Gå til innhold

Anmeldelse: Civilization V: Brave New World (Mac, Windows)


Anbefalte innlegg

Interessant å se hvor delte meningene her er i forhold til hviket civ som er best. Selv synes jeg at alle civ-spillene har vært bra på sin egen måte (er svak for 3 og ac), men det jeg husker best er egentlig S.M. Colonization, selv om det jo egentlig var en slags spin-off. Det har jo kommet tilbake i diverse civekspansjoner og sånt, men jeg kan enda huske noen games fra nesten tjue år tilbake..

Det mest skuffende fra civ5 synes jeg var softwareproblemene i begynnelsen, har siden hatt noen fine stunder med spillet, men som med alle strategispill så er vel nøkkelen for moro å ikke analysere AI i hjel (zerge...) men å heller spille som en civ - en som ikke helt vet hva som venter deg de neste årene.

Kommer nok til å teste ut denne, men venter nok til minimum høstsalg el helst vintersalget tenker jeg ;)

Å automatisere arbeidere er vel like tullete som å automatisere slag i Total WAR (ser her er noen fans, å forsvare AI i TW er vel litt på kanten, tror jeg). Jeg har hatt mye fine spill i TW også, syns de begge har sine sider, enig i at en hybrid der hadde vært interessant!

-for øvrig så er ikke civ en krigssimulator for de som skriver det, og dersom du er litt lei..prøv en annen seier enn krig og vitenskap.

 

Automatisere slag i TW....haha ja det er en merkelig greie!

Grei funksjon hvis du ikke liker slag da :hmm:

Men vent!Hvorfor spiller man det da.. :rofl:

 

Jeg er glad de har fjernet muligheten for "stacks of doom" og glad for at de ikke har egne taktiske kart som i Total War. Total War er bra for hva det er, men det er egentlig et taktisk krigsspill med en påklistret kampanjedel som er ganske grunn i forhold til Civ, for ikke å snakke om Paradox-spill. Jeg er overrasket over at de som kritiserer Civ V for å være grunt drar frem Total War, og ikke Paradox sine spill.

 

Når det gjelder bueskytere så er det slik at en ikke skal tenke så mye på rekkevidde i Civ V. Noen våpen brukes til indirekte ild, og har derfor fått rekkevidde slik at de kan stå bak andre. Det er en abstraksjon, men er mye mer elegant enn egne taktiske kart, og en oppnår det samme når det gjelder å bruke forskjellige enheter på riktig måte. Det kan ha rare effekter som at en bruker bueskytere til å skyte over riflemen, men Civ er uansett ingen simulering. Spill er først og fremst spill, ikke simuleringsmodeller, og de som glemmer det lager sjelden bra spill.

 

Å abstrahere er for øvrig ikke det samme som å dumme ned (bare tenk på sjakk eller go). Total War abstraherer mindre enn Civ på det taktiske nivået, men jeg ser ikke at det krever så mye mer intelligens å se hva en skal gjøre i Total War, i forhold til Civ. Taktikk (i betydningen hvordan en skal deployere forskjellige typer styrker) er i det hele tatt enkelt, derfor er taktiske spill vanligvis enkle å finne ut av. Jeg har en gang hørt utsagnet "amateurs talk tactics, professionals talk logistics". Det eneste som redder taktiske spill, etter min erfaring, er fog of war, og usikkerheten det medfører.

 

Paradox sine spill?

Har nok ikke spilt de gitt.

Men men, det er vel smak og behag alt dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal spille ctp2 , bør du installere den uoffisielle apolyton-patchen. Spillet var veldig bygget, men utviklerne utga kildekoden gratis og denne patchen ble resultatet. Kan finne link om nødvendig.

 

Ja det var nok den jeg tenkte på, jeg skal nok klare å finne linken selv men takk likevel. :-) Utviklerne hadde vel mange ideer, men ikke en utgiver som var villig til å se produktet ferdig utviklet. Slike "patcher" kan virkelig være en redning for misligholdte spill. Det skal bli gøy å teste denne alternative tolkningen av et Civilization spill.

