Gå til innhold

Unboxing: Google Chromecast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Chromecast virker som den mest geniale TV-boksen som finnes. Har dessverre ikke fått prøvd den, men virker som om det er akkurat midt i blinken for meg.

 

For å slippe NRK-lisens har jeg ikke TV, men streamer alt fra nettet istedenfor. Bruker nettbrettet til å velge hva jeg skal se, og overfører til en PC-skjerm med HDMI. Har en sju meter lang HDMI-kabel fra sofaen og bort til skjermen. Hadde lenge sett fram til å kunne erstatte kabelen med trådlås miracast-overføring. Men miracast er bare som en trådløs HDMI-kabel. Og det som er så teit med HDMI, er at skjermen viser absolutt alt du gjør på nettbrettet, inkludert passord. Med HDMI kan men heller ikke justere volumet. Og man kan ikke bruke brettet til andre ting mens det spiller av film.

 

Android mini-PCer ser litt kule ut, men da må man knote med tastatur og mus i sofaen. Og passord og installasjon av apper på TVen. Høres ut som et skikkelig mareritt.

 

Chromecast løser alle problem. Man finner det man vil se på brettet, og svosj med et trykk så kommer det opp på TVen. Høres helt genialt ut. Man slipper å vise passord, man kan justere lyden, slipper museknoting osv. Man sparer til og med på batteriet til nettbrettet. Eneste problem blir apper som ikke støtter Chromecast. Men etter hva jeg har forstått, så inneholder Chromecast også alt som trengs av maskinvare for å motta miracast. Så når det kommer programvare for det også, så har man jo det som nødløsning i slike tilfeller.

 

Hvordan kan en TV-boks være bedre enn Chromecast?

Lenke til kommentar

Nå som Miracast produkter endelig begynner å komme skjønner ikke hvorfor Google kommer med enda en standard.

 

Det er helt forskjellig å streame fra en telefon enn å bare "si" at chromecast skal gjøre hele jobben. Da slipper man å tappe halve batteriet og får frigitt telefonen til annen bruk i mange tilfeller.

 

På sikt vil det være naturlig å kjøre alle slike ting (pluss lokal medieavspilling) til en felles TV-dongle tho...

 

Vi er jo på mange måter i disse dingsenes barndom, hvor man føler seg fram for å treffe et marked.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Egentlig ikke, med mindre det er snakk om fra PC eller AirCast (se under). Når du sender en Youtube video til Chromecast så sender du rett og slett en link til Chromecasten og streamer den videoen helt selv og du kan skru av mobilen for å virkelig bekrefte det.

 

Men her er AirCast, utviklet av en veldig kjent utvikler på XDA, ser lovende ut og her er det snakk om å streame fra mobilen.

https://plus.google.com/u/0/110558071969009568835/posts/G3jF2JynLc2

Lenke til kommentar

 

Det er helt forskjellig å streame fra en telefon enn å bare "si" at chromecast skal gjøre hele jobben. Da slipper man å tappe halve batteriet og får frigitt telefonen til annen bruk i mange tilfeller.

 

Ok, ser nå at det er to litt forskjellige ting. Men denne dongelen burde i allefall støttet Miracast da, så man hadde speilingsmuligheten også. Hvis den att på til hadde støttet upnp/dnla så kunne jeg hivd ut Android tv boksen. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvor kan jeg kjøpe en sånn?

Det beste er å vente noen måneder og kjøpe de når de er produsert i større kvanta.

De koster nå nærmere 100$ på ebay, men vil falle til under 40$ pluss frakt der etterhvert.

Tja, min er på vei fra Amazon nå (via en postboks tjeneste). Kommer på ca 50 USD ink frakt. Amazon tar faktisk 38 USD, pga et servicegebyr på 3 USD dem legger til.
Lenke til kommentar

Tja, min er på vei fra Amazon nå (via en postboks tjeneste). Kommer på ca 50 USD ink frakt. Amazon tar faktisk 38 USD, pga et servicegebyr på 3 USD dem legger til.

 

Med mindre det da jukses på tollpapirene vil du havne på 375,- + fortollingsgebyr på rundt 125,- altså en total på rundt 500.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, min er på vei fra Amazon nå (via en postboks tjeneste). Kommer på ca 50 USD ink frakt. Amazon tar faktisk 38 USD, pga et servicegebyr på 3 USD dem legger til.

