Gå til innhold

En skam å ha utenlandske ledera?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Joda, det er åpenbare paralleller, og man kunne endog tenke seg at folket stemte for en mer fascistisk politikk. Men jeg tror på evolusjonen, også i denne sammenheng. Selv om den går på noen blindspor, og en og annen gang ruller tilbake nedover bakken når den blir for bratt, tror jeg ikke at et helt folk varig vil gi slipp på fremgangen. Uansett hvor langt det moderne sosialdemokratiet er unna den rene liberalismen, så er det lenger unna fascismen enn ståa i noe land der fascistene faktisk har fått makten.

 

Geir :)

 

Dette handler vel meir på kva ein vil kalle facismen. På mange måtar er jo den norske stat ganske totalitær, på den måten dei f.eks. tvinger mannen til å ta ut permisjon når dei får barn ol. Når det gjelder såkalla sosial evolusjon så eksisterer den ikkje, alt handlar om kva som vil bli kalla hensiktsmessig for folk. Samt kanskje moralsk sett.

Lenke til kommentar

Dette handler vel meir på kva ein vil kalle facismen. På mange måtar er jo den norske stat ganske totalitær, på den måten dei f.eks. tvinger mannen til å ta ut permisjon når dei får barn ol.

Herregud for noe pisspreik. Ingen blir tvunget til å ta ut permisjon, på samme måte som du ikke blir tvunget til å slutte å jobbe når du er syk. Du har rett på et velferdsgode, men trenger ikke å ta i mot det. Det eneste pappakvoten innebærer er at permisjonen er forbeholdt far, slik at mor ikke får de ukene med fri om far ikke tar dem. Det er ingen tvang involvert overhodet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder såkalla sosial evolusjon så eksisterer den ikkje, alt handlar om kva som vil bli kalla hensiktsmessig for folk. Samt kanskje moralsk sett.

Men det er jo nettopp evolusjon: Det hensiktsmessige overlever. Og jeg tror at den utviklingen jeg ønsker er hensiktsmessig, og at utviklingen derfor vil gå den veien, selv om det er nok av tilbakeskritt og omveier på veien dit.

 

Og ja, den norske stat er som alle stater basert på en viss tvang, (først og fremst skatter og avgifter på livsnødvendigheter, innvandringshindringer med mere), men derfra til fascismen er det jo noen kilometer allikevel. Dagens sosialdemokrati er et stort skritt på veien fra enevelde og prestestyre, jeg tror ikke det stopper med det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Herregud for noe pisspreik. Ingen blir tvunget til å ta ut permisjon, på samme måte som du ikke blir tvunget til å slutte å jobbe når du er syk. Du har rett på et velferdsgode, men trenger ikke å ta i mot det. Det eneste pappakvoten innebærer er at permisjonen er forbeholdt far, slik at mor ikke får de ukene med fri om far ikke tar dem. Det er ingen tvang involvert overhodet.

 

Om du vil la barnet være aleine eller psykisk ødelegge det ved å la det være i barnehagen for tidlig så får det være ditt valg. Men det blir tvang til sjuende og sist.

Lenke til kommentar

Om du vil la barnet være aleine eller psykisk ødelegge det ved å la det være i barnehagen for tidlig så får det være ditt valg. Men det blir tvang til sjuende og sist.

Nei, det er ikke tvang.

Dersom du ikke får barn får du ikke fødselspermisjon - tvinges du til å få barn?

Dersom du ikke studerer får du ikke stipend - tvinges du til å studere?

Dersom du har jobb får du ikke arbeidsledighetstrygd - tvinges du til å slutte i jobben din?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei, det er ikke tvang.

Dersom du ikke får barn får du ikke fødselspermisjon - tvinges du til å få barn?

Dersom du ikke studerer får du ikke stipend - tvinges du til å studere?

Dersom du har jobb får du ikke arbeidsledighetstrygd - tvinges du til å slutte i jobben din?

