Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sinnsyk eks - hvordan ordne?


Anbefalte innlegg

Etter et 4 år langt forhold dumpa jeg fyren sist vinter. Han har siden det terrorisert både meg og vennene mine på alle mulige måter. Jeg har prøvd å blokkere nummer samt fjerne han fra alle steder han kan kontakte meg.

 

Han låner eller bruker andre telefoner til å ringe meg eller sende sinnsyke smser omtrent 10+ ganger daglig. Og dette har som sagt pågått i et halvt år. Han kontakter også venner av meg, spesielt mannlige venner, for å sende dem mindre alvorlige trusler og lignende.

 

Dette er første gang jeg har opplevd dette her, og jeg aner ikke hvor grensa skal gå. Nytter det å anmelde i det hele tatt? Og dersom jeg anmelder, blir det vel i beste fall besøksforbud?

 

Det er ingen drapstrusler inni bildet, enda. Men det er tydelig at han burde blitt innlagt for lenge siden. Er det mulig å tipse om dette?

 

Har noen erfaringer fra slike sitasjoner, del gjerne. Anonym poster: 32bd275427d156c35fa56235f04654e7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skifte nummer er vel ingen dum idé i denne sammenhengen.

 

For å svare deg på spørsmålet ditt, kan du nok anmelde dette, ja. Det er vel en form for trakassering når han går over alle lengder for å kontakte deg mot din vilje, spesielt når du prøver å blokkere ham på alle plattformer osv.

 

I beste fall vil han ikke få besøksforbud, nei, det er vel noe man har i fengselet :p Rett meg om jeg tar feil, men han vil nok få en "restraining order" (mangel på norsk uttrykk for dette) og kan bli bøtelagt om han bryter det. F.eks. har han truet med vold, kan det hende han får et 50-meter radius forbud på å nærme seg deg, og har ikke lov til å kontakte deg på noen som helst måte. I fall han skulle gjøre det, kan du vise det til politiet og han vil bli bøtelagt. Har ei venninne som måtte gjøre dette mot eksen sin for noen år siden, men det er mulig jeg har misforstått noen detaljer her og der.

Lenke til kommentar

Han har ikke akseptert at det er over og prøver sannsynligvis med denne totalt uakseptable oppførselen å true deg tilbake. Hvis ikke han kan ha deg så skal ingen andre ha deg heller. Ta gjerne kontakt med politiet om hvordan du bør forholde deg til dette. Besøksforbud har som regel liten effekt på slike mennesker men han bryter loven da og det kan tas videre om det dokumenteres.

 

Normalt lønner det seg å bytte til hemmelig telefonnummer og kun oppgi dette til informerte.

Det kan også være verdt å bare flytte vekk og ordne seg annen jobb.

 

Å unngå all form for kontakt er det lureste, da disse menneskene svært sjelden endrer på adferden med mindre det skjer noe veldig alvorlig, noe du ikke vil være involvert i.

 

Du kan lese mer om dette her;

http://www.nb.no/nbsok/nb/bdb14fd71472c061ca625bd3c0981210?index=0#0

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er mer forbauset over at det vises så liten interesse for å gjøre det enkleste, nemlig å slå av telefonen ..!? Eller er det sånn at folk i dag virkelig tror at verden går under hvis de ikke hele tiden er tilgjengelig i denne pussige drømmeverden som teknologien har servert oss.

 

:)

Lenke til kommentar

Politiet kan gjøre lite. Du kan alltids anmelde han, men husk at om han blir innkalt til avhør kan det være dråpen som får han til å omsider jakte deg ned. Folk undervurder hvor mye død og smerte som er forbundet med samlivsbrudd. Partnerdrap står for omtrent alle drap i Norge. Liten tankevekker for de som lyver, er utro, og generelt stygg med sine medmennesker. Behandler du feil person som en hund, så risikerer du metaforisk å bli bitt ihjel. En observasjon, jeg sier ikke at det er fortjent.

 

http://www.dagbladet.no/2013/07/10/nyheter/politikk/partnerdrap/drap/innenriks/28119139/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ingen drapstrusler inni bildet, enda. Men det er tydelig at han burde blitt innlagt for lenge siden. Er det mulig å tipse om dette?

 

Spar på SMSene. Gå til politiet. Krev med bakgrunn i pasientrettighetsloven og lov om tvungen psykisk helsevern, at de skal få typen tvangsundersøkt. Deretter anmeld ham, saksøk ham, sett hardt mot hardt, ikke la ham få holde på, få ham til å være redd, kjenner han ingen grenser, så vil han eskalere seg selv, til han tar og knerter deg.

Lenke til kommentar

Tror du hun blir god i kampsport over natta? Hun kan selvfølgelig starte et langsiktig prosjekt og banke dritten av han om ti år.

Kampsport og selvforsvar handler i stor grad om mental trening. Har man ett rolig hode i en farlig situasjon kan man lettere unngå slåsskamp og bli skadet selv. Men om det verste skjer, er man så forberedt som man kan bli i og med at man har bedre fysikk og teknikk enn hva motstanderen forventer. Den viktigste effekten av kampsport er at man føler seg mindre utrygg i det daglige. Av og til blir veien viktigere enn målet for turen, om du skjønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...