Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

 

 

 

Kan kanskje heller spørre her siden det er endel som kanskje ikke besøker den nye tråden.

 

Hvordan er en normal polititurnus i ordenstjenesten? Er spent på om det er mange helger, nattevakter og friperioder. Supert om noen vet! =)

 

Så lurer jeg på om man må trave rundt i den politicapsen hele dagen eller om det går greit å ikke bruke den? Er det mange ulike sko politiet kan bruke? Ser for det meste de store støvla fra Alfa er det vell? De ser utrolig lite kjekt å gå i på sommeren =(

Om man bruker den blå genseren og de svarte piqueene bestemmer man vell selv?

Turnustjenesten varierer fra sted til sted. Til vanlig, altså utenom sommeren, går man ofte hver tredje helg. Hvordan det er lagt opp med dag, kveld og nattvakter varierer veldig. Om sommeren går man som regel hver 2. helg.

 

Slik jeg jobber nå i sommer, så har vi en uke med nesten bare dagvakt, neste uken har vi nesten bare kveld + 18-04 hele helgen. Veldig grei liste.

 

Capsen er en del av uniformsreglementet. Jeg er ikke veldig flink på å bruke denne, men er flink da det er trafikkulykker og spesielt når jeg jobber i sentrum på kveldene. Greit å være så synlig som mulig når man skal gjøre inngripen overfor berusede personer. Caps + gul vest er da gull verdt!

 

Av støvler så kan man selv velge, så lenge de er svarte. Selv bruker jeg Adidas G9.2: http://www.milrab.no/GSG-9e2-ADIDAS/cat-p/c/p10500666.

Utrolig gode støvler, nesten som joggesko. Anbefales.

 

Som regel skal vi benytte lys skjorte på dagvakter. På kvelden kan vi selv velge, men vi skal være like i patruljen.

 

Håper dette gav svar på det meste OddZen :)

Supert! Takk for svar, fikk svar på det meste jeg lurte på, men du kunne kanskje fortelle meg litt om dere har friperioder og hvordan nattevakter ellers går inn i turnusen? Altså vanlig turnus utenom sommeren =)

 

Vet ikke om du har familie men hvordan syntes du eller de andre du arbeider med at turnusen dere går passer med familielivet? Veit det kan være spesielt slitsomt for både deg selv og familien med for mye nattevakter i turnusen.

 

Hvor lange er vaktene, dag/kveldnatt?

 

Utrolig kjekt om du svarer grundig da dette betyr mye for meg og min familie =)

Tilfører at uniformen ikke er komplett uten capsen, men dette slørves nok litt med.. har selv gsg skoene, ellers er det m77 som er standard i tillegg til alfasko til t1 uniform.

 

Innboksen min er også åpen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ønsker gjerne å vite hvilke alle fysiske tester man må gjennomføre og bestå når man går på PHS, er det noen som kan forklare dette? Selvsagt utenom opptakskravene. Slik jeg har skjønt er det kun snakk om en livredningstest på B1, og eksamener i B3. Men hva er testene på eksamen, og hva er minstekravene på disse fysiske testene?

De forskjellige øvelsene er benkpress, chins (hangups), og løping. Kravene er godt overkommelige. Benkpress er maksløft. For å få topp karakter må du ta 110kg. Chins er vel 17 for å få topp karakter, og løping er vell 10.15 eller noe. Du har tre år å trene deg opp på, så plenty med tid.
Du har også krav på B2. Greie tidsrammer så det er ingen problem. Er selv ikke i noe god fysisk form, men prøver å trene meg opp:) har desverre ikke trent like lenge som mange andre på skolen, det må jeg bare leve med.

Kva fysiske krav er det man skal bestå i b2? :-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ønsker gjerne å vite hvilke alle fysiske tester man må gjennomføre og bestå når man går på PHS, er det noen som kan forklare dette? Selvsagt utenom opptakskravene. Slik jeg har skjønt er det kun snakk om en livredningstest på B1, og eksamener i B3. Men hva er testene på eksamen, og hva er minstekravene på disse fysiske testene?