Med mindre det da jukses på tollpapirene vil du havne på 375,- + fortollingsgebyr på rundt 125,- altså en total på rundt 500.

Er man heldig og slipper Toll/Moms, så er det klart en fin pris....Har også fått en kode som gir 3 mnd gratis NetFlix...dette har jo en verdi på 237,-
Lenke til kommentar

Kjøpte Chromecast i USA i går, på vei til flyplassen.

Har ikke fått testet den ennå, men lurer på en ting:

 

Såvidt jeg skjønner er det meningnen at man skal installere en Chromecast app på sin android device.

Når jeg prøver dette via Google Play, får jeg beskjed om at den ikker er installert i mitt land ennå.

 

Hvordan har dere løst dette?

Lenke til kommentar

<p>Kjøpte Chromecast i USA i går, på vei til flyplassen.</p>

<p>Har ikke fått testet den ennå, men lurer på en ting:</p>

<p> </p>

<p>Såvidt jeg skjønner er det meningnen at man skal installere en Chromecast app på sin android device.</p>

<p>Når jeg prøver dette via Google Play, får jeg beskjed om at den ikker er installert i mitt land ennå.</p>

<p> </p>

<p>Hvordan har dere løst dette?</p>

 

Denne appen trengs kun for å sette opp chromecast'en. Men opsettet kan også gjøres fra en pc. Etter chromecast er satt opp har ikke appen noen funksjon.

Lenke til kommentar

Kjøpte Chromecast i USA i går, på vei til flyplassen.

Har ikke fått testet den ennå, men lurer på en ting:

 

Såvidt jeg skjønner er det meningnen at man skal installere en Chromecast app på sin android device.

Når jeg prøver dette via Google Play, får jeg beskjed om at den ikker er installert i mitt land ennå.

 

Hvordan har dere løst dette?

 

For min egen del, så bruker jeg et "Internett-VPN-oppsett" på pc'en. Der valgte jeg å bruke "US-VPN" og logget meg inn på http://play.google.com og sendte app'en derfra til min tlf... (var usikker på om det holdt at jeg hadde "US-ip" på pc'en og ikke på tlf'en min...men det gjorde det tydeligvis :)

Men som det sies her, så er det ikke sikkert behovet for å bruke den app'en er så stort...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt markedet for denne. Min Samsung Blueray spiller til 800kr finner alle pcene i huset og kan spille av alt av bilder, film og musikk som finnes i huset. Det samme kan min Samsung tv. (300 mb trådløst N standard)

Skulle det være noe som ikke kan spilles kan det transkodes enten via vuze eller serviio som begge er gratis mediaservere.

Å få skjermbilde trådløst er egentlig det eneste den gir ekstra, noe jeg aldri har behov for hjemme.

Derimot ville det spart litt styr med ledninger i et møterom når pc skal kobles opp mot prosjektor, men de har som regel ikke usb, så da må man ha ekstern strøm.......

Og powerpoint har vel ingen mulighet til å sende bilde trådløst....

Faller liksom litt mellom alle stoler denne dingsen. Og så støtter den bare b og g trådløs overføring.......

Denne er ikke laget for å vise pirat filmer.

Meningen er tjenester som youtube,netflix,google music og video. HBO kommer, håper spotify kommer.

 

Det geniale med denne er at den krever ingen innlogging på skjermen. så lenge du er logget på youtube eller netflix på mobilen så er det tut og kjør,

 

si du har en fest, og flere vil vise youtube filmer på skjermen.

Da kobler alle seg til via youtube appen. Alle kan legge klipp i køen. Alle kan spole, pause og stoppe.

Det samme gleder netflix. Om du ikke har netflix det selv kan noen kommer på besøk starte appet på mobilen og spille av på stor skjermen.

Det skal være så enkelt at alle klarer det.

Den har ingen meny.

Skal kun vise innhold fra skyen.(noen smartinger går rundt dette)

Fungerer også med IOS.

 

Det kommer altså mer.

Det er blitt laget app som viser inhold fra mobilen direkte. ( ikke helt stabilt enda )

Flere funksjoner.

Tver vil få dette somstandard, mulig høytalere også. akuratt som Airplay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...