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar

Kommer heller ikke særlig langt hvis man vil dra realisme inn i diskusjonen. Hit points, hva er det for noe? :p

 

Det kalles en abstraksjon. :-)

Det er fullt mulig å blande realisme og godt gameplay. Civilization serien har alltid vært en slik blanding. Men som Sid Meier skal ha sagt, der man må prioritere mellom realisme og moro så går moroa først. Dette er grunnlaget for både stacks og det nye systemet i Civ 5.

 

Det finnes andre måter å gjøre dette på også. Paradox har jo i sine spill som Crusader Kings og Europa Universalis prioritert realisme høyere enn de fleste andre, men spillene er veldig morsomme å spille allikevel.

 

Når det er sagt så syns jeg også Civ 5 sitt kamp system blir litt for abstrakt sammenlignet med de tidligere spillene. I de andre så var det lett å se på kampenhetenes bevegelser over terrenget og interaksjon med dette og andre kampenheter som en representasjon av hvordan krigen utspant seg. I Civ 5 så blir det mer som et brettspill. Kampsystemet i Civ 5 var en interessant ide men jeg håper de gjør en del endringer på det i neste utgave av serien.

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar

Er det noen andre enn meg her som har en svær playlist med musikk dedikert for Civilization? Fra og med Civ 3 så ble jo systemet for musikk i spillet veldig forbedret, og særlig Civ 4 utmerket seg på å bruke musikken på en veldig god måte. Men selv i Civ 4 så blir man jo etter hvert lei av musikken som hører til når man spiller mye, og så er det jo visse situasjoner som krever visse typer musikk!

 

Musikken til Civ 2 syns jeg er den den vakreste og mest imponerende til noen av spillene. I Civ 2 passet den dog bare til oldtiden (og ikke til hele spillet!), men det går nesten ikke et spill uten at jeg bruker den musikken. Få komposisjoner klarer å kalle frem Babylon, filosofer og Romerske keisere som de komposisjonene der. Det er jo også tydelig at de er inspirert av det lille vi har igjen av oldtids musikk som rekonstruert Gresk musikk og Inka musikk".

 

Om noen skulle ha lyst på noe mer musikk som kan ligne litt og mye kan jeg anbefale:

"Cusco - Ancient Journeys" (album)

Spesielt "Byzantium", "Tigris & Euphrates" "Conquistadores" og "Da Gama"

 

"Cusco - Apurimac" (album) er også veldig bra, mye større Inka preg på den musikken.

 

Atrium Musicae de Madrid - Musicue de la Grece antique (om man klarer å få tak i den.)

 

Lettere å få tak i er Petros Tabouris sine plater med antikken i fokus, siden de er på Spotify. Men bare en tredel av låtene er instrumentale så man må sorterere de ut, med mindre man ikke syns vokalmusikk er forstyrrende.

Lenke til kommentar

angående unit stacks, så hadde det kunne funke å sette grensen for antall units i hver tile høyere enn 1, men likevel ikke tillate et uendelig høyt antall (stacks of doom)? jeg har ikke spilt civ4, og jeg vet ikke hvor mange units som skal være i en og samme tile før det blir irriterende vanskelig å kjempe mot. men det kunne kanskje vært en grense på 3-4 units, og en betingelse om at de alle må være av samme type (melee, ranged etc)? bare fordi uendelige stacks ikke funket, trenger ikke det å bety at de må begrense det ned til 1 upt.

 

de nye handelsrutene synes jeg det murde være mulig å omdirigere når som helst, i stedet for å måtte vente til et sett antall turns er over (kunne kanskje koste en liten slump penger å avbryte). hvorfor ikke, hva er poenget med å begrense det? forstår at en liksom skal tenke litt over før du velger destinasjon, men jeg ville foretrykket økt kontroll. ellers er det kult å kunne sende mat og ressurser rundt innimellom sine egne byer.

 

dette united nations-konseptet virker også svært bra, i og med at det gjør allierte city states og civs enda viktigere, og utvider mulighetene du har med spioner.

