Gå til innhold

Slutte så fort som overhodet mulig i nåværende jobb.


Guybrush

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skriv eit oppsigelsesbrev og legg det på pulten til sjefen!

eller bare gi sjefen beskjed om att du slutter..... att jobben ikke passer for deg osv.

 

det verste du kan gjøre er å muste jobben for å ikke dukke opp!

dersom andre arbeidsgivere får høre det så blir du stilt i ett dårli lys!

Lenke til kommentar
som Raggi sier. For all del gjør det så profesjonelt som overhode mulig. Er du dum og gjør det på en uprofesjonell måte (bare stikker på en måte uten å si ifra) svir det godt ved nest jobbintervju ;)

Er jo på en måte klar over det...

 

Men ser for meg denne situasjonen:

 

Intervjuer: Ser at du har jobbet der og der i x år. Du har ikke noe attest/god attest derifra. Hva kommer det av?

 

Jeg: Fordi de ikke lot meg gå tidsnok i oppsigelsestiden. De hadde forespeilet at jeg kunne gå tidligere, men tok dette tilbake. Jeg hadde ikke noe annet valg enn bare å gå.

 

Synes ikke det setter meg i _så_ dårlig lys, eller hva synes dere?

 

Hmm. Kan jeg altså bare gå på dagen. Trodde de hadde mulighet til å holed tilbake ett eller annet jeg...

Lenke til kommentar

For å sitere økonomiboken min:

Feriepenger

Dersom du slutter i en jobb, har du rett til å få utbetalt opptjente feriepenger siste vanlige lønningsdag før du slutter. Du får feriepenger for de månedene du har arbeidet, på forskudd.

Det betales aldri skatt av feriepengene (noe som fører til at du som regel får mer penger i juli det året du får feriepengene). Angående dagpenger, må du ha hatt jobb og inntekt for å få dette, og du må ha blitt sagt opp fra jobben uten at du selv er i skyld i dette. Sier du opp selv, får du ingenting (men nå går jeg ut ifra at du har fått deg en ny jobb så du ikke har behov for dagpenger).

Lenke til kommentar

Stemmer det? Er det ikke riktig å si at det ikke trekkes skatt av feriepengene?

 

Rett til feriepenger

Dersom du har arbeidet ett år, har du rett til feriepenger året etter. Det gjelder uansett om du har hatt full jobb, deltidsjobb eller sommerjobb. Dersom du er i fast jobb, får du feriepenger i stedet for den vanlige lønnen i ferien. Men det trekkes ikke skatt av feriepengene. Dermed får du ekstra penger å rutte med i ferien.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel... Hva skal du etterpå... er det ny jobb eller bare lei av den du har ???

 

Sier du den opp uten å ha ny jobb så har du ikke rett på ledighetstrygd før etter 8 uker hvis jeg ikke husker feil.

 

Beste måten er hvis du er på godfot med sjefen din og få han til å si deg opp pga nedbemanning eller noe annet som ikke kommer deg på en negativ måte. Slik at jobbreferatet blir bra og at du likevel kan gå for fra jobben. Og få støtte fra arb.kontoret hvis behovet er der.

Lenke til kommentar
som Raggi sier. For all del gjør det så profesjonelt som overhode mulig. Er du dum og gjør det på en uprofesjonell måte (bare stikker på en måte uten å si ifra) svir det godt ved nest jobbintervju ;)

Er jo på en måte klar over det...

 

Men ser for meg denne situasjonen:

 

Intervjuer: Ser at du har jobbet der og der i x år. Du har ikke noe attest/god attest derifra. Hva kommer det av?

 

Jeg: Fordi de ikke lot meg gå tidsnok i oppsigelsestiden. De hadde forespeilet at jeg kunne gå tidligere, men tok dette tilbake. Jeg hadde ikke noe annet valg enn bare å gå.

 

Synes ikke det setter meg i _så_ dårlig lys, eller hva synes dere?

 

Hmm. Kan jeg altså bare gå på dagen. Trodde de hadde mulighet til å holed tilbake ett eller annet jeg...

