Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Feil med rør - reklamasjon på håndverkerarbeid.


Annalfabet

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har den siste uken, siden jeg kom hjem fra lengre tids ferie, hatt problemer med "tett" toalett. Når jeg prøvde å trekke ned, fyltes toalettet med vann, som rant sakte ned igjen. Det var altså ikke helt tett, men det fungerte ikke som det skal.

 

Jeg fikk rørlegger til å komme, og han prøvde å spyle rørene til ingen nytte. Rørleggeren kom tilbake og gikk inn med kamera i rørene, og fant en "svai" i røret. Dette gjør at det blir en dam med vann inne i røret, som igjen gjør at det blir vakuum når man trekker ned, slik at man opplever problemet jeg har med toalettet. Problemet skyldes altså dårlig håndverkerarbeid, som leder til spørsmålet mitt.

 

Det jeg lurer på er hva slags rettigheter man har i forbindelse med slikt dårlig utført rørleggerarbeid. Leiligheten min ble totalrenovert og bygd ut for 5-6 år siden, og badet hvor toalettet står ble bygd i den forbindelse. Badet i 2.etasje var nok ferdig sent 2007 eller tidlig 2008 (har ikke papirene på akkurat det her nå), men alt arbeidet i leiligheten var ferdigstilt høsten 2008.

 

Sånn jeg forstår det så er det 5 års reklamasjonstid på håndverkerarbeid på fast eiendom. Såvidt jeg vet har ikke rørlegger gitt noen lengre garantitid. Siden leiligheten ble ferdigstilt høsten 2008 (tror det var senere på året enn dags dato), er jeg innenfor reklamasjonstiden på 5 år? Eller gjelder reklamasjonstiden fra da badet var ferdig, som var tidligere?

Er dette noe som evt. kan gå på forsikring? Hva kan jeg gjøre? Rørleggerarbeidet som har vært nå har kostet meg flere tusen kroner, og det er utrolig kjipt å måtte punge ut for noe som ikke er min feil!

 

På forhånd takk for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjonsfristen for håndverkertjenester regnes etter håndverkertjenesteloven pgf 22 (2) fra tidspunktet da oppdraget ble avsluttet.

 

Hvorvidt det er "badeoppdraget" eller "leilighetsoppdraget" som man skal regne som "oppdraget" vil jeg anta at kommer an på om du hyret inn en entreprenør for totalrenovering (det har bare vært ett oppdrag) eller om du selv sto for bestilling av oppdrag til rørlegger.

Lenke til kommentar

Og denne svaien har oppstått mens du var på ferie?

Nei, svaien har vært der hele tiden. Grunnen til at problemet først har oppstått nå kunne skyldes flere ting i følge rørleggeren som var her og så på det, blant annet kunne det være væravhengig. Litt av grunnen kan sikkert også være at toalettet ikke har vært brukt på 2 mnd..

Lenke til kommentar

Hvorvidt det er "badeoppdraget" eller "leilighetsoppdraget" som man skal regne som "oppdraget" vil jeg anta at kommer an på om du hyret inn en entreprenør for totalrenovering (det har bare vært ett oppdrag) eller om du selv sto for bestilling av oppdrag til rørlegger.

Det ble hyret inn en entrepenør for totalrenovering, så sånn sett er hele leiligheten ett oppdrag. Men hvem er det som har ansvaret da? Er det entrepenøren eller rørleggeren/rørleggerfirmaet som har gjort feilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...