Gå til innhold

Microsoft velter om hele selskapet


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Ja, med total markedsdominans er det lett å se at de har mislykes totalt..

Så du mener MS dominerer webservere, superdatamaskiner, nettbrett, mobiltelefoner, big data og underholdningssenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, med total markedsdominans er det lett å se at de har mislykes totalt..
Så du mener MS dominerer webservere, superdatamaskiner, nettbrett, mobiltelefoner, big data og underholdningssenter?

MS har begynt å tape på flere fronter nå, og dagene deres ser ikke ut til å bli bedre heller med NSA skandalen og bevis har dukket opp at det befinner seg NSA bakdører i Windows.

Dette er nok til å skremme bedrifter over på åpne løsninger hvor de vet hva de får uten at NSA kan snike inn noe for eksempel.

 

Så som Crvena her hinter til, så betyr det ikke at du leder og styrer alt selv om du er markedsledende på desktops og konsoller, faller resten rundt deg og du prøver å pushe en politikk, så vil de fleste se seg rundt etter alternativer.

Og disse begynner nå å florere, i USA har Linux bølgen begynt og den er allerede på vei iland her til lands også, i bedriftssammenheng vell og merke.

Desktop biten kan bli litt shaky i Linux i tiden fremover grunnet touch fokuset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsomt at MS tilsynelatende prøver å kopiere Apples suksess, men fullstendig overser at Apple faktisk har to beslektede men separate OSer: Ett for utstyr som først og fremst skal styres med berøringsgrensesnitt, og ett for mer konvensjonelle desktoper og laptoper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Desktop biten kan bli litt shaky i Linux i tiden fremover grunnet touch fokuset.

 

Wayland to the rescue.

 

Linux på alle formater og enheter går fremover. Dessverre går det tregt. Hadde norske myndigheter hatt kunnskap og innsikt hadde det sluttet å gi MS lisenspenger og heller brukt halvparten av disse pengene til å videreutvikle og polere FLOSS.

 

Siste "store" fra Linux-verdenen er at AMD sine frie grafikkdrivere innen året vil være på høyde med de lukkede. Lydsystemet er gjennomarbeidet for å kunne brukes til alt, samtidig som Wayland gjør enorme fremskritt. LibreOffice blir mer og mer kompakt og effektiv, samtidig som egenskapene stadig utvides og forbedres.

 

Som en som har fulgt FLOSS tett i 18 år nå så har avstanden mellom det folk flest (desktopp og Word) mener er topp klasse i MS sin verden, til det som ER topp klasse i FLOSS verdenen aldri vært mindre.

Lenke til kommentar

MS virker veldig anti-stasjonær/laptop for tida..

 

Jeg får inntrykk av at:

1. MS vil ha ALL normal databruk over på nettbrett og mobil.

2. MS vil ha ALLE tyngre(etter min mening: "ordentlige") spill over på konsollen sin.

 

Litt morsomt at MS tilsynelatende prøver å kopiere Apples suksess, men fullstendig overser at Apple faktisk har to beslektede men separate OSer: Ett for utstyr som først og fremst skal styres med berøringsgrensesnitt, og ett for mer konvensjonelle desktoper og laptoper.

 

Dette har jeg prøvd å få frem for lenge siden, så da må jeg takke for hjelpen

Apple gjør det med 2 forskjellige systemer.

Microsoft skal ty til en alt i ett løsning , som jeg lit lengre fremme i tråden har kalt for lapskaus

 

Problemet med den løsningen er at fokuset har vær på mobile enheter , ikke pcer generelt

og nå må de prøve bøte på det med å justere windows8 MUI grensesnittet

Det er nok heller tvilsom om det holder

Lenke til kommentar

MS virker veldig anti-stasjonær/laptop for tida..

 

Jeg får inntrykk av at:

1. MS vil ha ALL normal databruk over på nettbrett og mobil.

2. MS vil ha ALLE tyngre(etter min mening: "ordentlige") spill over på konsollen sin.

Det har vært Microsoft sin visjon å ha Windows på alt. De prøvde å presse "desktopversjon" på tablets og PDAs men feilet, iPhone og iPad tok det markedet med spesialtilpasset OS. Nå går de baklengs ved å lage OS med fokus på tablet og telefon og pusher de designsysteme tilbake på Dekstop. Om de blir straffet for det får man se på salgstallene de neste årene, men de viser jo allerede tegn på å vanne ut visjonen med Windows 8 Blue-oppdateringen hvor en del ting som er kjent og kjær fra eldre windowsversjonen er tilbake.

