Gå til innhold

Noen her som er i HVU?


Emily1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tjenestegjorde for det meste innendørs i et underjordisk anlegg. Det er ikke særlig taktisk smart å løpe rundt med AG-er i små korridorer og fjellganger. :)

 

I HV nå skal jeg med på et mobilt oppklaringslag. Logisk nok. Morsomt nok så er jeg sjåfør av yrke, men de lar meg ikke kjøre bil når jeg er i HV. Så jeg må sitte bak i MB-en med AG. :)

 

"Trenger min kompetanse" my ass.

 

Hei, jeg har ødelagt enda en tråd for deg Nudelpus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke klag, du burde være glad for at noen lar deg bruke et ordentlig mannevåpen i stedet for pingle-hk'en med pingle-sikte, pingle-vekt og pingle-holdbarhet.

Spitfire, du har ikke engang vært i førstegangstjenesten. Det blir bare for dumt at du skal påberope deg kunnskaper om ting du åpenbart ikke har peiling på.

Lenke til kommentar

MP5 er perfekt til sitt bruk, og er langt i fra et dårlig våpen.

Får du en kule i panna, så spør du ikke om en til for å si det slik :p

Du får vel prøve både MP5, 416, og kanskje AG3 i HVU.

Fett :D

 

 

 

 

Hei, jeg har ødelagt enda en tråd for deg Nudelpus.

Går bra, getting used to it (Y)

Og nei, vær venner.

Lenke til kommentar

HV i førstegangstjenesten, HVU og HV-rep er to veldig forskjellige ting.

HVU er vel som en litt mer fancy speider med litt mer spenning og sånt. Frivillig fritids-aktivitet.

Har lite erfaring herifra, bortsett fra en gjeng sauer av HVU vi traff på øvelse.

HV i førstegangstjenesten er grønn militær tjeneste med skyting, trening og sånn, obligatorisk.

HV-rep er repetisjonsøvelse en gang annethvert år ca, etter min erfaring, "opplæring"(venting) i 3 dager, så øvelse(mer venting) i 2 dager. Obligatorisk.

Lenke til kommentar

Ikke klag, du burde være glad for at noen lar deg bruke et ordentlig mannevåpen i stedet for pingle-hk'en med pingle-sikte, pingle-vekt og pingle-holdbarhet.

Skutt med HK noen gang?

Ikke? Fint at du deler dine ikke-eksisterende erfaringer da, personlig syntes jeg HK er ett godt våpen å skyte med :)

Lenke til kommentar

Jeg er selv med som leder i en ungdomsgruppe. Kan fortelle litt om hvordan vi har det.

Vi avholder møter annenhver torsdag. Møtet varer vanligvis fra kl. 1800-2100. På disse møtene samles HV-ungdommen og det holdes leksjoner, både teoretisk og praktisk, i forskjellige disipliner som vi lærer bort. Som ledere i gruppen har vi har en blanding mellom faste ansatte i Forsvaret og Innsatsstyrke-personell, så kompetansenivået er høyt.


Hvert halvår har vi 1-2 øvelser som går over en hel helg, fra fredag til søndag. På disse øvelsene bor vi ute i skogen og ungdommene utfører i praksis det det de har lært på møtene. Som regel basert på et scenario og det blir f.eks. mye OP- og patruljetjeneste. Disse øvelsene foregår i øvingsfeltet til Terningmoen og Rena leir.

I tillegg til øvelsene holdes det også 2-3 treningssamlinger i halvåret som også går over en hel helg. På treningssamlingene samles alle HV-ungdommene i i distriktet på Terningmoen og deltar på leksjoner, fysiske tester, skyting m.m.

Ved siden av aktivitetene på distriktsnivå har man også f.eks. NOREX.
NOREX, eller Norwegian Reciprocal Troop Exchange, er en årlig utveksling mellom US National Guard i Minnesota og Heimevernet (HVU og HV Innsats) som hadde 40 års jubileum i år. Mellom 60-70 HV-ungdommer fra hele landet velges hvert år ut til å delta på denne utvekslingen. Da reiser man til Camp Ripley i Minnesota i 14 dager og deltar på vintertrening der. En av gulrøttene er bla. å fly med Chinook eller Blackhawk. I tillegg bor man en helg sammen med en amerikansk familie for å oppleve litt god, amerikansk kultur. Det er viktig å ha godt oppmøte på samlinger og møter for å bli valgt ut til dette.

