Gå til innhold

Ny PSU | 500-800kr | i5 4670k - GTX 770 lightning


Anbefalte innlegg

Begge er laget av CWT. Grunnen er veldig enkel - G-serien til Seasonic lages ikke kraftigere enn 650 Watt. Det samme gjald M12-serien som forrige generasjon HX450, HX520, HX620 og HX650 ble bygget på. M12 serien gikk bare til 650 Watt, over 650 Watt var det MD12-serien - og den var hakket dyrere.

 

Seasonic var genrelt treg til å komme med de kraftigste PSU-ene, mye pga av at Seasonic trasisjonelt har angitt watt langt under det PSU-en egentlig tålte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seasonic var genrelt treg til å komme med de kraftigste PSU-ene, mye pga av at Seasonic trasisjonelt har angitt watt langt under det PSU-en egentlig tålte.

Som det også bør være. En PSU som er merket med 650W bør også kunne belastes slik 24/7 i lang tid.

Kjøper jeg en inverter/strømforsyning til 12V spotter, som skal klare 60W (3x20W spotter), så forventer jeg også at den skal klare det i mange år.

 

Elendige PSUer klarer vel knapt sin oppgitt kapasitet i noen sekunder ("peak"), mens bedre kanskje klarer det i tidlig del av levetiden sin, eller at den blir betraktelig svekket om man belaster den slikt. Og det er jo for dårlig.

Lenke til kommentar

Som det også bør være. En PSU som er merket med 650W bør også kunne belastes slik 24/7 i lang tid.

Kjøper jeg en inverter/strømforsyning til 12V spotter, som skal klare 60W (3x20W spotter), så forventer jeg også at den skal klare det i mange år.

 

Elendige PSUer klarer vel knapt sin oppgitt kapasitet i noen sekunder ("peak"), mens bedre kanskje klarer det i tidlig del av levetiden sin, eller at den blir betraktelig svekket om man belaster den slikt. Og det er jo for dårlig.

Enig med deg. Man skal få det man betaler for. Jeg synes det burde være en standart for hvordan wattene i en psu blir målt, slik at man faktisk kan sammenligne dem. Slik som det er på høytallere med RMS som er hva de klarer å levere over en viss periode og ikke peak. Hvis det finnes en slik standard så unnskylder jeg, er ikke så godt kjent med det.

Lenke til kommentar

Siden And3rz er noenlunde ferdig med denne tråden, håper jeg å kunne få et svar fra Andrull her inne... ;)

 

Jeg har en i5 3570K på et Z77 hovedkort, med et GTX 660-kort, to SSDer og et D-Link WiFi PCIx kort hengende på. Alt står i et Obsidian 350D kabinett. Jeg trenger ny PSU - hjelp!? :D

 

...jeg kjøpte en HX650, men er ikke heeelt fornøyd med den. Krav til ny PSU er at det skal være så stille som mulig.

 

Det bør finnes rom for å oppgradere skjermkort til en nyere budsjettutgave innen neste sommer.

 

Er fanless et alternativ, eller er jeg da VELDIG avhengig av å ha veldig god airflow ellers i kabinettet?

Er denne fra Seasonic en bankers PSU som bare MÅ passe perfekt?

http://www.prisjakt.no/product.php?p=540130

 

 

 

Som det også bør være. En PSU som er merket med 650W bør også kunne belastes slik 24/7 i lang tid.

Kjøper jeg en inverter/strømforsyning til 12V spotter, som skal klare 60W (3x20W spotter), så forventer jeg også at den skal klare det i mange år.

 

Elendige PSUer klarer vel knapt sin oppgitt kapasitet i noen sekunder ("peak"), mens bedre kanskje klarer det i tidlig del av levetiden sin, eller at den blir betraktelig svekket om man belaster den slikt. Og det er jo for dårlig.

Lenke til kommentar

Siden And3rz er noenlunde ferdig med denne tråden, håper jeg å kunne få et svar fra Andrull her inne... ;)

 

Jeg har en i5 3570K på et Z77 hovedkort, med et GTX 660-kort, to SSDer og et D-Link WiFi PCIx kort hengende på. Alt står i et Obsidian 350D kabinett. Jeg trenger ny PSU - hjelp!? :D

 

...jeg kjøpte en HX650, men er ikke heeelt fornøyd med den. Krav til ny PSU er at det skal være så stille som mulig.

 

Det bør finnes rom for å oppgradere skjermkort til en nyere budsjettutgave innen neste sommer.

 

Er fanless et alternativ, eller er jeg da VELDIG avhengig av å ha veldig god airflow ellers i kabinettet?

