Gå til innhold

– Spillutviklere er livredde for spillerne (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel, premenstruelle 12 åringer til siden. Utviklere BØR være redd spillerene sine. Det er tross alt vi som betaler lønningene deres. Dog, tilbakemeldinger bør tas med en bøtte salt. Noen som husker Bf3 månedene etter at det ble lansert? "Dear Dice, i suck at this game. Please change this and this so that i dont suck anymore".

resultat, spillet er et helt annet spill idag.

 

Maxis, EA, Firefly, Overlord og Ubisoft er glimrende eksempel på utviklere/publishere som driter på deg om du har noen problemer eller forbedringsforslag til ett av deres produkt.

 

Selv boikotter jeg 4 utviklere idag i ren trass. med en samling på 800 spill på steam anser jeg meg selv som en i overkant god kunde. Dog, samlingen går tregt oppover fra og med nyttår når jeg tok dette valget. :p

Lenke til kommentar

Utviklere har overhodet ikke noe krav til å høre på den eventuelle fan-skaren. Dette nøyaktig på samme vis som at musikere ikke har noen plikt til å høre på sin fans. Som skaper så vil man (les: mange) først og fremst lage det man selv ønsker. Nå finnes det nok av artister og utviklere der ute som først og fremst gjør det de gjør for å tjene penger fremfor ønsket om å realisere "mer idèelle" visjoner. - Og det mener jeg er helt OK - det endrer ikke på noen av poengene.

 

Det er klart konsekvensene av å ikke høre (les: handle basert) på tilbakemeldinger kan være at spillere ikke lenger kjøper produktene deres, men det faktum at de har kjøpt tidligere spill / abonnert en periode forplikter ikke utviklerene til å ignorere egne nåværende eller fremtidige visjoner/ønsker/nødvendige kompromisser til fordel for andres meninger.

 

Det er på den andre siden selvsagt ikke gitt at det ikke kan være fornuftig å lytte på tilbakemeldinger og ved mulighet ta de til etteretning. Det eksisterer personer med gyldige meninger, men det er heller ikke nødvendigvis den persjonen som kommer med de mest alvorlige truslene. "Gyldig" er da et med vilje lite konkret begrep da det vil være avhengig av mange faktorer.

 

Det er også helt OK for fans å være skuffet over retningen ting tar - og gyldige trusler kan være å ikke ville kjøpe kommende spill og/eller kansellere løpende abonnement - men det finnes _ingen_ (0, nix, nada, zero, ...) formildende omstendigheter for å komme med trusler om vold. Internett eller ikke Internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Michaelo

 

Nei, det er ikke ett krav. Og når det kommer til minimalistiske forandringer i spill som Call of Duty som er hovedtemaet i den artikkelen her, så vil jeg si meg enig. (merk: minimalistiske)

Men når det kommer til større endringer i spill som spilles på nett og som deretter må oppdateres til nyere versjoner for å faktisk kunne spille spillet så forandres dette synspunktet med en gang. Dog, dette betyr ikke at dødstrusler er akseptabelt, men allikevell forståelig.

 

Når ett stykke musikk har blitt gitt ut er den ferdig endret. Du før nøyaktig den samme opplevelsen fra du hører den for første gang til din siste. Ja en musiker kan ta dette stykke musikk og gjøre endringer på det i etterkant, men den orginale versjonen er fortsatt tilgjengelig uten restriksjoner.

 

Si at du kjøpte en Rød Ferrari av bilforhandleren. Du kjører bilen i ett halvt år til ett år. Så kommer forhandleren tilbake, tar Ferrarien og gir deg en Rosa Fiat med solcellepanel på taket fordi den er nyere og mer fornuftig. En klisje, jeg vet. Men sånn er egentlig saken. Ville du vært forbannet over at det du brukte penger på ble gjort om til noe du ikke ville ha uten diskusjon?

Selvfølgelig er situasjoner som dette dekket av avtalen du sa deg enig i når du kjøpte spillet/bilen. Men du leste den ikke av naturlige årsaker, så akkuratt det bryr deg ikke. Du er fortsatt forbannet.

 

Så når alt kommer til alt. Det er ikke lovpålagt for en utvikler å høre på spillerne før de gjør større endringer i ett spill. Men er det ett krav? Fra oss som essentielt finansierer disse spillene, ja. Det er i bunn og grunn det.

Lenke til kommentar

Sikkert ekstremt ubehagelig å få slike trusler.

Mange som ikke fatter at selv om ikke internettet er den mest troverdige kilden til personangrep så er det fortsatt nok at frykten om at en av de utallige truslene som pågår daglig på nettet kanskje får handling bak seg.

 

Viser vel at spillere er svært lidenskapelig om spillene sine.

 

Personlig så holder jeg meg til litt tålmodighet og hvis det er ingen tegn til forbedring så blir det handelsboikott av selskapet, SimCity av EA er et prima eksempel og det blir vanskelig å holde fingrene av Battlefieldserien, men står støtt på at et selskap som klarer å ødelegge en fantastisk serie som SimCity ikke fortjener et rødt øre.

Helt enig. Har selv boikottet alt som kommer gra EA. Hvis jeg absolutt må ha et av spillene (skjer ikke), laster jeg det ned etc.

 

Boikott, og bare si at man enkelt og greit ikke liker spill, er en mye bedre løsning enn personangrep. Stakkars spillutviklere som sliter seg ut hver dag, og bruker masse tid og penger på utviklingen av spillet, og de får slike ting slengt i trynet uten noen særlig grunn. Dette er for dårlig. Sånn er den virkelige verden, men nærmest helt udugelig å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...