Gå til innhold

Anarki eller Demokrati ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Funker ikke med verdens store befolkning. Man kan godt leve med total frihet i små grupper. Som indianere i skogen. Men det er virkelig ille å ikke skulle ha lover og regler. Fra A til Å med farer. Det vil garantert korte ned livet.

 

Er det ikke fritt nok som det er i Norge?

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Funker ikke med verdens store befolkning. Man kan godt leve med total frihet i små grupper. Som indianere i skogen.

Disse indianerne er sterkt hiarkiske. De har en høvding blant annet. Så det er ikke noe godt eksempel.

 

Men det er virkelig ille å ikke skulle ha lover og regler.

I et anarki vil det være lover og regler, men de vil ikke være like klare som i dag, og straffeprosessene vil være helt vilkårlige.

 

Fra A til Å med farer. Det vil garantert korte ned livet.

 

Er det ikke fritt nok som det er i Norge?

Nei. Vi kunne gjerne hatt mer frihet... Et liberalt demokrati tror jeg er tingen. Det er hva som faktisk fungerer.

 

nei !

Jo... Det blir mindre frihet.
Lenke til kommentar

Lukter troll..

 

Dersom du faktisk er seriøs, kom med noen argumenter ffs. Verden er ikke så svart-hvitt som du skal ha det til.

nei !

Jo. Staten er her ikke bare for å ødelegge morroa til folk, den er her og for å ta vare på folk. Dersom staten forsvinner vil det komme en ny makt som fyller vakumet og tar kontrollen, og de er lang fra sikkert at denne nye makten vil gi folket like stor frihet som staten gjør. Anarki betyr i praksis kaos, ikke frihet.

Ærlig talt så tror jeg ikke du har tenkt skikkelig gjennom dette.

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

I et anarki, vil de svakerestiltes frihet være reell?

Ja.

 

Nei. Anarki betyr ikke total frihet. Anarki er total ufrihet...

Du gir deg ikke?

 

Hvordan vil du forhindre at det dannes stater/diktaturer i anarkiet ditt? Og hva med slavevirksomhet? For du mener vel ikke at slaver er frie?

Fordi i et anarki kan folk jobbe sammen om å forhindre dannelsen av maktstrukturer, akkurat som i en stat. Slavevirksomhet har man i dag.

 

Ellers: De av dere som tror at et anarki ikke kan ha regler og sivilforsvar kan starte med å åpne en bok om anarki. Eller gå på Wikipedia. Lett er det uansett.

 

Så er det morsomt at det alltid er "alle andre enn meg" som er problemet. "Alle andre" vil utnytte svake mennesker. Yeah, sure.

 

Dersom staten forsvinner vil det komme en ny makt som fyller vakumet og tar kontrollen, og de er lang fra sikkert at denne nye makten vil gi folket like stor frihet som staten gjør. Anarki betyr i praksis kaos, ikke frihet.
Det vil komme en ny maktstruktur der det er et maktvakuum. I et anarki er det ingen maktvakuum, ergo vil det ikke oppstå en ny maktstruktur.

 

Og dersom anarki betyr kaos: mener du seriøst at dagens samfunn = orden?

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Vis til steder med velfungerende stater i dag som har tilsvarende slavevirksomhet som f.eks gamle Egypt på faraoenes tid.

Norge, man har kun endret navnet og kaller det for verneplikt idag.

 

PS. Rettelse, du ba om eksempler på VELFUNGERENDE stater som driver slaveri, og da kan jeg i farten ikke komme på en eneste en.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Norge, man har kun endret navnet og kaller det for verneplikt idag.

Jeg har vært gjennom førstegangstjenesten og ble hverken pisket eller slått, jeg ble ikke sulteforet, jeg hadde velferdstilbud å gå på og kunne dra hvor jeg ville når jeg var av tjeneste, jeg hadde stort sett ikke så forfærdelig lange arbeidsdager utenom når det var øvelse og jeg fikk penger som jeg kunne kjøpe pizza, brus, øl, ol. for.

Og det varte bare ett år (pluss evt rep øvelser eller krig frem til jeg er 40).

Så nei det er ikke tilsvarende slaveriet i faraornes Egypt i det hele tatt. Prøv på nytt...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Vis til steder hvor dette har skjedd.

Fristaten i Ukraina, Fristaden Christiania. To fredelige steder. Der anarkier har fått sjansen til å blomstre, har de fungert.

 

Vis til steder med velfungerende stater i dag som har tilsvarende slavevirksomhet som f.eks gamle Egypt på faraoenes tid.
Vis til et sted der jeg skrev nøyaktig det du ber meg om å bevise. :)
Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom førstegangstjenesten og ble hverken pisket eller slått, jeg ble ikke sulteforet, jeg hadde velferdstilbud å gå på og kunne dra hvor jeg ville når jeg var av tjeneste, jeg hadde stort sett ikke så forfærdelig lange arbeidsdager utenom når det var øvelse og jeg fikk penger som jeg kunne kjøpe pizza, brus, øl, ol. for.

Og det varte bare ett år (pluss evt rep øvelser eller krig frem til jeg er 40).

Så nei det er ikke tilsvarende slaveriet i faraornes Egypt i det hele tatt. Prøv på nytt...

Det er heller ikke sikkert at det var noe slaveri i faraoenes Egypt. Det finnes ikke beviser på det.
Lenke til kommentar

Anarki høres fint ut i teorien - men det fungerer ikke i praksis. For selv under anarki vil det være behov for organisering. Med det folketallet vi opplever i dag er det praktisk talt umulig for alle å gjøre som de selv vil.

 

Hvordan skal man holde butikk?

 

Hvordan skal man mette befolkningen - både seg selv og sin familie?

 

Alle kan ikke drive med jordbruk.

 

Det vil ende i total kaos og flammehav.

 

Teknologien er kommet for langt. Vi kan med tastetrykk ødelegge hele kloden ved hjelp av bomber, klimautslipp og hva annet har du.

 

Det er farlig å la mannen gjøre som han vil i disse dager.

 

Total kontroll er uomgåelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...