Er denne fra Seasonic en bankers PSU som bare MÅ passe perfekt?

http://www.prisjakt....ct.php?p=540130

Er du ikke helt fornøyd med HX 650, som jo, er en ganske god PSU, så må du nok se etter de skikkelig gode PSUene for at du skal få en forskjell. X-650 er en slik strømforsyning, og kan til en hver tid anbefales. Men for å være helt ærlig, om støy er veldig viktig, så ville jeg sett 100kr lengre, og heller vurdert toppserien til Seasonic (selv om X-serien er rimelig nærme): http://www.prisjakt....t.php?p=1476347

Her får du godt over 90 % effektivitet, som gjør at den utvikler noe mindre varme (som også betyr at vifta ikke må jobbe like mye), og har den samme gode hybrid-støyfrie funksjonen, hvor vifta kun skrur seg på ved over ca 200W. Altså vil den den være helt støyfri frem til du starter et spill eller belaster PCen tungt.

 

Ønsker du en PSU som er lydløs, uansett hva du gjør, så finnes det en 520W modell i samme platinum-serie, som er utrolig god den også:

http://www.prisjakt....t.php?p=1478083

Den har ikke vifte overhode, så noe viftestøy vil derfor ikke være noe problem lengre. PCen din trekker ca 350-400W under maks last, og kanskje nærmere 400-450W i ekstreme tilfeller (les: kun syntetisk tester på skjermkort og CPU på en gang). EN 520W vil derfor gå, men du vil da ikke ha så mye å gå på at du kan oppgradere skjermkortene til to kraftigere skjermkort i SLI. F.eks 2xGTX770.

 

Med det kabinettet du har så spiller det egentlig ingen rolle hvordan airflow du har, for PSUen vil kunne hente frisk luft luft via konveksjon nedenifra og rett ut. Den er dermed separert fra resten av kabinettet. Dog er det en fordel at det ikke er FOR varmt i kabinettet, for den vil jo også kjøle seg ned litt via å stråle ut i kabinettet. Men jeg antar det ikke blir noe problem med kabinettet du har uansett, da PSUen er plassert optimalt i sånn forstand (nederst).

 

Så da kommer spørsmålet hva du ser for deg, og hva du ønsker. Jeg ville nok personlig gått for 660W platinum-versjonen i ditt tilfelle. Spesielt om du kanskje skal overklokke eller finner du ut at du skal oppgradere til f.eks to kraftige enkeltkjerne skjermkort så kan du raskt forvente deg 200W ekstra belastning, og da havner du raskt på 600W, og da trenger du ekstra kraft. I tillegg så vil jo vifta kun arbeide når du belaster PCen, og da vil andre vifter i kabinettet overdøve PSUen uansett.

 

Skal du overklokke en god del og samtidig ha to kraftige topp-skjermkort så bør du nok vurdere ENDA kraftigere PSU. (760W utgaven fåes for 300kr ekstra: http://www.prisjakt....t.php?p=1476348)

:dremel:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg håper du får betalt for de lange gode svarene sine, Andrull! Takk skal du ha uansett! :D

 

Grunnen til at jeg ikke er fornøyd med min 3 dager gamel HX650 er at den har en "rumlende" ulyd i vifta når den spinner opp. Da går maskinen til å være bortimot lydløs til at jeg faktisk hører den vifta. Når det da skjer en gang eller to i minuttet, selv når jeg som nå bare sitter og idler/skriver et innlegg, er det ganske irriterende.

 

Ja, den 660W-seasonicen frister litt, selv om den er i overkant dyr i forhold til hva jeg hadde tenkt. Det var vel egentlig Corsair sin HX-650 også, men men... Kvalitet koster, det har jeg ikke noen problemer med å akseptere.

 

Kan du utdype litt hva du mener med det du sa om den vifteløse? I anvisningene til den står det vel at den skal monteres med alle luftehullene opp, så varmen kan stige til værs. Mente du at man skulle montere den andre veien, så den fikk dratt inn kald luft fra utsiden av kabinettet?

 

Og så et lite tilleggsspørsmål / en kommentar - hva er det med PSUer nå og det å stoppe vifta? Jeg skjønner at det blir stilt, men for MEG hadde det vært bedre om vifta hadde vært nærmest lydløs og gått hele tiden, istedenfor å spinne opp og bråke "ekstra" innimellom....?!?

 

Jeg snakka med de jeg hadde kjøpt PSUen fra og de sa det kunne godt være jeg hadde fått en PSU som ikke var helt som den skulle. Det var bare å bruke angreretten, sa de. Det kommer jeg nok også til å gjøre.