De forskjellige øvelsene er benkpress, chins (hangups), og løping. Kravene er godt overkommelige. Benkpress er maksløft. For å få topp karakter må du ta 110kg. Chins er vel 17 for å få topp karakter, og løping er vell 10.15 eller noe. Du har tre år å trene deg opp på, så plenty med tid.
Du har også krav på B2. Greie tidsrammer så det er ingen problem. Er selv ikke i noe god fysisk form, men prøver å trene meg opp:) har desverre ikke trent like lenge som mange andre på skolen, det må jeg bare leve med.
Kva fysiske krav er det man skal bestå i b2? :-)
1500m, hangups med utstyr, slep av person og bæring av skjold:)
Lenke til kommentar

 

Dette var gull =) Tusen takk skal du ha! Sendte en PM i tillegg jeg :D

 

 

I tillegg til dette kan det nevnes at ulike tjenestesteder har ulik turnus, så det blir vanskelig å gi et godt svar på det jeg tror du spør om.

 

Men kan si så mye at man jobber like mye som enhver annen, ca 37,5 timer i uka. Våre timer er bare annerledes fordelt.

 

Jeg har jobbet noen år og har vært innom endel ulike tjenestelister, men akkurat nå er listen slik at jeg har hatt fri et par dager i starten av uka, så jobbet jeg i går og skal jobbe natt til lørdag og natt til søndag.

 

Jobber du i perioder hvor familien din har fri, får du igjen i andre enden ved å ha noen fridager uken før eller etter. Er listen god vil også disse fridagene komme etter hverandre, eventuelt på hver sin side av en helg så man får en halvuke fri.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan svare meg på hvor stor del av undervisningen som er obligatorisk? Er det f. eks obligatorisk undervisning hver dag?

Slik jeg har forstått det er det obligatorisk hver dag, i den grad at dersom du mister for mange timer vil du ikke få godkjent fagene.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle fag som er obligatoriske, men det er mange dager som f.eks har en eller to obligatoriske dobbelttimer. I de fleste obligatoriske fagene må man ha 80% oppmøte for å bestå. Noen få fag/emner har 100% oppmøte som krav.

 

Fagene som ikke er obligatoriske kan man i teorien skippe alt av, men det er ikke å anbefale. Du har ikke noe å tape på å gå på de aller fleste forelesningene, obligatoriske eller ikke. Det er også mange ikke-obligatoriske timer som i min mening absolutt burde være det.

 

Jeg vil tippe at ca 30% av undervisningen er obligatorisk, men det er ikke noe nøyaktig tall. Jeg var på alt.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle fag som er obligatoriske, men det er mange dager som f.eks har en eller to obligatoriske dobbelttimer. I de fleste obligatoriske fagene må man ha 80% oppmøte for å bestå. Noen få fag/emner har 100% oppmøte som krav.

 

Fagene som ikke er obligatoriske kan man i teorien skippe alt av, men det er ikke å anbefale. Du har ikke noe å tape på å gå på de aller fleste forelesningene, obligatoriske eller ikke. Det er også mange ikke-obligatoriske timer som i min mening absolutt burde være det.

 

Jeg vil tippe at ca 30% av undervisningen er obligatorisk, men det er ikke noe nøyaktig tall. Jeg var på alt.

Signerer denne. I enkelte fag er det underforstått at du må være der. Du får ikke beskjed om at ting er frivillig, men at ting skal gjøres. Var selv med på alt, bortsett fra vitenskapsteoritimene om morgenen. Men fikk med meg noen timet der også.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål om de fysiske testene på opptaksprøven:

 

På selve PHS står bare for et eksempel at 3 poeng for menn er 974 eller bedre, mens ikke godkjent er 801 eller kortere.

Mens på et vedlagt treningsdokument ( http://phs.no/Documents/2_Studietilbud/1_Bachelor/Fysiske%20tester%20og%20trening/Treningsprogram/Lop.pdf ) står det at 781 eller kortere er ikke godkjent og 950 eller bedre er 3 poeng.

Skjønner selvfølgelig at de på PHS er gjeldene, men er det slik at kravene har økt med cirka en ekstra runde, eller er det bare ren feil på vedlagt treningsdokument? Ønsker gjerne å høre fra dere som har vært gjennom testene :)

Lenke til kommentar

Har et spm angående fysiske tester ved opptak. Jeg forstår ikke grunnen til poengfordeling på noen av de forskjellige øvelsene, fordi det virker for meg som at så lenge du får 1 poeng får du godkjent. Om du totalt får 3 poeng totalt, stiller du noe dårligere senere enn om du får 9 med tanke på opptak?

Jeg tenker at det ville være dumt å satse på 3 poeng på alle øvelsene med poengdeling, for så å ha brukt så mye energi at man for eksempel stryker på løpinga. Ville det ikke vært bedre å helgardere, ta 4 pullups og 4 i benkpress, og stille litt bedre til løping?