Lenke til kommentar

Det kalles en abstraksjon. :-)

Det er fullt mulig å blande realisme og godt gameplay.

 

Nettopp, og da får vi det vi kaller suspension of disbelief, som nevnt tidligere. Men det er sterkt varierende og individuelt hvilke elementer som er og ikke er akseptable. :) Har ingen problemer med hit points; det var rent retorisk. Kanskje noen små innvendinger her og der om man vil være vanskelig, men man må jo ta innover seg at det er kompromisser overfor realisme over hele linja. Man kan jo se for seg at en bueskytter tar knekken på deler av mannskapet på krigsskipet – problem solved! :p

 

Musikken til Civ 2 syns jeg er den den vakreste og mest imponerende til noen av spillene. I Civ 2 passet den dog bare til oldtiden (og ikke til hele spillet!), men det går nesten ikke et spill uten at jeg bruker den musikken.

 

Det syns jeg da ikke. Eller var det slik i grunnspillet kanskje? Jeg hadde muligens noe ekstra som la til mer musikk. Jeg syns iallfall at musikken var fantastisk dynamisk. Det var musikk som passet til den industrielle perioden, og så noe rockete musikk til mer moderne tider. Det hadde iallfall ikke passet seg i oldtiden. :p

Lenke til kommentar

Hvis vi skal tenke slik, er vel begge deler idiotisk.Stacking er ikke realistisk, men det er heller ikke måten CIV V fungerer på.Problemet med sistnevnte er at både humanplayers og AI vil slite noe grønnjævlig med å posisjonere ut enheter på en fornuftig måte, det blir for trangt rett og slett.

 

 

Selvsagt!

Jeg kan ikke bestemme for andre hva de liker, alt er min personlige mening.

 

Nei civ sitt system representerer faktisk noe man sliter med i virkeligheten. Det ER ikke godt med plass som regel.

Lenke til kommentar

Nei civ sitt system representerer faktisk noe man sliter med i virkeligheten. Det ER ikke godt med plass som regel.

 

Nuvel, det vil selvsagt komme an på hva slags kart man spiller på.Jeg har spilt kanskje 80% av mine spill på Real World Map eller hva det heter, og her blir det veldig trangt enkelte steder.

Slet mye med dette også på random maps, jeg måtte jo teste om det kanskje var Real World Map designet som utgjorde kjernen av problemet, men nei.

 

Problemet i praksis er at enhetene er i samme str.skala som byer, veier og alt annet.Sier seg selv at når en enhet tar like mye plass på kartet som et fjell, så vil det bli for lite plass.

 

Forsvarer ikke stacking heller, men jeg mener i alle fall at CIV serien kunne blitt mye kulere om det fungerte, i alle fall delevis slik som i Total War spillene, hvor en flytter en enhet rundt som er like stor som byer etc, men når det kommer til et slag så får man en 3D kamparena med masse plass,selv om det også her er bakketopper, elver, fort etc i "veien".

Det gir litt mere rom for å posisjonere ut enheter.

 

Slet ikke med plassen når jeg var i militæret i Nord Norge i alle fall!

Men det kan jo ha noe å gjøre med at soldater og enheter kanskje ikke tok like mye plass som et fjell :green:

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Nuvel, det vil selvsagt komme an på hva slags kart man spiller på.Jeg har spilt kanskje 80% av mine spill på Real World Map eller hva det heter, og her blir det veldig trangt enkelte steder.

Slet mye med dette også på random maps, jeg måtte jo teste om det kanskje var Real World Map designet som utgjorde kjernen av problemet, men nei.

 

Problemet i praksis er at enhetene er i samme str.skala som byer, veier og alt annet.Sier seg selv at når en enhet tar like mye plass på kartet som et fjell, så vil det bli for lite plass.