 

Jeg kommer nok aldri til å overklokke. Den delen av eksperimentering med PC er jeg ferdig med - for meg er stabilitet og så lite støy som mulig det viktigste. SLI eller Crossfire frister heller ikke så mye, men jeg kommer nok til å bytte ut mitt GTX 660 en gang i fremtiden, og da kan det være greit om PSUen takler det.

 

Det heller mot at jeg går for den Seasonic 660W Platinum saken, selv om det er overkill, med mindre du har noen 100% sikre kvalitetsstrømforsyninger å anbefale, som du VET jeg vil like og som ikke støyer.

 

...min gamle 500W MIST (kjøpt fra Microplex for lenge lenge siden, og som jeg donerte bort på lørdag) har jeg et bedre helhetsinntrykk av enn denne fra Corsair. :(

 

 

...
Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg skulle også ønske jeg fikk betalt for det. :p

 

1. Hmm, det høres kanskje ut som om vifta er gåen på PSUen din, eller at det noe så enkelt er en kabel elns som kommer så vidt borti den. Eller så kan det være ødelagt hjullager. Eller bare en veldig støyende vifte, ikke lett å si.

 

2.

Kan du utdype litt hva du mener med det du sa om den vifteløse? I anvisningene til den står det vel at den skal monteres med alle luftehullene opp, så varmen kan stige til værs. Mente du at man skulle montere den andre veien, så den fikk dratt inn kald luft fra utsiden av kabinettet?

Uansett hvordan du snur PSUen så vil den alltid hente kald luft fra utsiden. Har du den siden hvor vifta vanligvis sitter (slik det står i bruksanvisningen) så vil den hente kald luft fra den siden du kobler inn strømkabelen, og så stiger den varme luften opp i kabinettet.

Snur du den andre veien, så er det godt mulig det blir en del dårligere sirkulasjon, da varmen ikke kan stige direkte opp, men ut på siden. Den vil dog da hente inn kald luft fra undersiden av kabinettet og varm luft på utsiden. Man kan sikkert prøve begge veier, og se hva som gir lavest temp, men kanskje like greit å gjøre slik som står i bruksanvisningen ja. :)

 

3.

Og så et lite tilleggsspørsmål / en kommentar - hva er det med PSUer nå og det å stoppe vifta? Jeg skjønner at det blir stilt, men for MEG hadde det vært bedre om vifta hadde vært nærmest lydløs og gått hele tiden, istedenfor å spinne opp og bråke "ekstra" innimellom....?!?

Det skal visst være mulig å justere vifta i hybrid fanless, eller vanlig. Hybrid fanless er at den er av så lenge du holder deg under 30 % belastning. Over dette så vil viften sakte men sikkert øke i hastighet. Eller så kan du ha vanlig, hvor den alltid er på.

30% er jo da ca 220W, og jeg tror ikke du vil nærme deg så mye ved vanlig bruk, og vifta vil da øke når du spiller. Da vil ogs skjermkortvifta øke kraftig og jeg tror ikke du vil høre at den veksler mellom å være passiv til aktiv. Men det får du bare sjekke ut. De tester jeg har lest har sagt at vifta er meget stillegående, mens andre har sagt at de ikke fikk målt støyen da resten bråker for mye til å kunne måle forskjellen.

 

Uansett så bør du jo være fornøyd, du får bare se hva som passer deg best. ;)

 

4.

Jeg kommer nok aldri til å overklokke. Den delen av eksperimentering med PC er jeg ferdig med - for meg er stabilitet og så lite støy som mulig det viktigste. SLI eller Crossfire frister heller ikke så mye, men jeg kommer nok til å bytte ut mitt GTX 660 en gang i fremtiden, og da kan det være greit om PSUen takler det.

Skjønner. De 350-400W'ene er faktisk med hensyn til at du hadde oppgradert til et kraftigere skjermkort.

Ja, dette fordi jeg trodde du hadde skrevet at du hadde to GTX 660 (leste feil av den linjen og at du hadde to SSDer). Så ditt nåværende effektforbruk vil være under 300W! (og 350-400W om du oppgraderer) En 520W PSU vil derfor være mer enn nok, selv om du skulle finne på å oppgradere til GTX 780 eller Titan, så går alle skjermkort med enkeltkjerne bra. Og jeg tror heller ikke det vil endre seg mye med årene. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg skulle også ønske jeg fikk betalt for det. :p

 

1. Hmm, det høres kanskje ut som om vifta er gåen på PSUen din, eller at det noe så enkelt er en kabel elns som kommer så vidt borti den. Eller så kan det være ødelagt hjullager. Eller bare en veldig støyende vifte, ikke lett å si.

 

Ja, jeg tror også det er noe som ikke stemmer med vifta. Desverre er jeg ikke den eneste med det problemet på denne PSUen. Jeg sender den tilbake i løpet av uka, etter at jeg har fått den nye jeg har bestilt.