 

Ved samme logikk kan vi eigentlig sei at ingen regimer er totalitære fordi ingen blir tvungen til å leve. Dei kan jo ta livet sitt, så blir dei ikkje tvungen til noko som helst.

 

Men det er jo nettopp evolusjon: Det hensiktsmessige overlever. Og jeg tror at den utviklingen jeg ønsker er hensiktsmessig, og at utviklingen derfor vil gå den veien, selv om det er nok av tilbakeskritt og omveier på veien dit.

 

Og ja, den norske stat er som alle stater basert på en viss tvang, (først og fremst skatter og avgifter på livsnødvendigheter, innvandringshindringer med mere), men derfra til fascismen er det jo noen kilometer allikevel. Dagens sosialdemokrati er et stort skritt på veien fra enevelde og prestestyre, jeg tror ikke det stopper med det.

 

Geir :)

 

Poenget mitt er at det hensiktsmessige er i forandring.

Lenke til kommentar

Ved samme logikk kan vi eigentlig sei at ingen regimer er totalitære fordi ingen blir tvungen til å leve. Dei kan jo ta livet sitt, så blir dei ikkje tvungen til noko som helst.

Nei, det kan vi ikke. Fellesnevneren i alle eksemplene over er at de er velferdsgoder, ting staten gir deg. Slike har man bare krav på når visse vilkår er oppfylt. Det er ikke dermed slik at man tvinges til å oppfylle disse vilkårene.

 

Dersom man derimot påføres et onde dersom man ikke oppfyller disse vilkårene, da kan vi snakke om tvang eller straff. Men det er altså ikke situasjonen for fødselspermisjon - det er bare å jobbe så mye du vil når du har barn fra så tidlig du vil,, ingen tvinger deg til noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei, det kan vi ikke. Fellesnevneren i alle eksemplene over er at de er velferdsgoder, ting staten gir deg. Slike har man bare krav på når visse vilkår er oppfylt. Det er ikke dermed slik at man tvinges til å oppfylle disse vilkårene.

 

Dersom man derimot påføres et onde dersom man ikke oppfyller disse vilkårene, da kan vi snakke om tvang eller straff. Men det er altså ikke situasjonen for fødselspermisjon - det er bare å jobbe så mye du vil når du har barn fra så tidlig du vil,, ingen tvinger deg til noe annet.

 

Dersom mannen ikkje tar ut permisjon vil enten barnet eller mor bli skadelidande. Fordi barnet ikkje har godt av å være i barnehage og at mor ikkje kan drive på å nekte å arbeide. Ho har ein skriftlig avtale med arbeidsgiver, så ho kan miste jobben. Så det blir på ein viss måte tvang fordi det vil ha negative konsekvensar for dei to andre dersom mannen ikkje tar ut permisjon, det ligger altså under det du vil kalle for tvang. Den norske stat er altså eit totalitært regime når det gjelder slike ting som dette.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det er sånn det fungerer. Eller, det vil si: I morgen kan det godt være at noen definerer det hensiktsmessige på en annen måte, av ideologiske eller andre årsaker. Og den morgendagen kan i verste fall vare noen tiår, som med Hitler-Tyskland og Sovjetunionen.

 

Men slike sidespor eller tilbakeskritt går over, og over tid tror jeg det går riktig vei.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg synes det er direkte skammelig å ha ikkje europeiske ledera i eit europeisk land. Slik som som kulturministeren her i Noreg og denne dama nedi Italia.

 

http://www.dagbladet...sisme/28217053/

 

Folk eiger jo ikkje skam lenger, no skal det liksom være greitt at folk innvaderar landet til andre og tar over styringa. Det er jo helt bak mål, så skal liksom dei som tar til motmele bli undertrykt og trakasert? Nei, få dei ut av ledande stillingar dei har ingen ting i styre av landa å gjøre. Kast dei heller tilbake der dei kjem fra, så kanskje dei kan få litt skikk på sine land.

 

Hva med hun italienske dama (Sonia Gandhi) i India? =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...