Gå til innhold

Du savner neppe kabelkaoset disse lagde (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Er de Republic of Gamers Hovudkortene som Asus skal fase ut PS/2 på? er det ikkje de kortene overclockere bruker til å lage verdensrekorder på? og da er ofte PS/2 veldig kjekt å ha for disse.

De har faktisk slått sammen de to portene til en, som du kan se av bildene her:

http://www.asus.com/ROG_ROG/MAXIMUS_VI_EXTREME

Dermed kan man fortsatt bruke enten mus eller tastatur om man foretrekker dette. Men at de er i ferd med å fases ut er det ingen tvil om. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driter i hvor bra USB-tastaturer er blitt...jeg savner fortsatt den lilla PS/2-porten. :( USB-portene har det med å bli fort oppbrukt, og når man driver å flytter på PCen ofte, er det kjekt å ha med en dedikert port til tastaturet - som forøvrig ikke trekker strøm fra andre USB-enheter, eller krever ekstra belastning på CPUen (om enn hvor minimal den er på nyere PCer - som forøvrig er en dårlig unnskyldning uansett), eller skaper konflikter med andre USB-enheter pga. drivere, eller ikke vil virke i BIOS.Jeg holdt på PS/2-tastaturer så lenge jeg kunne, og ser gjerne at den porten kommer tilbake. PS/2-tastaturer har egentlig hele tiden for meg vært den ene hardware-komponenten som alltid har virket, uansett, hvis det har vært noe problemer med PCen.

Er de Republic of Gamers Hovudkortene som Asus skal fase ut PS/2 på? er det ikkje de kortene overclockere bruker til å lage verdensrekorder på? og da er ofte PS/2 veldig kjekt å ha for disse.

Du får PCI utvidelseskort med PS/2-innganger på.

Endret av sauhau
Lenke til kommentar

Et raskt Google-søk fant ingen PCIe-kort med PS/2. Så da ser det ut til at de som "må" ha denne tilkoblingen må velge hovedkort med omhu, enten med on-board PS/2, eller med PCI-spor.

 

Jeg antar at PS/2 <-> USB-overgang ikke er relevant for de fleste, da man i praksis benytter USB og får maks seks samtidige tastetrykk. Dette gjelder da først og fremst hardbarka spillere, og jeg regner med de har såpass kunnskap om hardware at de klarer å finne frem til nødvendig type utstyr. Men på sikt så kan det selvsagt bli et "problem" (i-landsproblem!) at man ikke får hovedkort med hverken PS/2 eller PCI. Så spørs det da, om noen ser markedet for PCIe med PS/2 eller ikke?

Lenke til kommentar

Om PS/2:

Men faktum er at de ikke har gjort annet enn å drive dank de siste ti årene. Nå lever de på lånt tid og er endelig på vei til graven

Dette er veldig kunnskapsløst. Det har fremdeles ikke kommet noen standard som kan avløse PS/2.

HID-protokollen over USB er begrenset til 6 tastetrykk, og da er ikke dette nødvendigvis 6 vilkårlige taster heller på alle tastaturer. Protokollen sender dette som pakker som vil sendes om igjen ved overføringsfeil. For spilling er det et problem at forsinkelsen på HID ligger mellom 10-30 ms, som kommer i tillegg til forsinkelser i spillmotoren og input-lagg på skjermen.

 

Mens de har hatt ensomt tilholdssted det oppe, har de ikke en gang klart å bli enige om hvilken farge de skal ikle seg.

Grønn og lilla er bestemt av PC 97-standarden.

Lenke til kommentar

Jeg driter i hvor bra USB-tastaturer er blitt...jeg savner fortsatt den lilla PS/2-porten. :(USB-portene har det med å bli fort oppbrukt, og når man driver å flytter på PCen ofte, er det kjekt å ha med en dedikert port til tastaturet - som forøvrig ikke trekker strøm fra andre USB-enheter, eller krever ekstra belastning på CPUen (om enn hvor minimal den er på nyere PCer - som forøvrig er en dårlig unnskyldning uansett), eller skaper konflikter med andre USB-enheter pga. drivere, eller ikke vil virke i BIOS.Jeg holdt på PS/2-tastaturer så lenge jeg kunne, og ser gjerne at den porten kommer tilbake. PS/2-tastaturer har egentlig hele tiden for meg vært den ene hardware-komponenten som alltid har virket, uansett, hvis det har vært noe problemer med PCen."Denne serial-kabelen kobles til datamaskinens hunn-port med hann-delen, og tilbehøret med hun-kontakten."La meg se om jeg forstod dette rett: han og hun kobles sammen, for han har utstyret og hun har tilbehøret, og så...?

 

ASUS har fremdeles PS/2-porten på sine beste hovedkort :-)

Lenke til kommentar

Mitt gamle tastatur (razer et eller annet), som er klar for å pensjoneres klarte da fint 10 tastetrykk om gangen (var også en av "featurene"). Og noe mer enn 10 taster på en gang kan jeg egentlig ikke fantasere om at noen kan trenge, i hvert fall ikke som en enkelt person.

 

Edit: Ok, så er det kanskje de med flere enn 10 fingre (?), men de er vel så få at det ikke burde hindre PS/2 å dø. For den tar opp plass og koster penger, som heller kunne blitt brukt bedre i noen flere USB-kontakter eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...