Gå til innhold

[Løst] Angrerett på nettbretthybrid


Anbefalte innlegg

Kjøpte et nettbretthybrid forleden dag, i butikk. Viste seg at produktet har et vilt "brightness"-problem, som gjør at lysstyrken går opp og ned ang. hva du viser på skjermen, og at dette ikke kan fikses. Problemet er veldig plagsomt, og gjør at jeg omtrent ikke orker bruke det.

 

Produktet har såklart ingen skader, men jeg fant ikke ut av dette før jeg var hjemme og hadde prøvd det ut.

 

Hva kan jeg forvente?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I aller værste grad kan du forvente at forhandleren ikke vil ta imot produktet på angrerett i og med at det er tatt i bruk og argumenterer gjerne med at det er et teleprodukt, du må da kommentere dette med at det er en vesentlig feil på produktet og true med forbrukerrådet og media. Du kan også ta direkte kontakt med produsenten og høre om de kan dokumentere kjent feil. Produsenten kan be deg gå til forhandleren og levere inn for en sjekk hos autorisert verksted som ser på enheten og flasher softwaren på den, du må vente til de har fått konstatert feilen eller om oppdateringen gjorde jobben. Blir den konstatert defekt vil du kunne få byttet/hevet kjøpet. Låneprodukt for nettbrett er uvanlig, men om du bruker den som telefon vil du kunne få en lånetelefon av hvilken som helst sort, bruker du den i jobbsammenheng om trenger egenskaper nettbrettet har kan dette dog være grunnlag for annet. Du kan også sjekke om dette kan gå på D.O.A som ikke er stadfestet i forbrukerkjøpsloven men en tidsfrist flere produsenter setter fra når du kjøpte varen hvor du kan levere den tilbake om den er defekt. Vanligvis på 7 eller 14 dager.

 

Men ikke vent for lenge om det er feil på den, gå tilbake ved første anledning.

Endret av Dan-Levi
Lenke til kommentar

I aller værste grad kan du forvente at forhandleren ikke vil ta imot produktet på angrerett i og med at det er tatt i bruk og argumenterer gjerne med at det er et teleprodukt, du må da kommentere dette med at det er en vesentlig feil på produktet og true med forbrukerrådet og media. Du kan også ta direkte kontakt med produsenten og høre om de kan dokumentere kjent feil. Produsenten kan be deg gå til forhandleren og levere inn for en sjekk hos autorisert verksted som ser på enheten og flasher softwaren på den, du må vente til de har fått konstatert feilen eller om oppdateringen gjorde jobben. Blir den konstatert defekt vil du kunne få byttet/hevet kjøpet. Låneprodukt for nettbrett er uvanlig, men om du bruker den som telefon vil du kunne få en lånetelefon av hvilken som helst sort, bruker du den i jobbsammenheng om trenger egenskaper nettbrettet har kan dette dog være grunnlag for annet. Du kan også sjekke om dette kan gå på D.O.A som ikke er stadfestet i forbrukerkjøpsloven men en tidsfrist flere produsenter setter fra når du kjøpte varen hvor du kan levere den tilbake om den er defekt. Vanligvis på 7 eller 14 dager.

 

Men ikke vent for lenge om det er feil på den, gå tilbake ved første anledning.

 

Her var det en god del feil. For det første er det som Imsvale sier ingen angrerett i butikk, så det kan man glemme først som sist. TS har da 3 alternativer:

 

1. Åpent kjøp fra butikken, mange kjeder reklamerer med det idag.

2. DOA tid fra produsent, som du sier så er denne 7 eller 14 dager for de fleste produsenter

3. Reklamasjon, produktet sendes inn for å utbedre feilen.

--- Dersom produktet må inn så har du krav på låneprodukt dersom du blir avkortet fra nettbrettet i mer enn 7 dager.

Lenke til kommentar

 

Her var det en god del feil. For det første er det som Imsvale sier ingen angrerett i butikk, så det kan man glemme først som sist. TS har da 3 alternativer:

 

1. Åpent kjøp fra butikken, mange kjeder reklamerer med det idag.

