Gå til innhold

[Løst] Erstatte Panasonic Plasma med ny tv


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg blir generelt skeptisk av selgere på Expert og Elkjop som skryter av den ene modellen etter den andre. Jeg har heller ikke fulgt med på utviklingen de siste årene, og trenger derfor litt innputt når min god gamle Panasonic plasma-tv gikk dukken og må erstattes.

 

TVen (husker ikke modellnummeret) var anskaffet i 2007 og var HD-ready. Jeg var kjempefornøyd med innsynsvinkel, farge, sortnivå og at det ikke var noe lagging i bildet.

 

Kort om bruksområde:

Mest tv og filmtitting

Litt (og sikkert økende) bruk av spillkonsoll

Tilkobline av Mac Mini

 

Minder viktige områder er lyd, 3D og smart-TV funksjoner

 

Det som er viktig for meg er at det ikke er noe lagging/forstyrrelser ved panorering eller sportssendinger. Jeg vil også gjerne se skygger og sorte områder på filmen, ikke en "grå masse".

 

Er det noen som har noen tips til aktuelle TV-modeller som kan erstatte min kjøre 42"?? TVen bør ikke mer enn 46" pga plass og avstand til tv.

 

Jeg er takknemlig for alle konstruktive innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om målet er best mulig svartnivå og minst mulig etterslep/best panoreringer, så er nok ikke det TVen du ønsker å kjøpe nei.

 

Som sagt av notus så er det en plasmaskjerm man da ønsker, og panasonic er jo ledende innen det. Så en Panasonic plasmaskjerm blir jo da en god start.

 

50" segmentet har jo ganske mange gode modeller, mens 42" faller en del bak, og bare noen få modeller i middelklassen/budsjettklasen. Skal du ha mest TV for penga så er nok 50" veien å gå. Husk at du 2-3 ganger så høy oppløsning når du ser på f.eks Blu-Ray (1080p kontra HD-ready du har fra før), og følgelig så kan man da ha en større skjerm uten at det påvirker kvaliteten. Men med TV-sendinger og andre lavkvalitetskilder så blir det litt verre.

 

En grei middelklassemodell er jo da st60 som gir masse for penga:

42": http://www.prisjakt....t.php?p=1691116

50": http://www.prisjakt....t.php?p=1682251

 

Eller så har du GT-modellen som er Panasonic nest beste "modellkategori", med litt bedre panel:

50" - http://www.prisjakt....t.php?p=1177825

 

Og så har du VT-versjonen som er Panasonic sitt flaggskip innen plasma, og regnes av mange som den TVen som gir best bildekvalitet der ute. Kommer selvsagt litt ann på hvordan du bedømmer, men siden du er vant med plasma fra før, og fokuserer på dypt svartnivå og gode panoreringer, så er dette så bra du får det.

50" - http://www.prisjakt....t.php?p=1718102

 

Edit: Ok, så har panasonic ZT, som blir ultra high-end, men finnes bare fra og med 60" og selges ikke i Norge som jeg kan se, og koster over 40-tusen. :closedeyes:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også en gammal panasonicplasma (p42x10y) som skal byttes ut, og valget falt på ST60 fra nettopp panasonic.

 

Synes rett og slett ikke bildet på lcd/led blir bra nok uten å gå kraftig opp i pris kontra plasma.

 

Har også en gammal panasonicplasma (p42x10y) som skal byttes ut, og valget falt på ST60 fra nettopp panasonic.

 

Synes rett og slett ikke bildet på lcd/led blir bra nok uten å gå kraftig opp i pris kontra plasma.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett på innleggene, lest noen tester og sett på priser faller valget på en ny plasma-skjerm. Så får vi se om fornuften seirer og lander på ST60 eller om lommeboka kommer til å blø litt for en VT60...

 

Jeg ser at i tester så faller plasma-skjermene generelt igjennom når de tester på spill. Er det reelt at skjermene ikke er egnet til spill, eller er det noe som først merkes hvis man er hardcore FPS spiller?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt det så er det noe input lag på nyere panasonicer. Men det så lenge du ikke er hardcore online kriger tror jeg ikke det skal ha noe særlig å si.

 

Gammelplasmaen min er ihvertfall en drøm å spille på.

 

Og jeg ville ikke kjøpt GT. Bildemessig er det ikke mye å hente. Den har fortsatt bare 3×HDMI men noe raskere prosessor.

VT vet jeg lite om, men ser ikke for meg at bildeforskjellen er verdt prisforskjellen.

 

Bestillte meg en P50ST60 i dag. 8890,- på hifiklubben.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar

Det er fordelsmessig med migrering til Samsung (eller hvis du er mere seriøs), SHARP.

 

Kvaliteten på Samsung panel er ufornektelig. Sharp står som underleverandør og får nettop sine paneler fra Samsung. Mao. kvalitet over hele linja.

 

Jeg ville i beste fall spyttet inn noen ekstra kroner til denne top SHARPen.

http://www.dustinhom...led-full-hd-3d/

 

Du velger tross hoved TV, pryden av stua, selve stoltheten din.

Endret av Bare Bank
Lenke til kommentar

Takk for innput.

 

Etter først å ha prøvd en Grundig CD-tv (som viste skyggepartier som en grå suppe) byttet jeg opp til en Panasonic TX-P50ST60Y.

 

Så langt er jeg kjempefornøyd. Satt på et par filmer med mange mørke scener og mange skyggepartier i mørke scener og er imponert over detaljene både på SD og HD-sendinger.

 

Smart-TV funksjonene er også lette å bruke.

 

Har ikke lest spesifikasjonene på det, men er det noen som vet hvor mange tunere som sitter i tven? Er det mulig å se på en kanal og ta opp fra en annen med CAM-leser og Canal Digital kabel-TV?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...