Gå til innhold

Politiet har raidet svensk nettsted for hobby-undertekster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En profesjonell oversetter kan ikke påberope seg noe rett(eller feil som flere påpeker, kan man saksøke en dårlig oversetter f.eks. om man er innehaver av verket?) i forhold til åndsverksloven, like lite som en amatør kan gjøre det.

 

At en amatøroversetter gjør sin egen versjon av oversettelsen - av en liten del av åndsverket om det gjelder film- (uansett om det ligger på nett for alle), blir vel litt som om jeg spiller en coverversjon av en sang med bandet mitt på en øving og legger det på utube. En pirat er en som tjener penger på det han gjør, denne siden gjør ikke det.

 

Problemet med denne og alle lignende saker er vel at her er det noe upløyd juridisk mark, i forhold til vår tidsalder, der mange parter søker etter å gjøre noen ting ulovlige fordi de tror at de kan gjøre en kjapp krone eller to på svada i lovens navn.

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar

Seriøst?????

 

Vel da er det kanskje på tide at man kan få undertekster som i det minste stemmer med hva som blir sagt i filmen/serien også da. Hadde også vært fint om man kunne fått tekst de gangene det faktisk blir snakket ett helt annet språk i filmen/serien (er vel egentlig bare da jeg hadde trengt det) Er greit nok å forstå engelsk, men ikke like stødig på kinesisk (mandarin) ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en gang blander politiet seg inn i noe utenfor sin jurisdiksjon. Med mindre det er snakk om organisert vinningskriminalitet, heleri, bedrageri eller lignende så er ikke dette noen politisak, og skal føres som en vanlig sivil sak. Når politiet likevel gjør slikt så er det noen som har politisk eller økonomisk innpass som de ikke skal ha, og det er disse som burde etterforskes for korrupsjon (som faktisk er en kriminalsak).

 

--

 

Neste gang jeg ser naboen har bakt en nydelig eplekake så forventer jeg at politiet kommer stormende for å legge ham i jern, for ingen andre kan da lage en så god kake uten å piratkopiere min idé!

 

Egne tekster med egne, nye tolkninger må jo være å betrakte som et nytt åndsverk a la det man finner i musikken. Disse hobbybaserte utøverne bør få tak i en ikke-smurt jurist til å se på saken. Kanskje politiet har raidet deres opphavsmateriale, kan saksøkes og bli erstatningspliktige for den skaden de har påført hobbyteksterne. I rettferdighetens navn bør de selvsagt benytte samme kalkulator som gigant-opphavsrett-selskapene benytter.

Det er riktig at det blir nye åndsverk, men det er svensk lovgivning som angir hva som kreves av tillatelser fra eier av opprinnelig åndsverk.

 

"Din fars lette sabel!"

Fra Independence Day:

"There is nothing left"

"Det er ingenting til venstre" :/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare for en interessant sammenligning:

Komponister i Barokken hadde et helt annet syn på åndsverk enn rettighetshavere i dag. F.eks. en del tysk barokkmusikk som kan være oppbygd som en toccata og en fugue, der første del typisk inneholder deler klipt sammen fra en rekke andre komposisjoner som komponisten ville hedre, pluss et lengre selvkomponert stykke på slutten. Et godt eksempel på dette er BWV 565 som trolig de fleste har hørt. Interessant nok er det en håndfull "eksperter" som kun analyserer musikken og ikke nødvendigvis historien, og hevder toccataen ikke er laget av Bach nettopp fordi de kjenner igjen deler av den fra andre komponister, og da må jeg bare smile og riste på hodet for det var nettopp det komponisten ønsket å gjøre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen favoritter:

 

Apollo 13:

«Go for launch.»

«Gå til lunsj.»

 

L.A. Law:

«If you don't cooperate, you'll be six feet under!»

«Hvis du ikke samarbeider, blir du dverg!»

 

Pacific Blue:

«I'm going to a pool party»

«Jeg går på biljardfest»

 

Star Wars:

«You'll be invincible»

«Du vil bli usynlig»

 

The Package:

«You son of a gun!»

«Du er sønn av en pistol!»

