Gå til innhold

  

115 stemmer

  1. 1. Jeg definerer meg selv som...

    • Teist
      9
    • Agnostiker
      23
    • Ateist
      81
    • Annet
      2
  2. 2. Min alder er mellom...

    • 10 - 15 år
      2
    • 16 - 20 år
      32
    • 21 - 25 år
      44
    • 26 - 35 år
      24
    • 36 år eller eldre
      13
  3. 3. Jeg besøker Religion, filosofi og livssyn delen av dette forumet...

    • Hele tiden
      4
    • Med jevne mellomrom
      42
    • En sjelden gang
      35
    • Nesten aldri
      34


Anbefalte innlegg

Gjest bruker-45896

Bare en stemme på "annet"? Siden det virker som å være ateist nå er en egen religion, har jeg meldt meg ut og ser på meg selv som ingenting.

Når jeg stemte så jeg ikke at det var et alternativ, byttet til annet nå. Hurra for "annet-isme"!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi er omringet av mennesker som ikke kan forstå at mennesker uten gudetro kan ha moral, når millioner av mennesker lever i samfunn der de ikke kan slutte å tro på guder uten fare for å bli drept og når mennesker som tror på guder bruker vold for å tvinge andre til å tro på det samme så får plutselig ordet betydning.

 

Idag har vi omtent ikke noe kommunisme igjen i Europa. Å være ikke-kommunist sier ikke stort om deg som person. Om du var ikke-kommunist i Soviet under den kalde krigen så får det straks mye mer innhold.

 

Og hverken samer eller folk som bøyer skjeer bruker vold og dreper dem som ikke føyer seg. Derfor er eksemplene dine ugyldige. Kom gjerne med flere eksempler av samme type, de vil alle være ugyldige.

 

Den dagen vi har et samfunn der nasjonens øverste leder ikke er tvunget til å være teist, den dagen teistiske ledere ikke er ansatt i staten og forsvaret, den dagen teistisk forkynnelse ikke sendes daglig på statlig radio og tv, den dagen mennesker ikke lenger tror at grunnleggende menneskelige egenskaper er avhengig av teisme, den dagen vil du ha rett. Før det har ordet ikke bare innhold men også betydning.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi er omringet av mennesker som ikke kan forstå at mennesker uten gudetro kan ha moral, når millioner av mennesker lever i samfunn der de ikke kan slutte å tro på guder uten fare for å bli drept og når mennesker som tror på guder bruker vold for å tvinge andre til å tro på det samme så får plutselig ordet betydning.

 

Idag har vi omtent ikke noe kommunisme igjen i Europa. Å være ikke-kommunist sier ikke stort om deg som person. Om du var ikke-kommunist i Soviet under den kalde krigen så får det straks mye mer innhold.

Logikken er iom at "kirken har undertrykt og drept", trenger vi et ord for alle de som har et fravær av tro på den samme guden?

 

Å være ikke-kommunist i Sovjet sier fremdeles ingenting. Man kan være verre, mer brutal, føre en radikalt undertrykkende ideologi, demokratiforkjemper, diktaturforkjemper, menneskerettighetsaktivist, en som rett og slett ikke bryr seg så lenge han har det greit nok, osv.

Hvor er poenget i å plassere alle disse under en og samme paraply? Det sier jo strengt tatt ingenting. Hvorfor ikke bare la kommunister være kommunister og la alle de andre være hva de faktisk er, om det så skulle være diktatur- eller demokratiforkjempere?

 

Den dagen vi har et samfunn der nasjonens øverste leder ikke er tvunget til å være teist, den dagen teistiske ledere ikke er ansatt i staten og forsvaret, den dagen teistisk forkynnelse ikke sendes daglig på statlig radio og tv, den dagen mennesker ikke lenger tror at grunnleggende menneskelige egenskaper er avhengig av teisme, den dagen vil du ha rett. Før det har ordet ikke bare innhold men også betydning.

Dette har jo ingenting med ateismebegrepet å gjøre, men er derimot soleklart sekulærhumanistisk.

Lenke til kommentar

Jeg synes alt som er utenfor standarden er interessant og verdt å klassifisere. Nå er det ikke opp til deg å definere hvilke ord som trengs eller ikke. At noen trenger det er tydelig, så hvorfor overhode diskutere det? Trenger andre mennesker enn meg selv virkelig dette ordet? Åpenbart ja! I en verden der man stadig hører påstander om at man ikke kan være menneske uten gudetro, der man risikerer å bli drept kun fordi man ikke tror på guder, der får fravær av gudetro en betydning.

 

Men jeg kjønner godt at med teistisk agenda er det ikke ønskelig at noe som er ikke-teistisk skal defineres og ha betydning. Særlig når dette ordet ikke engang er begrenset av teismens tro og bekjennelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...