 

Forsvarer ikke stacking heller, men jeg mener i alle fall at CIV serien kunne blitt mye kulere om det fungerte, i alle fall delevis slik som i Total War spillene, hvor en flytter en enhet rundt som er like stor som byer etc, men når det kommer til et slag så får man en 3D kamparena med masse plass,selv om det også her er bakketopper, elver, fort etc i "veien".

Det gir litt mere rom for å posisjonere ut enheter.

 

Slet ikke med plassen når jeg var i militæret i Nord Norge i alle fall!

Men det kan jo ha noe å gjøre med at soldater og enheter kanskje ikke tok like mye plass som et fjell :green:

 

Vel for meg funker det fint :p og manøvrering har nesten alltid vært det største problemet i krig :p uansett om det er fjell daler eller sletter så blir de fulle av folk og kaos herjer. Den som plasserer seg best vinner som regel

Lenke til kommentar

Føler ikke helt for å spille Civilization før jeg leser at de har gjort noen enorme endringer.

 

Selv om jeg ikke har sett nyeste, så har jeg et inntrykk av at mye er som før, og lite nytt. Kan det hende at med Civ-6 at de bryter litt med gammelt slagg?

Lenke til kommentar

Vel for meg funker det fint :p og manøvrering har nesten alltid vært det største problemet i krig :p uansett om det er fjell daler eller sletter så blir de fulle av folk og kaos herjer. Den som plasserer seg best vinner som regel

 

Nemlig, og derfor er det en hemsko at det er så latterlig dårlig plass i CIV V.Det er ikke "utfordrene", det er bare for dumt.

 

Tenk deg at du har et trangt pass.Det er et ypperlig sted å legge seg i bakhold og vente på en passerne armè.

Men det vil ikke funke i CIV V.Der er det bare plass til en enhet om gangen i fjellpasset, og hele den taktiske dybden forsvinner.Mulig vi ikke er enige om dette her, men jeg får mark av hele kampsystemet og enhetsutplasserings-mulighetene i dette spillet. :hm:

Lenke til kommentar

Nettopp, og da får vi det vi kaller suspension of disbelief, som nevnt tidligere. Men det er sterkt varierende og individuelt hvilke elementer som er og ikke er akseptable. :) Har ingen problemer med hit points; det var rent retorisk. Kanskje noen små innvendinger her og der om man vil være vanskelig, men man må jo ta innover seg at det er kompromisser overfor realisme over hele linja. Man kan jo se for seg at en bueskytter tar knekken på deler av mannskapet på krigsskipet – problem solved! :p

 

 

 

Det syns jeg da ikke. Eller var det slik i grunnspillet kanskje? Jeg hadde muligens noe ekstra som la til mer musikk. Jeg syns iallfall at musikken var fantastisk dynamisk. Det var musikk som passet til den industrielle perioden, og så noe rockete musikk til mer moderne tider. Det hadde iallfall ikke passet seg i oldtiden. :p

 

Jeg trodde ikke at det var før Civ 3 kom ut at de begynte med dynamisk musikk, men jeg har bare spilt det originale Civ 2. Der var det kun "oldtids musikk" med unntak av et par utdrag fra Beethovens tredje og niende, som ble brukt som seier og beseiret musikk. Jeg var klar over at det var noe ny musikk til Fantastic Worlds og Multiplayer Edition men visste ikke den var dynamisk.

Lenke til kommentar

Jeg trodde ikke at det var før Civ 3 kom ut at de begynte med dynamisk musikk, men jeg har bare spilt det originale Civ 2. Der var det kun "oldtids musikk" med unntak av et par utdrag fra Beethovens tredje og niende, som ble brukt som seier og beseiret musikk. Jeg var klar over at det var noe ny musikk til Fantastic Worlds og Multiplayer Edition men visste ikke den var dynamisk.

