Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

 

 

 

Har et spm angående fysiske tester ved opptak. Jeg forstår ikke grunnen til poengfordeling på noen av de forskjellige øvelsene, fordi det virker for meg som at så lenge du får 1 poeng får du godkjent. Om du totalt får 3 poeng totalt, stiller du noe dårligere senere enn om du får 9 med tanke på opptak?

Jeg tenker at det ville være dumt å satse på 3 poeng på alle øvelsene med poengdeling, for så å ha brukt så mye energi at man for eksempel stryker på løpinga. Ville det ikke vært bedre å helgardere, ta 4 pullups og 4 i benkpress, og stille litt bedre til løping?

PHS har uttalt seg ein gong at karakterskalaen ikkje har praktiskt betydning men henger igjen fra gamle opptaksreglement, og at det ikkje er fjerna pga det kan ha ein motiverandes effekt for mange som trente mot opptaket.

 

Eg gjorde som du nevner, holdt igjen på styrkeøvelsene for å ha litt ekstra med meg i løpstesten, som var min svakhet.

 

 

Jeg tror virkelig ikke man stiller dårligere på løpingen selv om man tar seg ut på styrkedelen. Løpingen var også min svake side, men selv om jeg gjorde mitt beste på styrkeøvelsene, klarte jeg tre poeng på løpingen. Det er jo først og fremst beina som jobber når man løper :p

 

 

Enig med deg. Jeg persa på svømminga og benkpressen, tangerte i pull-ups og likevel klarte jeg pers på løpinga etterpå. Løpinga sitter som du sier i beina, men også mye i hodet.

Beina og hodet må jobbe hardt under løpinga, og det er ingenting som tilsier at man ikke skal klare å løpe bra selv om man pressa seg på de andre øvelsene.

 

Bruk heller poenggrensene som et mål under treningen før opptaket og prøv å nå helt opp, selv om det ikke har noe å si så lenge man består :)

 

 

Jeg persa også på svømminga, og fikk 9/9 poeng på resten. Jeg har/hadde ikke en form som tilsa at jeg skulle få 3 poeng på løpinga, og alt lå i viljen. Jeg synes det var veldig motiverende med poengene, da jeg selv ikke var fornøyd før jeg klarte topp på alt. Man kan ikke gå fra et opptak å være topp fornøyd uten og vite at man har gjort sitt aller beste :D

Endret av mbrawo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Har et spm angående fysiske tester ved opptak. Jeg forstår ikke grunnen til poengfordeling på noen av de forskjellige øvelsene, fordi det virker for meg som at så lenge du får 1 poeng får du godkjent. Om du totalt får 3 poeng totalt, stiller du noe dårligere senere enn om du får 9 med tanke på opptak?

Jeg tenker at det ville være dumt å satse på 3 poeng på alle øvelsene med poengdeling, for så å ha brukt så mye energi at man for eksempel stryker på løpinga. Ville det ikke vært bedre å helgardere, ta 4 pullups og 4 i benkpress, og stille litt bedre til løping?

PHS har uttalt seg ein gong at karakterskalaen ikkje har praktiskt betydning men henger igjen fra gamle opptaksreglement, og at det ikkje er fjerna pga det kan ha ein motiverandes effekt for mange som trente mot opptaket.

 

Eg gjorde som du nevner, holdt igjen på styrkeøvelsene for å ha litt ekstra med meg i løpstesten, som var min svakhet.

