunne overbevise seerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er heller ikke målet. I en offentlig diskusjon, der andre folk følger med, er det ikke motparten du vil konvertere, men de som følger med. De er ikke nødvendigvis like langt nede i skyttergrava som partene, og vil derfor i større grad la seg svinge den ene eller andre veien.

 

Vi har jo f.eks. heller ikke partilederdueller på TV fordi Jens kanskje skulle kunne overbevise Erna eller omvendt, men for at de skulle kunne overbevise seerne.

Enig. Godt poeng. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...