Gå til innhold

Fikk ikke byttet fra ENK til AS selskap i tide


Castman

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens.

 

 

Trenger noen gode råd her.

 

 

Overlot styringen til regnskapsfører og revisor med omdanning fra ENK til AS. Dette har vært planlagt lenge(cirka halvannet år) Meningen var at alt skulle være overført til AS'et fra 1 januar i år. AS'et ble etablert fra den datoen, men overflyttingen skjedde aldri. Etter gjentatte purringer fra min side kommer det frem at datoen for å flytte over var 30.6 faktisk. DVS alt det jeg har tjent på ENK foretaket blir personlig beskattet. I tillegg har en bijobb med cirka 150.000 kr i inntekt år.

 

Og jeg hadde overhodet ikke tenkt å ta ut noe lønn fra foretaket mitt i år. Så langt i år har jeg tjent cirka 450.000kr på på ENK foretaket før jeg kan få det over på AS'et der jeg vil ha flat beskattning på 27%.

 

Altså jeg får personlig beskattning på 450.000 istedet for flat 27% skatt jeg ville ha fått med AS beskattningen u/lønn.

 

Kjempe festlig da jeg vil sikkert få toppskatt(45-48.16%) eller i hvert fall langt høyere av deler av inntekten(600.000) min enn ved AS beskattning.

 

Veldig kjedelig da alt overskuddet i ENK'et har gått til reinvestering og ikke til meg privat.

 

Blir fryktelig irritert over regnskapsfører og revisoren som ikke gjorde jobben sin selv med fete honarer!

 

Begge la seg panne flate og beklaget det hele, men hjelper jo meg særdeles lite dessverre.

 

Vil egentlig at dem skal betale skattedifferansen her, men det blir vel veldig vanskelig?

 

Er det noen ting jeg kan gjøre for å få ned inntekten? Investere i noe utstyr e.l? Hjelper det? Andre ting?

 

Jobbet dag og natt for dette så ser ut jeg må betale noen par titusener ekstra i skatt pga folk gjør ikke jobben sin er fryktelig irriterende.

 

 

Beklager for en rotete tråd og en amper skriver, men håper noen kan hjelpe meg!

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro du skal få vanskelig for å reise noe økonomisk krav mot revisor/regnskapsfører her. I prinsipp er de selvsagt ansvarlige for feil/forsømmelser de gjør i arbeidet, men bevisbyrden for at det er begåt feil/forsømmelser er din egen. Kan du bevise dette? Jeg vil tro du da trenger enten en kontrakt som slår fast hvem som skulle gjøre hva når, eller vitner som kan bekrefte at dette spesifikt var avtalt og ikke bare "snakket om".

Du overdimensjonerer dessuten tapet betydelig. Fordi:

 

Man kan ingenlunde drive et AS med oppunder en halv million i overskudd, en aksjekapital jeg antar er lovens minimum og så si "null lønn til meg". Tar du ikke i et slikt tilfellet ut en personlig lønn som absolutt minimum tilsvarer hva du ville måttet betale for å leie en person med kvalifikasjoner tilsvarende dine egne på fritt marked for å gjøre samme arbeid finner skattemyndighetene den kniven som heter "gjennomskjæring" og sier at "dette er en skattemessig konstruksjon, skjære, skjære, gjennomskjære". Har du faktisk arbeidet en del i ASet - noe det du sier i innlegget bærer preg av - må du nok regne med at 350000-400000 av overskuddet her måtte du under enhver omstendighet beskattet som lønn, med mindre du da er veldig dårlig kvalifisert og derfor kan erstattes av billige folk (noe du selv må sannsynliggjøre - inntjeningen du klarer å sørge for antyder ikke det). Den delen av inntekten er nemlig vunnet ved arbeid og skal derfor beskattes etter reglene for dette, og ikke etter reglene for inntekt vunnet ved kapital. Gjennomskjæring og "tvangsavlønning" foretas med hjemmel i skattelovens § 13-1 og en dom som falt i Høyesterett desember 2006.

 

Lønnsbiten ville også ASet først måtte betale AGA (arbeidsgiveravgift) for, noe som hadde gitt en omkostning på ca 15 % av summen og et tilsvarende lavere overskudd. (Og at dette da var "lønn" og ikke "andel overskudd" ville også gjort at du selv betalte NAV-avgift som var ca 3 % lavere, 3 % lavere skatt totalt altså). Derfor vil jeg tro du skal få problemer med å bevise særlig tap her uansett. Skatten for AS er for øvrig det jeg husker 28 % og ikke 27 %. Du skal imidlertid være klar over og ta med i beregningen at var dette tatt ut som lønn ville også ditt minstefradrag gått opp fra det du i dag vil få til maksimum.