 

Jeg ville aldri ha ansatt deg. For hvis du tar så lett på ditt ansvar som arbeidstaker, er jeg ikke interessert i å ha deg i min organisasjon. Dersom du kan vise til at du høflig anmodet om å få fratre din stilling før oppsigelsestidens slutt, men at de nektet - da får jeg inntrykk av at du var så verdifull at de ville holde på deg så lenge som mulig.

 

Forresten - har du arbeidskontrakt? Hvis ikke er oppsigelsestiden 1 måned uansett hvilke andre avtaler som måtte være inngått.

 

Nei, spør heller om du kan få slutte tidligere. Men det bør være veldig godt begrunnet! En dårlig attest kan forfølge deg lengre enn du liker...

Lenke til kommentar

Dersom du ikke arbeider i oppsigelsestiden, så kan arbeidsgiver ta beslag i feriepengene dine. Dette dersom du ved å ikke møte opp, skaper en ubeleilig situasjon for arbedidsgiver. F.eks. at de ikke klarer å holde en tidsfrist, må sette andre på overtid, ansette vikarer o.l.

 

Jeg veit om en som greit sa ifra om at han ikke kom til å jobbe oppsigelsetiden. Han fikk beskjed om at han ikke kom til å få feriepenger da. Gubben svarte at han hadde ingen planer om å jobbe i samme firma senere, og dersom han måtte være der ut tiden, så ville han bare gjøre jævelskap... Han slapp.

 

Men det er ikke særlig lurt å brenne alle broer på en slik måte. Du vil aldri få jobb der igjen, pluss at ryktet kan spre seg til andre .

Lenke til kommentar

Du har rett til feriepenger uansett om du sier opp eller blir sagt opp.

Det trekkes skatt av feriepengene hvis du krever/får utbetalt feriepengene i år, med dette får du igjen på skatten neste år. Noen arbeidsgivere har det som praksis å utbetale feriepengene sammen med den siste lønningen du har hos de (når du ikke lenger jobber hos de). Velger du å vente med å utbetalt feriepengene til neste år, skattes det ikke av de. Altså kort og godt, det skattes ikke av feriepenger, og det skal det heller ikke!

Arbeidsgiver kan ikke nekte å utbetale feriepenger i.h.h. til norsk lov, uansett om du sier opp, eller blir sagt opp.

Velger du å avslutte før oppsigelsesperioden, bør du og arbeisgiver være enig om dette, hvis ikke kan arbeidsgiver gå til sak. Mest sannsynlig nekte han å ubetale feriepengene dine, noe han ikke har lov til, men du har ikke anledning til å slutte før oppsigelsesperioden heller, så dette blir et dilemma hvis tilfelle.

 

Uansett, sier du opp, gjør dette på en grei måt, vær høflig, gi en god grunn (hvite løgner er lov, mange arbeidsgivere er noen drittsekker, så å si opp sier jeg ingenting på, jeg har gjort dette selv og det har ikke "fulgt" meg på noen som helst måte, bare viderefør den "hvite løgnen" til neste arbeidsgiver, og heller si sannheten etter ei stund hvis du har fått jobben, folk har faktisk forståelse for slike ting!).

Og sist men ikke minst, alt skal være formelt, dvs skriftlig, dette gjelder like mye hvis du skal slutte for oppsigelsesperioden er over, be om å få det skriftlig hvis du og arbeidsgiver blir enig om dette, men du bør også ha en god grunn til dette.

Spør også om du kan bruke han/hun som referanse, men da må du forsikre deg om at det bare finnes lovord om deg, dette må du også spørre om!!!!

Lenke til kommentar

Hei, takk for gode svar.

 

Grunnen til at jeg har lyst til å bare gå, er dette:

 

Jeg skrev i min oppsigelse bla.:

"Jeg er klar over at jeg har 1 måned oppsigelsestid, men ber om at raskere fratredelse blir vurdert da jeg er ønsket i ny stilling så snart som mulig."

 

Så fikk jeg indikasjoner på at jeg faktisk kunne gå 4 uker før.

Men i siste liten ombestemmer de seg, og jeg må enda vente 3 uker til.

 

Derfor våknet en liten djevel i meg.

 

Og JA, jeg har fått meg ny jobb!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...