Gå til innhold

Hvor kjøpe røkt paprika-krydder?


Anbefalte innlegg

Hei, fant en krydderboks fra Santa-Maria med røkt paprika her hjemme, og det krydderet er gudisk.

Jeg har lett og lett i mange, mange butikker uten å finne det, og nettsøk har kun ledet til å bestille tre-pakning fra England - noe som er mer tungvindt enn å plukke det opp i en butikk.

 

Så jeg lurer på, hvor kan en finne dette krydderet i norske butikker?

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner du krydderet her, er det stor sjanse at en større innvandrarsjappe har det. Merket er en slager hos de fleste innvandrersjapper, og noen få større dagligvarebutikker (Helgø på Jæren f.eks).Eventuelt, det absolutt enkleste; spørre den butikken du fant det først i.

 

Uten å vite, vil jeg nok anta at "røkt paprika" er det man også kaller spansk paprika, røkt versjon. (det man har i chorizo for å få litt røyksmak - pimentón de la vera).

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Har sjekket nærmere 10-12 butikker (rema, rimi, ica med fler - til og med utlandet [sverige]), uten hell.

Dette er butikker med stort utvalg av krydder, gjerne fra Santa Maria. De har noe som heter bare "Paprika" - i tre forskjellige størrelser, mens krydderet jeg har (som også er fra Santa Maria) er "Paprika Smoked", så antar det ikke er det samme smaksmessig :wee: , men dette har ingen av butikkene i hyllene. Regner med det er dette, men at boksen ikke ser slik ut - ikke at jeg finner sted jeg kan kjøpe disse.

 

Det er dessverre ikke jeg som har kjøpt krydderet, men min søster, for mange, mange måneder siden.

 

Men skal ta turen til innvandrerbutikker, meny og et par andre og forhåpentligvis få kjøpt inn dette krydderet i større kvanta :) .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Uten å vite, vil jeg nok anta at "røkt paprika" er det man også kaller spansk paprika, røkt versjon. (det man har i chorizo for å få litt røyksmak - pimentón de la vera).

 

Det stemmer.

 

Men skal ta turen til innvandrerbutikker, meny og et par andre og forhåpentligvis få kjøpt inn dette krydderet i større kvanta :) .

 

Husk at krydder i pulverform kan miste smaken veldig fort. I min erfaring begynner krydder å bli kasteklare etter rundt 4-5-6 måneder, selv om jeg må si at den røkte paprikaen jeg kjøpte på små metallbokser der hvor jeg studerer har holdt i åresvis. Tror at det hjelper mye at boksen er lufttett og ikke gir noe lys inn. Denne:

 

pimentondelavera.jpg

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei vet ikke om jeg svarer sent eller hva jeg gjør? men jeg har også vert på jakt etter "smoked paprika" en stund. Fant ut at de har det på Ica stormarked. Har ikke funne det noen andre plasser, eller fant det på Gutta på haugen i Oslo så hvis du bor i Oslo området er det bare å ta turen innom der det ligger på St Hans Haugen og i Mathallen, vet jaffal de har det krydderet på St Hans Haugen to forskjellige typer en vanlig og en litt sterkere. Bor ikke i Oslo selv men en gang jeg var i Oslo og kjørte forbi med Bussen måtte jeg bare stoppe og inn og kikke. Vil tro at enkelte innvandrer butikker også har det, de har jaffal masse ant spennende krydder som eks Hel Kardemomme. har ikke funne det noen andre plasser

Endret av Beste Trædal
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...