Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kan jeg se journalen min?


Strekene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, for det må man nok jobbe i NSA

 

Journalen ligger ikke online, kanskje for å beskytte mot sårbarheten i datasikkerhet som du påpeker noe humoristisk, - eller mer trolig på grunn av det offentliges tradisjon i henhold til å ligge et halvt århundre bak den teknologiske utviklingen. Hvorfor sende e-mail når man kan sende diskett i posten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Journalen ligger ikke online, kanskje for å beskytte mot sårbarheten i datasikkerhet som du påpeker noe humoristisk, - eller mer trolig på grunn av det offentliges tradisjon i henhold til å ligge et halvt århundre bak den teknologiske utviklingen. Hvorfor sende e-mail når man kan sende diskett i posten?

 

yepp, har hørt de bruker floppy disker for sånt ;)

Lenke til kommentar

Journalen ligger ikke online, kanskje for å beskytte mot sårbarheten i datasikkerhet som du påpeker noe humoristisk, - eller mer trolig på grunn av det offentliges tradisjon i henhold til å ligge et halvt århundre bak den teknologiske utviklingen. Hvorfor sende e-mail når man kan sende diskett i posten?

 

Ja, det er en herlig miks av teknologi på legekontoret. Greit med litt spennvidde. Tror Sony var de siste igjen til å produsere 3,5" disketter men de la ned produksjonen i 2010.

http://www.pcworld.com/article/194959/article.html

 

HELFO var vel like raske til å shoppe disketter som enkelte fotografer var til å kjøpe yndlingsfilmen sin når Kodak la ned produksjonen.

 

Enda greit man finner antikk på eBay. De har diskettstasjoner også :)

Lenke til kommentar

Det går fint an å ha journaler online. Mange psykologer bruker Psykbase, der alle opplysninger ligger på en server i Seljord. Jeg vil tippe legene har tilsvarende. Noen har papirjournaler i tillegg, men det er lite poeng i å ha dobbelt opp med opplysninger.

 

Oppgjør kan også sendes elektronisk til HELFO, eller så kan psykologen brenne en cd og sende i posten.

 

Det er nok denne veien det går,

Lenke til kommentar

På ein måte er det betryggande at den slags informasjon ikkje ligg på nettet. Med ein gang det blir lagt ut der så har du ein risiko for at det kjem på ville veier.

 

Det er uansett så enkelt å få tak i journalen at eg klarar meg fint med dagens system. Har sjølv vore og henta journal frå 3 forskjellige legekontor.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min journal hos legen for 90 kroner jeg også, Siden jeg var hos privatlege som ikke hadde tilgang til min journal så jeg måtte hente den og når jeg spurte om den lå "online" så sa de at den var lagret på en større hardisk i kommunen, Den ble vist delt ut "lokalt" og ikke over internet. Men dette er 3 år siden.

Lenke til kommentar

Hmm, tror ikke de fungerer på windows 3.1 enda :/

Jeg er glad alle legekontor jeg har et forhold til bruker Win7 med BD-RW. Ikke at de trenger noe mer enn CD-er, men det er kjekt å se at de er oppdaterte. Det hvor fastlegen min er på, har i tillegg 70 / 10 Mbps, og det er jo også praktisk. Dette til tross for at de ikke har tilgang til Facebook eller IRC. Programvaren de bruker derimot, ser fortsatt ut som om den er optimalisert for et DOS-shell.

Lenke til kommentar

Jeg er glad alle legekontor jeg har et forhold til bruker Win7 med BD-RW. Ikke at de trenger noe mer enn CD-er, men det er kjekt å se at de er oppdaterte. Det hvor fastlegen min er på, har i tillegg 70 / 10 Mbps, og det er jo også praktisk. Dette til tross for at de ikke har tilgang til Facebook eller IRC. Programvaren de bruker derimot, ser fortsatt ut som om den er optimalisert for et DOS-shell.

 

Programvare som brukes i operative sammenhenger har høye krav til stabilitet, og tilnærmet ingen krav til "pent design". Det bør det ikke ha heller. Hvis det er noelunde brukervennlig og er i operativt bruk så er det som regel programvare som ble utviklet før de fleste her var født, fordi den programvaren har blitt patchet non-stop istedefor å gjennomgå en facelift (for å selge et 'nytt' produkt) og medfølgende bugs hvert 'nte år..

Lenke til kommentar

Nja, de oppgraderte fra den gamle programvaren for en 10-13 år siden, det er bare det at den nye fortsatt kjører på det samme, gamle designet, slik at det ikke skal være så komplisert for de legene som ikke liker forandringer.

 

En av legene her i kommunen knakk endelig sammen og fikk seg PC på jobb (men nekter fortsatt å ha en hjemme), han er noen og femti og har gjort alt for hand frem til nå. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...