Jeg tror virkelig ikke man stiller dårligere på løpingen selv om man tar seg ut på styrkedelen. Løpingen var også min svake side, men selv om jeg gjorde mitt beste på styrkeøvelsene, klarte jeg tre poeng på løpingen. Det er jo først og fremst beina som jobber når man løper :p

Det er nok forskjell frå person A og B kva som fungerer best då ;-) men kan presisere at eg ikkje bevisst ville lagt meg på ein lavare karakter enn det eg klarer. Det er ein del repetisjoner mellom kvar karakter, så dersom du ikkje har sjans å gå opp ein til, så kan nok mange erfare at det kan vær greit å legge seg lavt på den karakteren som er den beste du kan klare. :-) Men det er opp til alle og ein kvar å bedømme kva som er best for seg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Har et spm angående fysiske tester ved opptak. Jeg forstår ikke grunnen til poengfordeling på noen av de forskjellige øvelsene, fordi det virker for meg som at så lenge du får 1 poeng får du godkjent. Om du totalt får 3 poeng totalt, stiller du noe dårligere senere enn om du får 9 med tanke på opptak?

Jeg tenker at det ville være dumt å satse på 3 poeng på alle øvelsene med poengdeling, for så å ha brukt så mye energi at man for eksempel stryker på løpinga. Ville det ikke vært bedre å helgardere, ta 4 pullups og 4 i benkpress, og stille litt bedre til løping?

PHS har uttalt seg ein gong at karakterskalaen ikkje har praktiskt betydning men henger igjen fra gamle opptaksreglement, og at det ikkje er fjerna pga det kan ha ein motiverandes effekt for mange som trente mot opptaket.

 

Eg gjorde som du nevner, holdt igjen på styrkeøvelsene for å ha litt ekstra med meg i løpstesten, som var min svakhet.

Jeg tror virkelig ikke man stiller dårligere på løpingen selv om man tar seg ut på styrkedelen. Løpingen var også min svake side, men selv om jeg gjorde mitt beste på styrkeøvelsene, klarte jeg tre poeng på løpingen. Det er jo først og fremst beina som jobber når man løper :p

Enig med deg. Jeg persa på svømminga og benkpressen, tangerte i pull-ups og likevel klarte jeg pers på løpinga etterpå. Løpinga sitter som du sier i beina, men også mye i hodet.

Beina og hodet må jobbe hardt under løpinga, og det er ingenting som tilsier at man ikke skal klare å løpe bra selv om man pressa seg på de andre øvelsene.

 

Bruk heller poenggrensene som et mål under treningen før opptaket og prøv å nå helt opp, selv om det ikke har noe å si så lenge man består :)

Jeg persa også på svømminga, og fikk 9/9 poeng på resten. Jeg har/hadde ikke en form som tilsa at jeg skulle få 3 poeng på løpinga, og alt lå i viljen. Jeg synes det var veldig motiverende med poengene, da jeg selv ikke var fornøyd før jeg klarte topp på alt. Man kan ikke gå fra et opptak å være topp fornøyd uten og vite at man har gjort sitt aller beste :D

Når sant skal seiast så kjem jo all trening godt med når du skal vidare på PHS, da treninga egentlig bare fortsette der fram til div. eksamena som 3000m osv.

Lenke til kommentar

Det er neppe fadderuke i Kongsvinger, da det kun er B1 som går der :)

 

Da jeg begynte i 2011 var det på eget initiativ. Dere er ikke mange studentene, og etter hvert vil du merke at "alle" kjenner "alle". Vi endte opp med å ha veldig mange fester i det som til slutt bare ble kalt "huset", det ligger i Tommelstads gate 15, like ved parkeringsplassen til politistasjonen i Kongsvinger :w00t:

 

 

Det er heller ikke så fryktelig mange utesteder i Kongsvinger, så om folk drar på byen kommer dere nok til å møtes. Vi hadde flere "blålys"-fester på Telegrafen hvor 2. etasje var reservert for phs-Kongsvinger. Tror dette var et opplegg fra partykomitéen som ble valgt tidlig i B1.

Lenke til kommentar

Står at man skal ha med originalene av de papirene som ble sendt inn, for min del er det ca.20 ulike dokumenter. Noen som vet hvor lenge vi må bære med oss disse?

Ta med deg alt om du må flytte, så du har tilgang på dem. Du trenger ikke bære dem med deg. Om du får beskjed om å vise originaler ved skolestart, har du frem til 1. september til å fremlegge disse.