 

Discovery Channel (gjenfortelling av alvorlig togulykke)

«The engineer is critical» (lokføreren er alvorlig skadd)

«Ingeniøren kritiserer»

 

Tror av og til at det er en 8.-klassing som sitter og slår opp i en engelsk-norsk ordbok for hvert enkelt ord som har blitt satt til å oversette mye som sendes på norske kanaler.

"Football match? Hmm fotball- m... m... ma... mat.... der! Fotballfyrstikk!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for en interessant sammenligning:Komponister i Barokken hadde et helt annet syn på åndsverk enn rettighetshavere i dag. F.eks. en del tysk barokkmusikk som kan være oppbygd som en toccata og en fugue, der første del typisk inneholder deler klipt sammen fra en rekke andre komposisjoner som komponisten ville hedre, pluss et lengre selvkomponert stykke på slutten. Et godt eksempel på dette er BWV 565 som trolig de fleste har hørt. Interessant nok er det en håndfull "eksperter" som kun analyserer musikken og ikke nødvendigvis historien, og hevder toccataen ikke er laget av Bach nettopp fordi de kjenner igjen deler av den fra andre komponister, og da må jeg bare smile og riste på hodet for det var nettopp det komponisten ønsket å gjøre :)

 

Du blir vel henta av politiet du nå da for å ha lagt ut linken til den youtube videoen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også kalt ?subtekst?. Som skuespillerteknisk begrep er underteksten det en

skuespillers rollefigur egentlig mener eller tenker når hun sier en replikk, og som

publikum aner gjennom måten det sies på eller konteksten for øvrig. Publikum kan

forstå at en person på scenen er sjalu, uansett om personen forsikrer sin elskede om

at han ikke er det.

Ordet ?undertekst? brukes også om tekstlinjer på skjermen eller filmlerretet,

vanligvis med oversettelse av det som personene i filmen sier.

?I psykologien omtales undertekst som det implisitte, det som ligger mellom

linjene og som ikke er skrevet i ren tekst.? (Fagerlund 2010 s. 65) Undertekst er det

motsatte av klartekst (å si/skrive noe i klartekst). Underteksten i litteratur er noe

karakterene og/eller teksten ?fortrenger?. Det kan oppfattes som tekstens

?underbevissthet? i freudiansk betydning, dvs. det undertrykte i tekstens

underbevissthet (Jenkins 1992 s. 227-228). Underteksten kan også sammenlignes

med en lett gjennomskuelig ?hemmelig? kode som finnes inne i teksten. Det dreier

seg om et latent, ikke åpenbart meningsnivå.

 

Fant hva du siterte fra og det er 5 sider om ordet "undertekster" og rett etter det du siterer står det;

"Undertekst har som begrep først og fremst blitt bruk om skuespillerteknikk, “særlig

innenfor psykologisk-realistisk spillestil. Det skuespilleren egentlig mener eller

tenker når han sier en replikk og der betydningen framkommer gjennom

situasjonens kontekst, skuespillerens tonefall eller hennes kroppsspråk.

Undertekstens innhold kan stå i direkte strid med betydningen av teksten"

 

Så undertekster er altså ikke vanligvis brukt om teksting og den mest vanlige betydningen er en helt annen. Det var poenget i mitt innlegg så ser ikke at ditt innlegg trekker noe nytt inn i sammenhengen.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Utrolig hva politiet finner tid til. De kan ikke ha mange uløste drap- eller voldsaker i Sverige når de kan prioritere dette.

Så du mener at så lenge det finnes uløste drapsaker så skal man la alle andre lovbrudd slippe unna ?? Skal man drite i å følge lover fordi noen andre gjør det ? Bruk hue før du uttaler deg a..

 

Lenke til kommentar
Egne tekster med egne, nye tolkninger må jo være å betrakte som et nytt åndsverk a la det man finner i musikken.

 

Jeg er enig i at det virker tåpelig å ta ned dette nettstedet, men det de gjør er jo ikke å lage nye tolkninger. De skriver ned teksten i filmen, som regel med svært få feil (profesjonelle tekstere gjør også feil). Jeg antar at denne teksten er opphavsrettbeskyttet og dermed brukes som en unnskyldning for å raide nettstedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...