Gå til innhold

Ny PSU | 500-800kr | i5 4670k - GTX 770 lightning


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på jakt etter en psu til en pc jeg skal bygge. Budsjettet er på 10k+ for alt. Derfor kan strømforsyningen koste max 800 kr som det står i tittelen.

 

Jeg har sett på Corsair CX750M og synes det virker bra. Det er modulært, har fine sorte kabler og skal være av "høy nok" kvalitet for mitt bruk.

 

Jeg har også sett på Corsair's GS serie, som er rettet for gamere og da spesielt GS700 modellen. Jeg synes den virker litt mer fokusert på "bling" enn alt annet som en psu skal gjøre, som effektivitet og lite støy.

 

Dette er det siste jeg ikke klarer å bestemme meg for. Alle de andre komponentene har jeg så og si bestemt meg for, men psu synes jeg er et vanskelig valg. Setter stor pris på inspill! :)

 

Her er en link til tråen om pc'en jeg skal bygge så dere kan se spesifikasjonene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan være verdt å bruke litt tid på å finne en god og riktig PSU til formålet sitt.

 

CX serien til Corsair kan vel knapt kalles bra. Det er billig, har følgelig billige komponenter, men er gjort på en OK måte. På ingen måte bra, og heller ikke helt i bunn, men ikke noe jeg ville anbefalt. GS-serien er som du sier enda mer fokus på bling, og er samme "driten" egentlig.

 

Så på tråden du henviste til, hvor du hadde sett deg ut en test. Må bare si meg sjokkert over hvor dårlig testen er utført, sannsynligvis gjort av amatører uten spesielt peiling eller utstyr, og følgelig så kommer CX750M godt ut. Den ser jo semi-ryddig ut, er billig, har oppgitt gode specs i forhodl til pris, og ser greit nok ut. Dette er i bunn og grunn de punktene de fleste dårlige PSUer klarer bra, og de punktene som teller minst.

 

Først og fremst så kan det nevnes at valgte komponenter og design/oppbygning internt vil påvirke levetid, stabilitet av systemet, trygghet, og levetiden til resten av komponentene.

 

Men la gå, la oss se litt dypere på hva du har behov for, og hva du har av krav.

- Maks 800kr, modulær, svarte kabler (antar sistnenvte kanskje ikke er det aller viktigste, da det ikke burde være det)

- Skal ikke overklokkes

 

1. Først og fremst må vi finne ut hvor mye kraft systemet kan komme til å konsume.

CPU ca 80W + GPU ca 230W + HK/HDD/SSD ca 50 W + vifter ca 6W = 366 W totalt

Dette er absolutt maks, om alt belastet maksimalt over tid og samtidig. Høyst usannsynlig scenario.

Vanlige maks verdier vil nok være rundt 300W.

 

2. Nå skal vi finne ut hvor mye strøm PSUen bør levere.

En god PSU vil kunne levere mer enn det den er godkjent for, så jo bedre PSU vi har, jo mer har vi å gå på. Selv svakere PSUer vil dog kunne klare peaks som går 10-15 % over dette i svært korte øyeblikk.

Tar vi dog med at kondensatorene osv... vil miste litt kapasitet, så vil denne effekten kunne falle litt etter noen år. Marginen vi derfor får fra PSUen i utgangspunktet veies da opp med dette, og kan derfor etter noen år ikke ha noe margin overhode om vi går for en PSU på 366 W.

 

Vi runder derfor litt oppover og havner på MINST 400W, helst 450W. På 450W har vi en solid margin, og ved en normal situasjon på full last (300W) så havner vi med 66 % belastning. Dette gir god økonomi, da en PSU opererer optimalt med høyeste effektivitet mellom 50% og 75%.

 

3. Vi har nå funnet ut av vi trenger 400-450W kraftig PSU, men om ønskelig kan man alltids lenge med litt ekstra margin for eventuelle oppgraderinger som måtte komme, eller om man ombestemmer seg og skal overklokke. I de fleste tilfeller så bør 100W ekstra for det være mer enn nok.

 

Oppsummert:

Så maks størrelse på PSU bør derfor ikke være over 550W (enda mer, og effektiviteten vil faktisk falle, og det du betaler for mer kapasitet burde heller brukes på bedre kvalitet), men heller ikke mindre enn 400W (om du ser bort fra oppgradering/overklokking).