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Har et spm angående fysiske tester ved opptak. Jeg forstår ikke grunnen til poengfordeling på noen av de forskjellige øvelsene, fordi det virker for meg som at så lenge du får 1 poeng får du godkjent. Om du totalt får 3 poeng totalt, stiller du noe dårligere senere enn om du får 9 med tanke på opptak?

Jeg tenker at det ville være dumt å satse på 3 poeng på alle øvelsene med poengdeling, for så å ha brukt så mye energi at man for eksempel stryker på løpinga. Ville det ikke vært bedre å helgardere, ta 4 pullups og 4 i benkpress, og stille litt bedre til løping?

PHS har uttalt seg ein gong at karakterskalaen ikkje har praktiskt betydning men henger igjen fra gamle opptaksreglement, og at det ikkje er fjerna pga det kan ha ein motiverandes effekt for mange som trente mot opptaket.

 

Eg gjorde som du nevner, holdt igjen på styrkeøvelsene for å ha litt ekstra med meg i løpstesten, som var min svakhet.

Lenke til kommentar

 

Har et spm angående fysiske tester ved opptak. Jeg forstår ikke grunnen til poengfordeling på noen av de forskjellige øvelsene, fordi det virker for meg som at så lenge du får 1 poeng får du godkjent. Om du totalt får 3 poeng totalt, stiller du noe dårligere senere enn om du får 9 med tanke på opptak?

Jeg tenker at det ville være dumt å satse på 3 poeng på alle øvelsene med poengdeling, for så å ha brukt så mye energi at man for eksempel stryker på løpinga. Ville det ikke vært bedre å helgardere, ta 4 pullups og 4 i benkpress, og stille litt bedre til løping?

PHS har uttalt seg ein gong at karakterskalaen ikkje har praktiskt betydning men henger igjen fra gamle opptaksreglement, og at det ikkje er fjerna pga det kan ha ein motiverandes effekt for mange som trente mot opptaket.

 

Eg gjorde som du nevner, holdt igjen på styrkeøvelsene for å ha litt ekstra med meg i løpstesten, som var min svakhet.

 

 

Jeg tror virkelig ikke man stiller dårligere på løpingen selv om man tar seg ut på styrkedelen. Løpingen var også min svake side, men selv om jeg gjorde mitt beste på styrkeøvelsene, klarte jeg tre poeng på løpingen. Det er jo først og fremst beina som jobber når man løper :p

Lenke til kommentar

 

 

Har et spm angående fysiske tester ved opptak. Jeg forstår ikke grunnen til poengfordeling på noen av de forskjellige øvelsene, fordi det virker for meg som at så lenge du får 1 poeng får du godkjent. Om du totalt får 3 poeng totalt, stiller du noe dårligere senere enn om du får 9 med tanke på opptak?

Jeg tenker at det ville være dumt å satse på 3 poeng på alle øvelsene med poengdeling, for så å ha brukt så mye energi at man for eksempel stryker på løpinga. Ville det ikke vært bedre å helgardere, ta 4 pullups og 4 i benkpress, og stille litt bedre til løping?

PHS har uttalt seg ein gong at karakterskalaen ikkje har praktiskt betydning men henger igjen fra gamle opptaksreglement, og at det ikkje er fjerna pga det kan ha ein motiverandes effekt for mange som trente mot opptaket.

 

Eg gjorde som du nevner, holdt igjen på styrkeøvelsene for å ha litt ekstra med meg i løpstesten, som var min svakhet.

 

 

Jeg tror virkelig ikke man stiller dårligere på løpingen selv om man tar seg ut på styrkedelen. Løpingen var også min svake side, men selv om jeg gjorde mitt beste på styrkeøvelsene, klarte jeg tre poeng på løpingen. Det er jo først og fremst beina som jobber når man løper :p

 

 

Enig med deg. Jeg persa på svømminga og benkpressen, tangerte i pull-ups og likevel klarte jeg pers på løpinga etterpå. Løpinga sitter som du sier i beina, men også mye i hodet.

Beina og hodet må jobbe hardt under løpinga, og det er ingenting som tilsier at man ikke skal klare å løpe bra selv om man pressa seg på de andre øvelsene.

 

Bruk heller poenggrensene som et mål under treningen før opptaket og prøv å nå helt opp, selv om det ikke har noe å si så lenge man består :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...