 

At ASet var etablert 1. januar er dessuten ikke nok, det måtte vært både etablert, Brønnøysund-registert og ha overtatt eiendeler/gjeld før det. Har du altså forsømt deg selv her har både revisor og regnskapsfører verdens beste argumenter på hånd for ikke å være erstatningspliktig. At du hadde bedt dem gjøre det ville da ikke være nok, du måtte da bevise at dette hadde faktisk påtatt seg. Altså enten signert kontrakt eller solide vitneutsagn retten ville feste tillit til.

 

Investere i relevant utstyr kan du selvfølgelig gjøre. Inntil 15000 kr (eks MVA om du er MVA-pliktig, noe jeg jo regner med det du er) betyr tilsvarende redusert overskudd, men investerer du mer blir det det avskrivingsbiten som vil redusere overskuddet i år. Avskrivingen skal reflektere slitasjen/verdinedgangen og vil være en % av skattemessig verdi som trekkes fra år for år, litt ulik % etter hva slags utstyr vi snakker om (skatteloven opererer med sju mulige grupper og tilhørende prosenter, i tillegg kommer bygg og tekniske konstruksjoner i bygg) Å investere i noe slikt kan imidlertid også utløse et skattemessig overskudd som skal beskattes dersom dette overdras til ASet på et seinere tidspunkt, uten at det behøver gjøre det. Kan du dokumentere at utstyret ikke har større salgsverdi enn den skattemessige restverdien etter avskrivning forsvinner den problemstillingen, og kravene til dokumentasjon her er ikke veldig store så lenge du overdrar ra ditt eget ENK til et AS 100 % eid og kontrollert av deg selv.

 

Og for å presisere: 15000 er ingen maksimalgrense totalt sett, men for den enkelte investering. Man kan argumentere for for både to og tre ganger grensa så lenge man foretar ulike investeringer skattemyndighetene aksepterer er "uavhengige" og uten "indre sammenheng". Dersom jeg driver bilverksted og tilfeldigvis trenger både en ny PC med tilbehør til 14000 kr og en ny jekk til 10000 kr er det heilt kurant å ta begge deler til fradrag som to ulike investeringer. Trenger jeg derimot en ny PC med tilbehør til 14000 kr og en ny diagnoseenhet for moderne biltyper som skal tilkobles den til 1000 kr vil nok myndighetene si at "dette er ikke uavhengige investeringer, disse behovene henger sammen. Derfor summerer vi her, får 24000 kr totalt og så avskriver du denne summen". (At dette da "aktiveres og avskrives" som det heter på regnskapsspråket vil ellers regnskapsfører heilt automatisk sørge for dersom han forstår fakturabeskrivelsen og er så ansvarlig som regnskapsførere skal være i sitt arbeid.) Du har imidlertid dokumentasjonskrav for at investeringer du gjør er "need to have" og ikke "nice to have" for en fornuftig drift,og kravene til dokumentasjon her er relativt strenge for et ENK. Heilt særlig når det ENK snart er historie. Teoretisk skal det ikke være noen forskjell i krav i forhold til et lite AS, i praksis er det likevel..Det er likevel ikke slik at "kan du overleve uten investeringen får du ikke fradrag for den/avskrivningsbeløpet på den". Vurderinger skal foretas ut fra "hva tillater økonomien og hva kan jeg sannsynliggjøre er lønnsomt for bedriften over tid og ut fra framtidsplaner å ha uten at dens evne til å betale en kvalifisert person en realistisk lønn for arbeidet", ikke ut fra "hvor lite kan jeg overleve med og framdeles henge sammen som bedift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS,

 

Slik du beskriver det har ikke revisor/regnskapsfører prioritert saken din godt nok. Det er meget mulig du kan kreve erstatning fra dem. Det må i så fall bygge på at de har gjort en for dårlig jobb. At du har purret gjentatte ganger er selvsagt skjerpende.

 

For øvrig synes jeg det er merkelig at de først oppretter AS-et og deretter - som en fase 2 - skal flytte over enkeltmannsforetaket. Så vidt jeg vet, er det vanlig å flytte over ENK allerede idet man stifter AS-et; dette skjer altså som én operasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...