 

4. Nå som vi vet kravene våres, så la oss se hva vi kan finne med best mulig kvalitet som klarer kravene våres. Ettersom det ikke er noe krav om hvor stillegående den skal være, så setter jeg opp forskjellige alternativer:

 

- Først ut er XFX med sin 450W Proseries PSU: http://www.komplett....aspx?sku=657684

Det er det aller billigste jeg ville gått. Den har rimelig god kvalitet, men ikke så mange tilkoblinger, er ikke modulær og har ikke den beste effektiviteten. Et godt kjøp, men tilfredstiller ikke kravene dine helt.

 

- Så har vi en 520W fra Seasonic: http://www.prisjakt....ct.php?p=564112

Den har god kvalitet, er godt nok utstyr, er modulær, men er et litt eldre design og har derfor ikke den beste effektiviteten. Prisen er derimot svært bra for en slik PSU. Et godt kjøp.

 

- På den dyreste delen av skalaen så har vi Corsair TX 550W - modular: http://www.prisjakt....ct.php?p=944499

Den gjør det rimelig likt som utgaven fra Seasonic over, ja faktisk er vel alle tre fra seasonic. Både kvalitet, effektivitet og utførelse er på lik høyde. Den koster derimot noen hundrelapper mer, men hare 30W ekstra kapasitet. Egentlig ville jeg nok valgt seasonic sin 520W ovenfor, og innmaten er nok ikke så forskjellig heller.

 

- Ønsker man en moderene PSU med skikkelig god effektivitet og god kvalitet så må du enten gå over 800kr, eller droppe modulært oppsett. Et skikkelig modulært oppsett koster penger og drastisk vanskeligere designprosess. Dårlige modulære trekker bare kabler over alt, slik at de internt sett ikke er "ekte modulære".

Uansett, det er nok kanskje ikke nødvendig med noe bedre. Du har tre helt fine PSUer der. :)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremt: WOW! Takk for det beste svaret jeg har fått noen gang. Jeg er sikker på at flere enn meg kan få nytte av inlegget ditt, så takk :)

 

Når det er sagt så skrev jeg faktisk at jeg skal overklokke cpu'en, men det har ikke så mye å si.

 

Jeg kan alltids klare å skrape sammen et par hundrelapper til og kjøpe Corsair hx 650. Det er jo av Corsair's "bedre" serie og er modulært. Hva tror du om å kjøpe det? :D

Lenke til kommentar

Hehe, så flott du satt pris på det. :)

 

Whops, ja jeg ser det nå. Men men, tok heldigvis med det i prosessen. :)

 

Hmm. Tja, HX-650M er bra den, og er laget av seasonic som baserer den på en nyere budsjettserie fra Seasonic. Men frykt ikke, budsjettserie til Seasonic er fortsatt bra. ^^ Den baserer seg på et mer moderne desing og 80-pluss gull sertifisering, som gjør at den er noen prosent mer effektive enn de andre vi har sett på. Kvalitetsmessig er den svært lik TX550M, men har litt flere tilkoblinger. Selvsagt har den litt mer kapasitet, men akkurat det mener jeg er unødvendig.

 

Seasonic sin MII 520W (linket til i forrige innlegg) er en eldre middelklasse til Seasonic, og har vel et lite hakk bedre kvalitet enn HX-650, men noe dårligere effektivitet, færre tilkoblinger, og mindre (men nok) kapasitet. Prismessig så er det jo betraktelig mindre, og treffer formålet bedre.

 

Så er spørsmålet hvor mye man vil investere. For å være helt ærlig, hvis man virkelig skal investere litt mer i en skikkelig god PSU så ville jeg gått for:

- Seasonic X-650: http://www.prisjakt....ct.php?p=540130

High-End serie til Seasonic. Gull-sertifisering, topp kvalitet og godt utstyrt. Litt mer kapasitet enn du trenger og kunne sikkert dratt en dobbelt så kraftig PC.

 

- Seasonic 520W fanless Platinum: http://www.prisjakt....t.php?p=1478083

Topplinja til Seasonic, og er en av verdens beste PSUer. Vunnet flere tester og er som regel best på de aller fleste punkter. Er så effektiv at den ikke engang trenger en vifte. 80-pluss platinum. :w00t: Helt perfekt når det kommer til kapasitet. Min sterkeste anbefaling, men koster.

 

Obs:

Nedsiden med Seasonic X-650 og HX-650 er at PCen din trekker FOR LITE strøm, ironisk nok. ;) Til vanlig bruk så snakker vi helt sikkert rundt 100-150W, som betyr 15-25 % belastning, og da faller effektiviteten slik at de ikke blir noe bedre til vanlig bruk enn de rimeligere. :( Den eneste som har skikelig god effektivitet og som samtidig opprettholder den til en hver tid i ditt tilfelle er den jeg linket til sist.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det var visst verdt å være våken og vente på svar :)

 

Jeg er redd både Seasonic X-650 og 520W Platinum blir for dyrt for budsjettet mitt. 1000kr er maks det jeg vil bruke og jeg har funnet HX750 for 949,- på dustinhome så det virker greit. Jeg tror jeg velger den. Den er hvertfall en god del høyere kvalitet enn det jeg først så på og har 7 års garanti som burde holde i massevis. Hvis ikke du er uenig i det valget, blir det nok HX750.(Den oppdaterte versjonen!)