Lenke til kommentar

jeg går ut fra at man sammenligner med windows7

jeg vil ikke ha brukt ordet "desktop" om windows 8 her , kun om de tidligere utgavene.

 

Nå var det vel metro og flisene som gjorde den visuelle forskjellen , samt at Aeoro var tatt bort når w8 kom

 

Hvis jeg skal gjette så går det nok en del utgaver , men Microsoft vil da innse at ikke alle liker MUI stilen så veldig godt og den vil bli valgfri.

Det blir sikker også et opplegg på at disse "tilleggene" instansers i forhold hvilken hardware men har

 

Hadde de bare behold w7 stilen og så latt w8 stilen være mere eller mindre valgfri så hadde det hjulpet betraktelig

Lenke til kommentar

Wayland to the rescue.

 

Linux på alle formater og enheter går fremover. Dessverre går det tregt. Hadde norske myndigheter hatt kunnskap og innsikt hadde det sluttet å gi MS lisenspenger og heller brukt halvparten av disse pengene til å videreutvikle og polere FLOSS.

 

Siste "store" fra Linux-verdenen er at AMD sine frie grafikkdrivere innen året vil være på høyde med de lukkede. Lydsystemet er gjennomarbeidet for å kunne brukes til alt, samtidig som Wayland gjør enorme fremskritt. LibreOffice blir mer og mer kompakt og effektiv, samtidig som egenskapene stadig utvides og forbedres.

 

Som en som har fulgt FLOSS tett i 18 år nå så har avstanden mellom det folk flest (desktopp og Word) mener er topp klasse i MS sin verden, til det som ER topp klasse i FLOSS verdenen aldri vært mindre.

 

Jeg håper Wayland og MIR tar til fokuset og fikser multiskjerms problemene som både Windows og Linux lider av.

Kan de kuppe håndtering av programmer på flere skjermer så har de plutselig forbigått Windows som idag lever utelukkende på at AMD og Nvidia fikser litt egne løsninger (Eyefinity for spill, og ATi's Hydravision) mens MS selv ikke har gjort mye, en god løsning her kan lokke en del industrielle applikasjoner hvor flere enn 6 skjermer brukes bort fra Windows.

Uten noe slikt så er nesten Wayland og Mir bortkastet utviklingstid bare for å luke ut noen X11 bugs med fullskjerm og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg håper Wayland og MIR tar til fokuset og fikser multiskjerms problemene som både Windows og Linux lider av.

Kan de kuppe håndtering av programmer på flere skjermer så har de plutselig forbigått Windows som idag lever utelukkende på at AMD og Nvidia fikser litt egne løsninger (Eyefinity for spill, og ATi's Hydravision) mens MS selv ikke har gjort mye, en god løsning her kan lokke en del industrielle applikasjoner hvor flere enn 6 skjermer brukes bort fra Windows.

Uten noe slikt så er nesten Wayland og Mir bortkastet utviklingstid bare for å luke ut noen X11 bugs med fullskjerm og lignende.

 

Mir er bare en tulleting fra Canonical som neppe har annen hensikt enn splitt og hersk. Uansett, Wayland og AMD sine FLOSS drivere går den veien du etterlyser. Det eneste som er kjedelig er at det tar tid. Sikkert to år før en er i mål. Håpet er jo at skrivebordmiljøene skal klare å transformere seg i parallell. Nvidia er totalt ubrukelige i en FLOSS verden. Noe Linus understreker her http://www.liveleak....=35d_1340014955 (Hele vel verdt å se intervjuet her:

)

 

Når utviklere av tallknusingssystemer og tunge grafiske applikasjoner kan feilsøke tvers gjennom hele stakken med kode, da bare MÅ det bli bra. Gleder meg som en unge til fremtiden :)

Lenke til kommentar

Litt morsomt at MS tilsynelatende prøver å kopiere Apples suksess, men fullstendig overser at Apple faktisk har to beslektede men separate OSer: Ett for utstyr som først og fremst skal styres med berøringsgrensesnitt, og ett for mer konvensjonelle desktoper og laptoper.

Jup, er nok også smartere, enda mer når windows også har en server versjon og har mer alsidig bruk en mac.

