Gå til innhold

Acer dropper Thunderbolt


Anbefalte innlegg

.... Kraftige eksterne grafikkort gjennom thunderbolt var det jeg synes var mest spennende med denne nye standarden, men dette fungerer heller ikke i praksis pga. for lav bånnbredde (vs PCIe), selv med thunderbolt 2.

Har du noen kilder på at båndbredden ble for lav? Jeg skulle tro at hvis skjermkortet har nok ram så vil trafikken mellom det og cpu-en være rimelig lav.

 

Fant en kilde her:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2200539

 

Så ut til at til og med pci-e 1x holdt til å gi helt ok ytelse. Litt av greia er at man kan pøse på med detaljer som blir kalkulert på skjermkortet uten at det har noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes knapt maskiner med TB utenfor Apples produktlinje per i dag. Hadde det ikke vært for Apples satsing, hadde jeg vært helt enig i spådommen om TBs snarlige død.

 

Det stemmer ikke. - De fleste nyere PC'er med i7 og min-dp ut har thunderbolt i porten, selv om dette ikke akkurat har vært markedsført særlig (sikkert p.g.a. dårlig tilgang på noe å koble til)

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. - De fleste nyere PC'er med i7 og min-dp ut har thunderbolt i porten, selv om dette ikke akkurat har vært markedsført særlig (sikkert p.g.a. dårlig tilgang på noe å koble til)

 

Jaha? TB er ingen billig kontroller, mener du at de aller fleste bare kaster det med uten å si det i spec-sheeten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Går samme veien som den brennende tråden / ledningen dette.Fancy å ha, men nesten ingen enheter som støtter det, personlig har jeg bare brukt en Firewire enhet og det var en ekstern disk hvor jeg testet det 2 ganger, og det er hele Firewire karrieren min.Thunderbolt ser jeg ikke mange enheter som har, ei heller hovedkort, og da blir det raskt unødvendig.Catch 22, når ingen stor utbredelse finnes ved at det er for dyrt, så vil ikke de fleste produsenter bry seg, kostnaden er for stor i forhold til markedet.Og når ingen produsenter tilbyr en del spennende TB enheter, vell, da handler ikke folket premium produktene med dette heller.

 

Videoredigering og capture fra kamera var/er en plass FireWire er i vesentlig bruk, så for noen er dette mer i bruk enn for andre ... også på Windows baserte platformer ... jeg har også 2 skannere, en ADVC300 enhet og noen andre småting som bruker FW ... den ene skanneren fungerer vesentlig bedre på FW enn USB (mindre driverproblemer og mindre krasj når jeg bruker FW kontra USB) ...

USB er fremdeles en løsning med mye dårlig skrevne drivere etter min mening ... det er oftere en ekstern disk krangler for meg på mine maskiner med Windows 8 64-bit når de kobles til USB2 kontra FW ... Jeg skulle bare ønske det var mer FW800 kontrollere enn det jeg har klart å finne ... men ... usb3 blir sikkert bedre og driverne blir sikkert bedre ... så er det bare å finne nytt utstyr som støtter nye tilkoblinger på en stabil måte ... evig søken ... er det ikke .. hehe

Lenke til kommentar

Ja, vi så jo hvordan det bugnet av firewire-enheter kontra usb...

 

AtW

 

Intel driter seg ut med thunderbolt. Det hjelper ikke å ha en teknisk god løsning om det ikke finnes særlig mange aktuelle produkter. Uten ett saklig utvalg av optisk kabel (som skulle komme nå, men hvor får jeg kjøpt?) og produkter som støtter det, hva er poenget? For meg, ganske lite. De burde hatt det på brikkesettet.

 

AtW

 

Enig. Legg det integrert i CPU synes jeg.

Lenke til kommentar

Jaha? TB er ingen billig kontroller, mener du at de aller fleste bare kaster det med uten å si det i spec-sheeten?

 

AtW

 

Ok kanskje "De fleste" var litt overdrevet - har ikke sjekket status p.t. , men jeg vet iallefall om noen modeller som fikk det allerede i fjor, og jeg vet iallefall at disse har;

 

Lenovo T serie med i7

Hp Spectre XT Touchsmart

Dell XPS 27

Noen asus-modeller.

 

Har man en PC med mini-dp er det en sjanse for at denne er merket med thunderbolt-symbol.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at det er en forskjell i Apples markedsposisjon nå og da. Apple inkluderer TB i alle maskinene sine - det tror jeg ikke de hadde gjort dersom det ikke er produkter på trappene.

 

Det er vel 2,5 år siden Thunderbolt ble lansert og det er svært begrenset tilgjengelighet på gode produkter eller de er ekstremt overpriset. Hva er det som tilsier at dette plutselig skal endre seg etter så lang tid?

 

I dag ser jeg ikke noe stort poeng i Thunderbolt overfor USB3, hovedsaklig på grunn av at man begrenses til svært korte avstander (3 meter maks). Fordelen med Thunderbolt ville først blitt tydelig om de kom med optiske kabler som tillot lengre kabelstrekk. Hvor blir det av de optiske kablene de lovte oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...