 

Ref:

"1. september for høstsemesteret:

 

- Levere originale versjoner av vitnemål og attester som ble innsendt ved søknad om opptak til bachelorstudiet. Gjelder de studentene på første studieår som blir bedt om å levere disse til kontroll."

 

http://www.phs.no/for-studenter/viktige-frister/

Lenke til kommentar

Liten advarsel til folk som kjøper brukte bøker.

Ikke lurt.

 

Du ender nok opp med å måtte kjøpe dobbelt opp ettersom pensum varierer fra år til år. Studieopplegget for B1 2014 er annerledes enn 2013. Dette har jeg selv fått bekrefte av B2-student.

Det går helt fint å kjøpe brukte bøker dersom man sørger for at man trenger boken, og at den er fra rett opplag :)

 

Jeg har sett på terminlisten for B1 som starter nå, og det er flere bøker som er aktuelle å kjøpe brukt.

 

Det man ikke må kjøpe brukt er kompendier, disse skifter innhold hvert år.

 

Jeg har 4 bøker som passer for B1 som starter nå, disse er fra rett opplag - og ja, det er bøker dere trenger :w00t: Å kjøpe disse 4 bøkene sparer deg for 1000,- Og det er jo litt penger å spare det for en fattig student :green: Mener å huske jeg brukte nesten 10.000 på bøker i B1, kun en bok i B2 og noen til i B3.

Lenke til kommentar

 

Liten advarsel til folk som kjøper brukte bøker.

Ikke lurt.

 

Du ender nok opp med å måtte kjøpe dobbelt opp ettersom pensum varierer fra år til år. Studieopplegget for B1 2014 er annerledes enn 2013. Dette har jeg selv fått bekrefte av B2-student.

Det går helt fint å kjøpe brukte bøker dersom man sørger for at man trenger boken, og at den er fra rett opplag :)

 

Jeg har sett på terminlisten for B1 som starter nå, og det er flere bøker som er aktuelle å kjøpe brukt.

 

Det man ikke må kjøpe brukt er kompendier, disse skifter innhold hvert år.

 

Jeg har 4 bøker som passer for B1 som starter nå, disse er fra rett opplag - og ja, det er bøker dere trenger :w00t: Å kjøpe disse 4 bøkene sparer deg for 1000,- Og det er jo litt penger å spare det for en fattig student :green: Mener å huske jeg brukte nesten 10.000 på bøker i B1, kun en bok i B2 og noen til i B3.

 

 

 

Har du sett pensumlista for B1 for kommende studieår? Kor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Liten advarsel til folk som kjøper brukte bøker.

Ikke lurt.

 

Du ender nok opp med å måtte kjøpe dobbelt opp ettersom pensum varierer fra år til år. Studieopplegget for B1 2014 er annerledes enn 2013. Dette har jeg selv fått bekrefte av B2-student.

Det går helt fint å kjøpe brukte bøker dersom man sørger for at man trenger boken, og at den er fra rett opplag :)

 

Jeg har sett på terminlisten for B1 som starter nå, og det er flere bøker som er aktuelle å kjøpe brukt.

 

Det man ikke må kjøpe brukt er kompendier, disse skifter innhold hvert år.

 

Jeg har 4 bøker som passer for B1 som starter nå, disse er fra rett opplag - og ja, det er bøker dere trenger :w00t: Å kjøpe disse 4 bøkene sparer deg for 1000,- Og det er jo litt penger å spare det for en fattig student :green: Mener å huske jeg brukte nesten 10.000 på bøker i B1, kun en bok i B2 og noen til i B3.

 

 

 

Har du sett pensumlista for B1 for kommende studieår? Kor?

 

http://phs.no/Documents/5_Studenter/Regelverk%20og%20sentrale%20dokumenter/Pensumliste%20B1%202014-2015.pdf :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...