Undervisningstemaene i HVU er:

  • Sluttet orden
  • Sanitet
  • Våpentjeneste
  • Fysisk fostring
  • Samband
  • Feltliv/sommer
  • Feltliv/vinter
  • Holdninger
  • Informasjon om Forsvaret/FN/NATO
  • Informasjon om Heimevernet spesielt
  • Utdanning i forsvaret

 

Målet med opplæringen i HVU er:

  • Lære ungdommen betydningen av orden, ansvarsfølelse og godt kameratskap.
  • Aktivisere dem gjennom opplæring, øvinger, konkurranser og samlinger.
  • Gi dem saklig orientering om forsvaret og dets plass i samfunnet
  • Trening på opptakskrav til befalsutdannelse

 

Link til FB-gruppen vår: www.facebook.com/HVungdomHV05

Endret av HelloGoodbye
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skutt med HK noen gang?

Ikke? Fint at du deler dine ikke-eksisterende erfaringer da, personlig syntes jeg HK er ett godt våpen å skyte med :)

Woot? Skal ikke påberope meg mye erfaring, men jeg har prøvd de aller fleste våpen i Forsvaret. Og hvis det ikke kom klart nok fram, ja jeg har skutt mye med hk'en, jeg ville bare mobbe Sexylubb litt :tease: . Og ja, selfølgelig er mp5 bra til sitt bruk, men det er en grunn til at man går over til mp7 ettersom 9mm mangler penetreringsevne til stadig bedre beskyttelsesutstyr.

 

 

 

 

Ikke Glock? Pistolskyting var det kjekkeste jeg gjorde i forsvaret på skytebanen.

Synes ikke det er så gøy egentlig, men vi fikk iallefall låne den på en øvelse.

 

Edit: Må igjen påpeke at jeg i praksis har null felterfaring i forhold til hvilken som helst fgtj, og jeg har dessuten bare erfaring med presisjonsskyting. Praktisk skyting har vi bare drevet med som innføring i nye våpen. Som sagt var jeg bare ute etter å erte litt.

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Beklager, men man kan ikke ta deg veldig seriøst når du kommer med påstander som "pingle-vekt" om HK-416. Hva skal det bety liksom? Er det ikke utelukkende positivt at et våpen holder en så lav vekt som mulig, mener du? Greit nok for din del, som ligger og fiser ut noen skudd på skytebana, men etter noen uker i felt så er du sjeleglad for at du ikke drasser med deg en tung og lang AG- Dine to andre påstander holder heller ikke mål i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Beklager, men man kan ikke ta deg veldig seriøst når du kommer med påstander som "pingle-vekt" om HK-416. Hva skal det bety liksom? Er det ikke utelukkende positivt at et våpen holder en så lav vekt som mulig, mener du? Greit nok for din del, som ligger og fiser ut noen skudd på skytebana, men etter noen uker i felt så er du sjeleglad for at du ikke drasser med deg en tung og lang AG- Dine to andre påstander holder heller ikke mål i det hele tatt.

For 100. gang ville bare terge sexylubb som var irritert over våpenet sitt. Kan vel ikke akkurat debattere med deg ettersom du er ungdomsleder og åpenbart har peiling, klart det er en fordel med lavere vekt og mindre kaliber osv til sitt bruk, det var vel en grunn til at det var dette våpenet forsvaret valgte i stedet for alternativer. Ville som sagt bare småerte for en livlig diskusjon. Har ingen ting å motsi deg på da jeg ikke har noe annen erfaring enn noen hundre skudd og noen spaserturer i skogen.

 

Skjønner så absolutt irritasjonen din av at noen snakker om noe de ikke har peiling på ;)

Endret av Spitfire396
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

God dag!

Jeg var HV-ungdom i flere år, og har ikke angret. Jeg ble tipset av ei venninne, og fikk da komme på prøving flere ganger før jeg meldte meg inn. Vi lærte mye : teltoppsett, skyting (ag3, noe de fleste hvu-grupper bare har fremdeles), adsam, radio, litt førstehjelp, marsjering til 17 mai, opptreden i uniform osv.

Jeg fikk også være med på flere øvelser

- Vinterøvelser : sove i snøhule, gå på ski, dra pulk og andre nyttige ting!

 

- Mestringsøvelse og ellers øvelser som forberedte oss til HVULK ( Heimevernsungdommens landskonkurranse).

 

Ellers var jeg også så heldig å få være med på NOREX ( USA-turen )

For meg var det samholdet og all kunnskapen vi fikk som gjorde tiden der super!

 

Jeg dro inn i førstegangstjenesten når den tid kom, og lå ofte et skritt foran de andre når det kom til flere militære øvelser vi hadde lært hos HVU.

Jeg må si jeg ble skuffet i førstegangstjenesten, da det ikke føltes ut som en familie. Jeg savnet HVU selv om jeg lærte mye inne.


HVU er en flott aktivitet for engasjert ungdom som gjerne vil ha en annerledes fritidsaktivitet. Du kommer ikke inn å kan alt, du lærer hele tiden.


MVH Frøken Medic



Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...