Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ser annerledes ut i forskjellige speil


Anbefalte innlegg

Hei. Som (nesten) alle andre bruker jeg speilet på badet før jeg går ut i det offentlige. Jeg bruker også et speil som viser hele meg, før jeg går. Jeg liker det jeg ser. Men så snart jeg kommer meg ut i det offentlige, blir hele kroppen min forandret i det jeg går forbi noen butikkvinduer. Jeg ser liten og veldig bred ut. Hodet mitt blir veldig stort :). Dette bildet kommer ofte (ikke hele tiden) og alltid i butikkvinduene som går diagonalt. Jeg ser det aldri dersom jeg selv står diagonalt ved et allminnelig vindu. Denne vide, lille mannen dukker alltid opp når jeg går (men jeg har aldri gått tilbake for å studere vinduet).

 

Hva er det som skjer? Er dette psykologisk? Ser jeg meg selv på en måte som ingen andre gjør, kanskje? Kan det være noe galt med vinduene? Er det andre som opplever det samme?

 

Jeg forsøker å ignorere denne vide lille, men det er umulig å ikke la det gå over på selvtilliten. Noen ganger stoler jeg mer på de diagonale vinduene enn på speilet på badet.

 

Anonym poster: 767933e75787012f7ffe5a68bd6dd8cb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men det er merkelig. For jeg har den samme følelsen i blant. Det er kun når jeg går forbi, og i øyekroken. Der ser jeg et forvrengt speilbilde om så bare for ett øyeblikk. I det jeg snur hode for å titte skikkelig etter er refleksjonen bortgått, men hvis jeg tar skrittene tilbake kommer det også tilbake. Lurer selv på hva som skaper denne effekten her, skjønner du.

Lenke til kommentar

Har en lignende sak selv. Enkelte glass får refleksjonen min til å synes en del mørkere enn realiteten, som gjør at øynene ikke synes og konturer forsterkes. Jeg ser ut som en helt annen person, og er langt styggere enn det jeg ser i speilet. Det ødelegger ofte selvbildet helt akkurat der og da, og får meg til å tvile fullstendig på utseendet mitt.

 

Utrolig irriterende, rett og slett.

Lenke til kommentar

Vinduer er ikke speil i samme forstand. Speil er en blank overflate som er pusset, glanset, flatet og glassert for å gi en så naturtro gjenspeiling av et objekt som mulig. Vinduer er derimot laget for å være gjennomsiktige, de er heller ikke flate verken i midten eller på overflaten. De er faktisk bølgete, noe du kan se i visse vinkler og lysforhold. Hvis dere har vært på tivoli, så har dere sikkert vært innom et speilhus, hvor de har bølgete speil. Dette er en ekstrem versjon av det vinduer gjør.

Når det gjelder fargerefleksjon, så blir man mørkere fordi det ikke er en polert flate som reflekterer lyset skikkelig, og innholdet i glasset. Noen vinduer er laget for å sperre for visse stråler.

 

Så nei, det er ikke psykologisk, men effekten på det psykologiske er reell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig ekstremt irriterende at det skal være så stor forskjell på speil, og noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre hva slags refleksjon som er mest korrekt.

 

Jeg har valgt å tro at et normalt kamera vil være en god indikasjon på hva "fasiten" er. Men nå vet jeg ærlig talt ikke hvor mye en vanlig standard linse forvrenger omgivelsene. Det virker jo veldig lite om man tar bilde av rette streker osv..

 

De speilene på kjøpesenter osv.. er jo de verste. Blir jo rene bananen (strukket i vertikal retning), og umulig å bedømme hvordan klær ser ut på deg da.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...