 

På den andre siden tror jeg at ultraportable / netbrett hybrider kommer til å bli mer vanlige, imidertid er det ikke så vanskelig å legge inn støtte for dette, til og med dynamisk, dvs du better bort keyboard og den bytter modus.

Lenke til kommentar

Mener noe av det viktigeste er at en følger åpne og standardiserte regler spesielt i proff markedet. Det som ofte skjer stadig vekk er at det utvikles applikasjoner (bruker gjerne 10-tals mill). som ikke kan brukes sammen med andre programmer. Internett er et glimrende eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

ms burde satse på det som gjorde dem store. istedefor fortsetter de lenger inn på villspor.

 

MS bør kvitte seg med hele toppledelsen.

Du mener å ta ballegrep på kundene og gjøre det idiotisk dyrt og komplisert å migrere vekk fra hva som helst som er stemplet med MS?

 

Jup, er nok også smartere, enda mer når windows også har en server versjon og har mer alsidig bruk en mac.

 

På den andre siden tror jeg at ultraportable / netbrett hybrider kommer til å bli mer vanlige, imidertid er det ikke så vanskelig å legge inn støtte for dette, til og med dynamisk, dvs du better bort keyboard og den bytter modus.

 

Øøøh? Denne må du forklare godt. Det er ingenting WIN kan som OS X ikke kan.

Lenke til kommentar

Du mener å ta ballegrep på kundene og gjøre det idiotisk dyrt og komplisert å migrere vekk fra hva som helst som er stemplet med MS?

 

 

 

Øøøh? Denne må du forklare godt. Det er ingenting WIN kan som OS X ikke kan.

 

Jeg tolker det mer som at han tenker på Windows server kontra OSX.

Så vidt jeg vet har ikke Apple noen server divisjon lengere annet enn en pakke du kan kjøpe fra AppStoren for litt basic server funksjonalitet?

Lenke til kommentar

ms burde satse på det som gjorde dem store. istedefor fortsetter de lenger inn på villspor.

MS bør kvitte seg med hele toppledelsen.

 

Du mener å ta ballegrep på kundene og gjøre det idiotisk dyrt og komplisert å migrere vekk fra hva som helst som er stemplet med MS?

 

Jup, er nok også smartere, enda mer når windows også har en server versjon og har mer alsidig bruk en mac.

På den andre siden tror jeg at ultraportable / netbrett hybrider kommer til å bli mer vanlige, imidertid er det ikke så vanskelig å legge inn støtte for dette, til og med dynamisk, dvs du better bort keyboard og den bytter modus.

 

 

Øøøh? Denne må du forklare godt. Det er ingenting WIN kan som OS X ikke kan.

Pcer har et mer alsidig bruksområde, alt fra servere, styring av industrielle prosesser til kraftige spillmaskiner. Alt dette er det standard hyllevare til.

Mesteparte av all programvare er for windows.

 

Da også tredjepart programvare som spill, ingen som hindrer dem fra å lage OSX eller Linux versjoner eneste grunnen til at det ikke er så vanlig er manglende marked. Klart mister MS markedsandeler kan det komme et skifte der det blir vanlig å støtte andre os,

 

Resten av komentaren var at det hadde vært let å lagd vindows 8 så den byttet automatisk mellom mus/ keyboard og netbrett modus

Lenke til kommentar

jeg har generelt lit dårlig erfaring med 3djepart programmer , spesielt det som er gratis og kommer fra linux sia

 

man hører stadig lit mas om hvorfor man ikke bruker f,eks openoffice eller libreoffice fordi du trenger ikke noe annet .

Nå er det en viss forskjell her på disse kontorpakken og Microsoft sin.

bl.a enkelt detaljer som mage bryr seg om

 

for min del er både libre og openoffice en smule ustabil .

Det merker man når man jobber med tabeller i tekstredigeringen

 

Så jeg håper da at man ikke ender med programmer fra Microsoft som fungerer bra for noen og er tungvindt å bruke for andre ( les : metro i windows8) og 3djepartprogrammer som er veldig ustabile

Lenke til kommentar

for min del er både libre og openoffice en smule ustabil .

Det merker man når man jobber med tabeller i tekstredigeringen

Jeg jobbet for et par uker siden med en rapport i MS Word, som stort sett bestod av en haug med tabeller.

 

Ca. annenhver gang jeg prøvde å kopiere en tabell og lime den inn et annet sted i dokumentet så kræsjet word.

 

Jeg har generelt sett ikke så mange positive erfaringer med stabiliteten til MS office.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...