Gå til innhold

160 GIG = 136 GIG ???


dragon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Dette har vært ny tråd på dette emnet omtrent hver dag i det siste men for å gjenta:

 

Problemet er at WinXP bare bruker 28 bits for data addressering. Med 28 bits går grensen på 137Gb. Du må aktivere 48 bits address support.

Selv med SP1 er det ikke sikkert at det virker. Da må du gjøre en forandring i Registry for å "enable" (slå på) 48 bits support.

 

Løsningen på problemet finner du her:

 

http://www.seagate.com/support/kb/disc/tp/137gb.pdf

 

Good Luck

Lenke til kommentar

Akkurat det problemet er det temmelig mangen tråder om nå. Så i god forum ånd anbefaler jeg alle å søke i forumet før man lager en ny tråd.

 

Når det gjelder hva som gjør at du ikke får harddisken til riktig størrelse. Er det som flere har vært inne på.

 

Windows har normalt ikke aktivert 48bit LBA. Noe som blir i orden når man installerer service pack 1.

 

I tillegg så er det den saken med at harddisk produsentene går ut fra at kilo betyr 1000, selv om det er snakk om det binære tallsystem.

 

I ditt tilfelle er disken din 160 000 000 000 bytes. Noe som vil bli

 

160 000 000 000 / 1024

156 250 000 / 1024

152 587,89 / 1024

149 GiB

 

Så du må jo ikke bli overrasket om disken ikke blir så veldig mye større om du får installert SP1.

 

Dette vil gjøre endel større utslag om man f.eks. har en disk på 200GB.

 

Det rare er at jeg satte nett opp en maskin med en S-ATA Seagate disk på 160GB. Maskinen har bare den disken, og windows er installert på den. Etter installasjonen av Windows finner den hele disken.

 

Det enkleste er å få installert siste Service Pack.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Feil svar på riktig spørsmål.

 

Det du trenger er en bios-oppdatering, evt. Windows oppdatering.

 

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...hZ2U9MQ**&p_li=

 

Sjekk den linken for mer informasjon om hvordan fikse problemet.

 

Det der er den lengste linken jeg noen gang har sett. Og er det egentlig noe sammenheng i det som står i den? Eller er det bare rabl.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Det der er den lengste linken jeg noen gang har sett. Og er det egentlig noe sammenheng i det som står i den? Eller er det bare rabl.

 

-Chief-

Den har sikkert noe sammenheng ja, men når man bruker slike url'er så skal man bruke BBCODE slik:

[url=http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/....]LINK[/url]

Så slipper vi å få slike lange jævla adresser.

Lenke til kommentar

Det der er den lengste linken jeg noen gang har sett. Og er det egentlig noe sammenheng i det som står i den? Eller er det bare rabl.

 

-Chief-

Den har sikkert noe sammenheng ja, men når man bruker slike url'er så skal man bruke BBCODE slik:

[url=http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/....]LINK[/url]

Så slipper vi å få slike lange fordømte adresser.

 

Som du kansje har sett så bruker jeg BBCode flittig. Mye mer enn en gjennomsnitts forumbruker. Jeg regner for så vidt med at tiltalen var til gubben som postet den uforskammelig lange linken.

 

160.000.000.000 / 1024^3 = 149,01 GB...

Smertelig klar over dette. Eneste grunnen til at jeg skrev det opp som jeg gjorde var fordi dette er normalt den måten folk flest trykker det inn på kalkulatoren. [Windowstast]+R <calc> [enter] og så trykker man i vei...

 

Tok igrun dette som et tips, og regner med at det var ment som et tips fra din side. Bare sånn for sikkerhetsskyld om det ikke var det, har jeg nå avgitt forklaring.

 

jeg installerte SP1, men det løste ikke problemet, men så installerte jeg partition magic, og der var resten av harddisken  

160gig = 149 gig :yes: lurer på om det er "hele" harddisken no :shrug:

Å bare installere SP1 vil jo ikke løse problemet i og for sei, det vil bare gjøre at Windows kan bruke disker som er større enn 136GB. Du kunne funnet "resten" av disken inne på diskmanager, og så laget en partition av dette. Eller konventert disken til en dynamisk disk, og så utvidet den partisjonen du ville ha større til å ta med resten av den ledige plassen. Eller du kunne fjernet en partisjon og repartisjonert disken. Selvsagt er Partition Magic et hendig verktøy som gjør livet mye enklere. Av og til så går ikke det helt som det skal med PM, og da er det nesten fristende å aldri bruke det igjen, men jeg kommer av en eller annen grunn alltid tilbake til PM, når jeg har behov for det.

 

Tror jeg har fått svart på det som var å svare på i denne tråden nå.

 

Er det noe så er det jo bare å spørre.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett et nytt tekst dokument og paste disse linjene inn og lagre den som en reg fil. altså at du skriver .reg etter navnet. så dobbeltklikker du det og adder det til registeret. restart maskinen og alt skulle være fint da:)

 

 

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesAtapiParameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...