2. DOA tid fra produsent, som du sier så er denne 7 eller 14 dager for de fleste produsenter

3. Reklamasjon, produktet sendes inn for å utbedre feilen.

--- Dersom produktet må inn så har du krav på låneprodukt dersom du blir avkortet fra nettbrettet i mer enn 7 dager.

 

Hva var det som var feil? :)

Jeg sier ikke at han har krav på angrerett når det er salg over disk, noen tar i mot og kaller det angrerett, andre ikke, noen kaller det åpent kjøp, andre kaller det angrerett, deriblant en haug med butikkansatte i Elkjøp, Lefdal, Expert.

Endret av Dan-Levi
Lenke til kommentar

 

Hva var det som var feil? :)

Jeg sier ikke at han har krav på angrerett når det er salg over disk, noen tar i mot og kaller det angrerett, andre ikke, noen kaller det åpent kjøp, andre kaller det angrerett, deriblant en haug med butikkansatte i Elkjøp, Lefdal, Expert.

Han skriver selv butikk, og der har man ikke angrerett.

 

Angrerett og åpent kjøp er ikke det samme.

Lenke til kommentar

 

Hva var det som var feil? :)

Jeg sier ikke at han har krav på angrerett når det er salg over disk, noen tar i mot og kaller det angrerett, andre ikke, noen kaller det åpent kjøp, andre kaller det angrerett, deriblant en haug med butikkansatte i Elkjøp, Lefdal, Expert.

 

 

Det ble bare mye feil bruk av ordet angrerett. At andre (ansatte i Elkjøp, Lefdal, Expert) også bruker ordet feil, gjør det ikke rett.

 

HVIS angreretten hadde vært gjeldende, så hadde det ikke vært noen begrensning at det er et teleprodukt, med mindre det hadde blitt solgt sammen med abonnement. I tillegg kan produktet bli tatt i bruk, og angreretten fortsatt gjelde. Så lenge produktet leveres tilbake i "samme stand og mengde" er det ikke noe problem.

 

At man skal bli nektet angrerett (som ikke gjelder) for så å "true med forbrukerråd og media", og kommentere at det har en vesentlig feil, skjærer seg også for meg. At produktet er defekt skal ikke påvirke angreretten, såfremt produktet ikke har blitt skadet av forbrukeren.

 

Til slutt syns jeg ikke det er noe poeng at TS skal kontakte produsent for å fremskaffe dokumentasjon. Butikken har levert en vare som ikke fungerer, og da får de ordne opp i det.

Lenke til kommentar

Greit greit greit jeg gir meg her folkens! Men mitt innlegg var basert på egen erfaring. Det er det det som har fungert for meg, ved ett par anledninger der jeg selv har kjøpt noe som ikke fungerer som det skal har forhandler slått seg vrang og jeg har måttet kjempe i mot, men aldri kjeftet og smellet, jeg er rolig av meg. Og kommet godt ut av det. Men om det er feil det jeg skriver beklager jeg det.

Endret av Dan-Levi
Lenke til kommentar

Returen gikk glatt med åpent kjøp-policyen Lefdal kjører. Det var forresten en Surface RT, og jeg skjønner nå hvorfor de får kjørt seg i de fleste reviews, og hvorfor salgstallene til Surface-serien er dårlig. (Spørsmål? Send PM)

 

Tenkte å slette tråden, men kanskje det er noen andre som finner noe interessant her.

 

Åpent kjøp-policyen til Lefdal varer i 30 dager, man trenger kvittering og alt som fulgte med varen skal leveres, uten skader så klart. Unntak:

  • Mobiltelefoner.
  • Produkter solgt med abonnement.
  • Spill og film der emballasjen er brutt.
  • Leveres spill, film og software mm. digitalt via nedlastning, betraktes forseglingen å være brutt når innholdet er lastet ned til kundens data, server etc.

http://www.lefdal.com/cms/s-srqsGQVtL3QAAAEwEhZJ0Qb7/apent-kjop-hos-lefdal-i-30-dager

Endret av Raceface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...