 

 

2.

 

Uansett hvordan du snur PSUen så vil den alltid hente kald luft fra utsiden. Har du den siden hvor vifta vanligvis sitter (slik det står i bruksanvisningen) så vil den hente kald luft fra den siden du kobler inn strømkabelen, og så stiger den varme luften opp i kabinettet.

Snur du den andre veien, så er det godt mulig det blir en del dårligere sirkulasjon, da varmen ikke kan stige direkte opp, men ut på siden. Den vil dog da hente inn kald luft fra undersiden av kabinettet og varm luft på utsiden. Man kan sikkert prøve begge veier, og se hva som gir lavest temp, men kanskje like greit å gjøre slik som står i bruksanvisningen ja. :)

 

Da er vi enige da. ;)

Det er jo noen vifter i kabinettet og massevis av luftehull på toppen, så det burde ikke være noe problem å få ut varmluft.

 

...og nå er jeg litt i tvil om jeg kanskje skulle gått for en fanless likevel. :/

 

 

3.

 

Det skal visst være mulig å justere vifta i hybrid fanless, eller vanlig. Hybrid fanless er at den er av så lenge du holder deg under 30 % belastning. Over dette så vil viften sakte men sikkert øke i hastighet. Eller så kan du ha vanlig, hvor den alltid er på.

30% er jo da ca 220W, og jeg tror ikke du vil nærme deg så mye ved vanlig bruk, og vifta vil da øke når du spiller. Da vil ogs skjermkortvifta øke kraftig og jeg tror ikke du vil høre at den veksler mellom å være passiv til aktiv. Men det får du bare sjekke ut. De tester jeg har lest har sagt at vifta er meget stillegående, mens andre har sagt at de ikke fikk målt støyen da resten bråker for mye til å kunne måle forskjellen.

 

Uansett så bør du jo være fornøyd, du får bare se hva som passer deg best. ;)

 

Hvilken PSU snakker du om her? Platinum 660W? :D

 

 

4.

 

Skjønner. De 350-400W'ene er faktisk med hensyn til at du hadde oppgradert til et kraftigere skjermkort.

Ja, dette fordi jeg trodde du hadde skrevet at du hadde to GTX 660 (leste feil av den linjen og at du hadde to SSDer). Så ditt nåværende effektforbruk vil være under 300W! (og 350-400W om du oppgraderer) En 520W PSU vil derfor være mer enn nok, selv om du skulle finne på å oppgradere til GTX 780 eller Titan, så går alle skjermkort med enkeltkjerne bra. Og jeg tror heller ikke det vil endre seg mye med årene. ;)

 

 

Det ble til at jeg bestilte en sånn Platinum 660W. Du tenker ikke det er "overkill" (det er det jo, men...) eller UHELDIG?

 

Ja har tenkt å sette vifta i normal-modus, så den går hele tiden. :)

Lenke til kommentar

1. Husk at det kan hende de fikser den, eller får en ny helt lik sak da. :p Men antar du da kan selge den på bruktmarkedet elns da. ;)

2. Personlig er jeg fan av en med vifter, da PSUen når som helst kan justere seg etter omgivelsene. En fanless vil på en måte bare sitte å "ha det vondt" hvis det er for varmt. Hvis man skal personifisere komponenten litt ^^

3. Ja platinum 660W jeg mente. :) Men mener også X-650 har funksjonen.

4. Det er litt overkill, i hvert fall slik du har PCen nå, men om du oppgraderer skjermkortet så vil det kunne forsvare kjøpet. Og så koster 660W versjonen 150-250kr mer enn 460-520W versjonen. Det er nok ikke så overkill at det blir uheldig, kjør på.

 

Det er en fantastisk PSU, den er sexy og bare yter slik alle PSUer burde gjøre. ^^

Lenke til kommentar

1. Neida, jeg sender den tilbake på angreretten - den er bare en uke gammel. :)

 

2. Ja, enig. Vil heller ha en vifte i den og være sikker, enn å ikke ha og være nødt å overvåke temps osv osv.

 

 

Ja, gleder meg til å få den i hus (og kabinett) - regner med den blir sendt i morgen og så har jeg den på torsdag eller fredag. :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Morro med flott tilbakemelding. :woot:

Jeg vet ikke om du er ekspert på alle pc komponenter, men jeg regner nesten med det :p

 

Uansett, synes du systemet jeg har tenkt til å bygge ser bra ut? Ikke utseendet, duh. Siden du har så mange gode råd med srtømforsyninger kan det jo hende du har noen til de andre komponentene også.

 

Blir veldig glad for svar, du kan poste det hvor du vil. Her eller i den andre tråden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...