 

Tusen takk for fantastisk hjelp! Jeg poster det oppsettet jeg foreløpig har "bestemt" meg for i den andre tråden hvis du vil se på den ;)

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en Antec HCG 620M (koster ca 700 kr). Dette er også en Seasonic basert PSU - dog basert på et litt annet design en Corsair HX650. Det er faktisk den samme seriern som 520 Watt Seasonicen som Andrull linket til. Corsiar HX750 er for resten ikke Seasonic, den er laget av CWT.

 

Pris/ytelse/kvalitet er dette et av de beste kjøpene man kan gjøre. Finnes også i en 520 Watts versjon.

Lenke til kommentar

Han mener nok HX-650M, for prisen han oppga er samme som denne. HX-750M koster over 1000kr, og er som du sier Bolson, ikke laget av Seasonic, merkverdig nok.

Kjør på med HX-650M And3rz, det er på langt nær feil, og selv om jeg personlig hadde gått for litt lavere effektivitet mot bittelitt mer kvalitet og lavere pris/kapasitet med Antec HCG 620M eller Seasonic M12 520W så er det fortsatt et meget godt kjøp. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

- På den dyreste delen av skalaen så har vi Corsair TX 550W - modular: http://www.prisjakt....ct.php?p=944499

Den gjør det rimelig likt som utgaven fra Seasonic over, ja faktisk er vel alle tre fra seasonic.

 

TX550 var opprinnelig CWT, men TX og TX-M serien lages nå ikke lenger dem, men av Hipro. Hipro har jeg i grunnen ikke så mye kjennskap til, men før i tiden har de tydeligvis vært over hele linja når det gjelder kvalitet, men hvem vet, alle kan jo skjerpe seg.

Lenke til kommentar

TX550 var opprinnelig CWT, men TX og TX-M serien lages nå ikke lenger dem, men av Hipro. Hipro har jeg i grunnen ikke så mye kjennskap til, men før i tiden har de tydeligvis vært over hele linja når det gjelder kvalitet, men hvem vet, alle kan jo skjerpe seg.

Ahh, ma bad. Trodde det var Seasonic de hadde gått over til. :)

Takk for opplysningen.

Lenke til kommentar

Corsair HX650 Watt er laget av Seasonic, http://www.hardwares...ply-Review/1705. Den er basert på en Seasonic PSU som heter G-650, http://www.prisjakt....t.php?p=1398459. Som du ser så koster den orginale Seasonic noe mer og finnes i få butikker

 

Det er også noen små forskjeller på de to modellene. Corsair bruker en 140 mm Yate Loon vifte og flate strømkabler, mens Seasonic G-650 bruker en 120 mm Adda vifte, og runde sleva kabler. Men utover det er det ikke store forskjeller. Dvs. når det gjelder Corsair HX650 Watt er det meldt om coil whine på noen eksemplarer, men jeg har ikke sett noen som melder det på Seasonic G-serie.

 

Corsair HX750, Corsair HX850 og Corsair HX1050 er ikke laget av Seasonic, men av et firma som heter CWT (Channel Well Technology).

 

Det er ikke lett å følge med på PSU-er, fordi det meste av PSU-er lages av noen helt andre enn det som står på PSU-en. F.eks skyldes Corsair sitt gode rykte i stor grad at de kun brukte Seasonic som leverandør da de kom på markedet. Den opprinnelige CX, TX og HX-serien kom alle fra Seasonic, men når de skulle utvide seriene med mer watt etc, så begynte nye modeller å komme fra CWT.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er fordelen med å kjøpe Seasonic merket. Da vet du i det minste at det er dem selv som har laget det. :)

Virker ikke som om Seasonic er sparsommelig på den hvite pastaen heller, selv ikke i HX 650 av det jeg har sett. Det er jo der bla. for å forhindre resonans i PSUene.

 

Dog synes jeg nesten det virker tilfeldig til tider. Husk på at Corsair selger rimelig mange PSUer, så forventer også ganske mange flere tilfeller av Coilwhine under merkenavnet Corsair, enn Seasonic sin G-serie.

Om de gjør litt ekstra pryd med sine egen serier kan selvsagt hende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...