Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Normalt og bli forelsket over nettet?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om det er mulig og bli forelsket over nettet uten og ha møtt personen i virkeligheten. Dette er sikkert et spørsmål mange av dere syns er teit, dumt osv, men det bryr jeg meg ikke om, jeg trenger bare svar på spørsmålet mitt. :)

 

Takk - :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er veldig vanlig. Mange tråder her på forumet gjennom årenes løp bekrefter det. Det er kanskje enda større risiko for å bli forelsket i en person over nettet enn det er gjennom fysisk kontakt, for da ser du bare en del av personen, og både du selv om den andre parten kan bevisst eller ubevisst påvirke hvilke sider som er mest tydelieg. Da man ikke har truffet personen, er det mye lettere å la tankene og fantasiene fare og lage seg et glorifisert bilde av den andre personen som man begynner å tro på og bli forelsket i, selv om den personen kanskje ikke eksisterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje enda større risiko for å bli forelsket i en person over nettet enn det er gjennom fysisk kontakt, for da ser du bare en del av personen, og både du selv om den andre parten kan bevisst eller ubevisst påvirke hvilke sider som er mest tydelieg. Da man ikke har truffet personen, er det mye lettere å la tankene og fantasiene fare og lage seg et glorifisert bilde av den andre personen som man begynner å tro på og bli forelsket i, selv om den personen kanskje ikke eksisterer.

 

Men dette kan vel like så godt forekomme i den virkelige verden? Det er vel sjelden man hundre prosent kjenner noen?

Lenke til kommentar

Men dette kan vel like så godt forekomme i den virkelige verden? Det er vel sjelden man hundre prosent kjenner noen?

 

Ja, så klart, men det er så klart vanskeligere å se de dårlige sidene, eventuelt lettere å overse dem, når virkeligheten er filtrert gjennom bilder og tekst, og kanskje den andre personen selektivt prøver å skjule dem.

 

Av og til blir jeg selv litt betatt av jenter jeg så vidt kjenner, og som den forever alone-stalkeren jeg er, søker jeg dem opp og finner dem på facebook eller andre sider. Da er det lett å la tankene fare og jeg har flere ganger tatt meg selv i å fantasere om at vi gjør ting eller snakker sammen, for så å innse at "jeg kjenner jo ikke denne personen, så jeg kan jo ikke forestille meg noen realistiske hendelsesforløp, samtaler eller reaksjoner". Deretter prøver jeg å være bevisst på dette og slutte med det, for jeg vil jo ikke at et falskt bilde av en person skal bli et hinder for meg senere og skape gale forventninger.

 

Det er et realityprogram på MTV som heter Catfish, der et par karer hjelper folk å spore opp og avdekke internettforelskelsene deres. Jeg mistet tragisk MTV for noen måneder siden, så jeg har ikke sett så mye av programmet selv, men av det jeg har sett, har som regel folk blitt skuffet.

Lenke til kommentar

Ja, så klart, men det er så klart vanskeligere å se de dårlige sidene, eventuelt lettere å overse dem, når virkeligheten er filtrert gjennom bilder og tekst, og kanskje den andre personen selektivt prøver å skjule dem.

 

Min erfaring er at folk ofte er åpnere på nett, fordi de i utgangspunktet, i alle fall i startfasen, er anonyme. Jeg tror det er større sjans for å bli kjent med personen inne i hodet på folk på nett enn i den virkelige verden. Men nå skal det sies at jeg har ikke veldig mye erfaring med å bli kjent med folk IRL så det er jo stor sjans for at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer på om det er mulig og bli forelsket over nettet uten og ha møtt personen i virkeligheten. Dette er sikkert et spørsmål mange av dere syns er teit, dumt osv, men det bryr jeg meg ikke om, jeg trenger bare svar på spørsmålet mitt. :)

 

Takk - :)

 

Eg har ett vennepar som eg ble kjent med i et onlinespill, ho fra Hellas, han fra Bodø. De ble kjent og forelsket igjennom spillet, og har bodd sammen i 2 år no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mulig å bli veldig betatt av en person over nettet, men forelsket er jeg mer usikker på. Jeg har selv opplevd å fått vekket en stor og intens følelse for noen over nettet, men forelskelsen kom ikke før etter møtet. Nå tror jeg også svar til spørsmål som dette kommer helt an på hvert enkelt individ. Det finnes sikkert noen der ute som klarer å forelske seg i noen, uten å ha møtt de - selv blir jeg "bare" betatt, og misforstå meg rett, å være betatt er en sinnsyk følelse det også! Uutholdelig, haha. Det er vel bare det at jeg trenger å føle nærværet til karen, og se han i bevegelse, før jeg faller såppas at jeg kan kalle det forelskelse, tror jeg. Kan jo være jeg en dag motbeviser meg selv! Hvem vet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Helt klart. I bunn og grunn responderer hjernen din kun på stimuli, jeg ser ingen grunn til å anse de som mer eller mindre gyldige om sansene dine responderer på kroppen i rommet, eller kroppen presentert gjennom et medium. Det er uansett en form for representasjon av det antatte indre som du føler en tiltrekning til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...