 

Kan hende vi tenker forskjellig om dynamisk musikk. Jeg mente at musikken tilpasser seg først og fremst tidsepoken (visse snutter hører man ikke før senere, og tidlig musikk opphører etter hvert, om jeg ikke husker helt feil). At den er veldig sofistikert i så måte, skal jeg aldeles ikke påstå. :)

 

Hvor mange av

kjenner du igjen? Jeg tenker at nr. 11–18 er tilleggsmusikk (19–25 kjenner jeg ikke), og 2–10 er grunnmusikken (hukommelsen er så som så, men grupperingen høres riktig ut). Kan det stemme, tror du? Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Er AIen fremdeles like dum som før, og er performancen til spillet fremdeles elendig? Dvs, kan jeg spille en huge map med fullt antall AI uten at jeg faktisk bruker lengere tid på å vente på at AIen skal gjøre sine moves enn det jeg faktisk bruker på mine egne turns? Og sender han fremdeles fram sine ranged units til mine melee units, selv om han har egne melee units lengere bak?

Lenke til kommentar

Er AIen fremdeles like dum som før, og er performancen til spillet fremdeles elendig? Dvs, kan jeg spille en huge map med fullt antall AI uten at jeg faktisk bruker lengere tid på å vente på at AIen skal gjøre sine moves enn det jeg faktisk bruker på mine egne turns? Og sender han fremdeles fram sine ranged units til mine melee units, selv om han har egne melee units lengere bak?

 

Gjør samme feilene i utvidelsen "Gods and Kings" i alle fall, selv om det påstås at dette er "forbedret".

 

Men så kommer det store spørsmålet da, HVILKET spill er det AI faktisk utviser evnen til å plassere ut enheter på slagfeltet på en måte som er taktisk smart?

 

Jeg kan faktisk ikke komme på NOEN spill der dette fungerer som det skal.Nå spiller jeg Empire Total War, og også her gjør AI noen utrolig udugelige utplasseringer.

Kanoner settes fks bak en åskam, slik at kanonkulene slår rett inn i jord 5 meter etter avfyring.Smart :nei:

 

Under en beleiring av et fiendlig fort, satt AI, som da holdt fortet, to av sine egne kanonbatterier innenfor muren og beskjøt min fremrykkene armè.Resultat:AI skjøt ned sin egen mur, for AI oppfattet tydeligvis ikke, at det var faktisk en mur mellom min hær og hans kanoner :rofl:

I andre typer spill, som fks Red Alert serien eller Supreme Commander, setter AI artilleriet sitt FORAN sine egne tanks, i stedet for bak, slik at de er sårbare for motangrep. :hmm:

 

AI sender også typisk, særlig i RTS spill, 1-5 enheter for å ta basen min, i stedet for å vente med å angripe til antallet enheter er så stort at et angrep faktisk VIL FORÅSAKE SKADE PÅ MIN BASE, noe ikke 5 tanks gjør for jeg har jo..baseforsvar.

Baseforsvar er også en historie for seg sjøl, mht til AI.

Hvis det i det hele tatt blir bygget, er det stykkevis og delt, omtrent som et Norsk veiprosjekt, totalt talentløst utplassert selvsagt.I mange tilfeller finner en turrets midt i fiendebasen, gjerne slik at når de skyter så skades AI`s egne bygninger!

 

Dette er nå en ting, men det jeg virkelig virkelig sliter med å forstå, er hvordan AI i noen tilfeller tar en avgjørelse på å angripe fks en av mine flåter i Empire TW.

Jeg, som England, hadde en stor og mektig flåtestyrke utenfor London.Jeg er i krig med Sverige.Sverige sender, for å angripe min flåte...en liten drittbåt(Sloop).

HVA er poenget med angrepet?HVA ønsker AI å oppnå med sånne taktikker?Det er i dette spillet til og med et "armèbalanse-meter" som viser hvilken hær dataen SELV mener er sterkest før et slag tiltar.Utifra dette "instrumentet", burde jo dataen selv forstå at et sånt angrep bare ikke kan lykkes.Og nei, det var ingen avledningmanøver,

Dette blir som en kalkulator greier å regne ut 12343310X1232232443, men ikke 2+2 :hmm:

 

Listen kan sikkert være uendelig mye lengere, om hvor tilbakestående AI er i de fleste slike spill.

Bare å legge til flere eksempler, om dere har noen.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...