Gå til innhold

[Løst] Systemkamera til nybegynner. D5100, 600D eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg får snart et Sony RX100 som jeg kjøpte det fordi jeg vil ha et lite kamera som er enkelt å ta med seg, men jeg har kikket på systemkameraer også.

 

Jeg har sett på et brukt Nikon D5100 med 18-105 VR eller et Canon 600D for å få mer for pengene, men hvordan er disse når det kommer til bildekvalitet sammenlignet med RX100?

 

Er det eventuelt andre kameraer i samme prisklasse som jeg kan vurdere?

 

Jeg har også sett litt på speilløse systemkameraer pga. størrelsen, men hvilke speilløse alternativer vil være på samme nivå som D5100? Jeg regner med at jeg må opp i pris for samme bildekvalitet.

Endret av Qwas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til RX100, men jeg ville gått for D5100 over 600D.

Her er en del sammenlikninger jeg gjorde når jeg valgte å kjøpe D5100.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkilEvZc06WbdGdFQXMzTTlaYlI4eFFCbVM3Uzk1TUE#gid=0

Det er en sammenstilling av flere kameraer fra snapsort.com. En stund siden jeg har oppdatert prisene, og nå er det jo mye lettere å få tak i gode brukt-kameraer av flere av modellene.

http://snapsort.com/...-vs-Nikon-D5100

Se også på dpreview.com

Endret av rajraj
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...

 

 

Hvilke ambisjoner har du? Har du tenkt å investere i bedre optikk senere? RX100 skal være et veldig bra kamera så vidt eg vet, så ikke forvent store forbedringer i bildekvalitet fra den til et speilrefleks med kit-objektiv til 4000.

Som trådstarter gir uttrykk for er han noe ny i dette kamera virvaret. Hva en skal velge mm. Uten at jeg skal svare for hva slags ambisjoner personen har kan jeg nevne min erfaring.

Da jeg startet med systemkamera tidlig i mai mnd. hadde jeg ingen anelse om dette var noe som ville interressere/engasjere meg eller ikke. Jeg kjøpte meg kamera for å se om dette kunne bli en hobby, da jeg ikke hadde andre hobbyer.

 

Noen kansje kjøper seg kamera av andre årsaker. For min del ble jeg mer og mer engasjert i foto, objektiver, bildebehandlingsprogram etc. Samt søken etter gode motiver. Noe som jeg aldri har fokusert på tidligere.

Nå så ser ting fra en helt annen måte nå enn tidligere. Hva og hvis jeg hadde tatt det bilde fra den eller denne vinkelen?

 

Mine ambisjoner er å bli en bedre fotograf. Lære av andre, lese forum, suge til meg noe nytt som kan bidra til at jeg tar bedre bilder og ikke minst få input over hvordan "se" motiver. Interessen for å skyte bilder har økt fra dag en.

 

Dette viste jeg jo ikke da jeg kjøpte kamera. Ikke viste jeg heller om jeg kom til å kjøpe objektiver til kamera heller. Til nå så har jeg kjøpt ett vidvinkelsoom og ett telezoom som totalt sett dekker brennvidde fra 11mm til 300mm.

 

Ambisjoner og innvisteringer er ikke lett å fastslå før en har kjøpt et kamera.

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

Derfor blir det vanskelig å vite hva en skal anbefale. Når han allerede har et veldig bra kompaktkamera bør det være noen spesielle grunner hvis man skal oppgradere til systemkamera. Ergonomi? Fleksibilitet? Er mange flere grunner til å kjøpe systemkamera, men hvis man ikke vet hva man vil ha er det lett for å kjøpe noe som aldri blir brukt. Det kan også bli starten på en ganske dyr hobby (noe som de fleste her inne sikkert kjenner til) :p

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg får snart et Sony RX100 som jeg kjøpte det fordi jeg vil ha et lite kamera som er enkelt å ta med seg, men jeg har kikket på systemkameraer også.

 

Siden du allerede har kjøpt RX100 er det lite poeng i å se på et rimelig speilreflekskamera med standardzoom i tillegg. Bruk RX100 en stund, finn ut om du er fornøyd eller om du synes noe mangler. Kameraene du nevner vil kunne gi litt bedre bildekvalitet i noen situasjoner, men forskjellene er ikke veldig store.

Lenke til kommentar

Det jeg eventuelt ville få ut av et systemkamera var dette med å ha muligheten til å bytte objektiver og så se om dette er noe jeg vil få en større interesse av. F.eks. så kunne jeg tenke meg muligheten til å bruke et 300mm objektiv.

 

Jeg er helt ny, og det stemmer som dere sier at jeg ikke er helt sikker på hva jeg er ute etter.

 

Jeg har fått muligheten til å låne et speilreflekskamera med et 70-300mm objektiv av og til etter at jeg opprettet denne tråden. Så nå får jeg et bedre inntrykk over om dette er noe jeg kommer til å bruke.

 

Jeg er veldig fornøyd med RX100, det er lite, har god bildekvalitet og jeg har også mange innstillingsmuligheter. Det jeg i tillegg liker med speilreflekskameraet så langt er viewfinder, og at jeg kan ha det litt gøy med zoom.

 

Så jeg har egentlig konkludert slik se# sier, at jeg kan bruke RX100 og dette lånekameraet en stund og etterhvert finne ut om jeg skal kjøpe meg et eget systemkamera.

 

Edit: Jeg setter derfor tråden som løst.

Endret av Qwas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...