Gå til innhold

Oppbevare penger hjemme


Mr Pepe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Bare lurer på 1 ting

 

Hvis jeg f.eks tjener og skatter av det, også tar jeg ut pengene hver måned og gjemmer dem i madrassen min. Har jeg lov til det? Blir ikke noe " skjult formue " eller whatever når jeg skatter av de pengene ?

 

Dette minner meg på noko pappa sa til meg forleden dag. Han meinte om at du var så puslete at du satt pengane dine på høgrentekonto og ikkje satsa dei f.eks på aksjer - så kunne du likesågodt ha dei i madrassa. :tease:

Endret av TitoCosta
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange afrikanske prinsesser som etter og ha google translated forumet har sporet din IP adresse fra kjelleren sin og akkurat nå er på vei hjem til deg for å frigjøre deg fra din madrass-formue. Skalk lukene kjære venn.

Hahahaha! Akkurat :p

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange afrikanske prinsesser som etter og ha google translated forumet har sporet din IP adresse fra kjelleren sin og akkurat nå er på vei hjem til deg for å frigjøre deg fra din madrass-formue. Skalk lukene kjære venn.

 

er bare å komme, her blir man rik av :p

 

 

Men har den ikke oversikt over hvor masse man har tatt ut ? Hvorfor må man oppføre ? Er det sånn at jo mindre formue man har jo mindre skatt betaler man ? JEg er totalt noob når det kommer til det der

 

Kan man ikke bare si tilfelle dem spør " har brukt dem på horer og dop " ?

Endret av **********
Lenke til kommentar

Selv om skatteetaten skulle ha en oversikt over hvor mye kontanter du har tatt ut så vil de jo ikke bare anta at du har lagret alt i madrassen som formue i stedet for å bruke det på andre ting :p.

 

Man betaler skatt på formue i Norge ja. Men det er et fribeløp på 870000 kr, så hvis du har mindre enn det så betaler du uansett 0 kr i formueskatt.

 

Edit: Det kan også være verdt å nevne at jeg (og de fleste andre her tipper jeg) vil ikke anbefale å snylte på skatten. Det er også slik at rentene i en vanlig sparekonto i en bank er betydelig høyere enn formueskatten. Det er snakk om ca. 1.1 % skatt versus ca. 3.5 % rente på en god sparekonto nå til dags. I tillegg så tror jeg nok pengene er betydelig tryggere i banken enn i madrass eller safe.

 

Og alle vet jo at hvis du først skal være paranoid så er kontanter for pyser, for da er det bare gull og sølv som duger :).

Endret av dravisher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som skrevet over, så må du skatte formueskatt om du skal følge loven, dersom formuen din er over grensen. Det er et fribeløp for kontanter, men det er såpass lavt at det spiller liten til ingen rolle. Personlig ville jeg ikke oppbevart millioner i madrassen, hovedsakelig fordi det verken er praktisk eller økonomisk - men også litt fordi det sannsynligvis ikke er spesielt godt å ligge på.

 

Det er et ganske så vanlig triks å ta masse penger ut av konto rett før nyttår, og så sette dem inn rett etter nyttår. Da kommer de i utgangspunktet ikke med i ligningen Men det er selvfølgelig ulovlig, og dessuten latterlig lett for myndighetene å se det.

Lenke til kommentar

Hei

 

Bare lurer på 1 ting

 

Hvis jeg f.eks tjener og skatter av det, også tar jeg ut pengene hver måned og gjemmer dem i madrassen min. Har jeg lov til det? Blir ikke noe " skjult formue " eller whatever når jeg skatter av de pengene ?

Det er ikke ulovlig i seg selv, bare om du lar være å opplyse om pengene til skattemyndighetene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hahah her var det gode tips.

 

Lurer på hvor mange madrasser blir hivd etter f.eks dødsbo med flere tusen kr i

 

Pengene i madrassen er et utrykk for å spare pengene hjemme, det betyr ikke at de nødvendigvis ligger i en madrass. Ettersom det virker veldig upraktisk.

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...