Gå til innhold

Hjelp! Forsikringselskapet mitt nekter meg erstatning, etter vannlekkasje fra nabo.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i en tomannsbolig. Naboen som bor over meg har klart å få søle vann ned i en vegg i min leilighet. Dette har antakelig pågått i flere uker, men jeg har først nå sett vann renne ned på innsiden av veggen. (Det meste av vannet må ha gått på innsiden av veggen).

 

Jeg har hatt besøk av takstmann som målte fuktighet både i topp og bunn av veggen. Han sa at veggen måtte åpnes og luftes ut så raskt som mulig.

 

Til slutt åpnet jeg veggen selv da jeg ikke fikk svar fra forsikringselskapet på over en uke.

 

Etter to uker fikk jeg som svar at jeg ikke ville få erstatning da forsikringen kun dekket vannlekkasje ved sprukne rør. (Her hadde naboen "bare" vært uansvarlig ved å ha et dusjkabinett rett på et tregulv).

 

Dette kan da umulig være rett?? Jeg har da vel rett på forsikring uansett når det er andre som påfører skade på min leilighet? Det er vel forsikringselskapet som selv må ta jobben med å få erstatningen av naboen igjen hvis han har vært uansvarlig? Eller er det jeg som må saksøke naboen for å få erstatning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koleis dette blir løyst heilt praktisk vil være avhengig av kva forsikringsavtale du har.

 

I denne saka så er det uansett naboen som er ansvarlig for skaden. Om han vil gjere opp privat eller bruke sitt forsikringsselskap er opp til han. Det er uansett naboen du må gå på for å få erstatning.

Du skal ikkje måtte bruke din forsikring (og egenandel) for å dekke denne skaden.

 

Mange forsikringsselskap tar på seg å betale ut forsikringssummen til deg fyrst for deretter å kreve regress frå naboen eller naboens forsikringsselskap.

Dersom ditt forsikringsselskap gjer seg vanskelige på slike småting så ville eg på det sterkaste anbefale at du bytter forsikringsselskap.

Lenke til kommentar

Da må vel naboen over deg kunne holdes ansvarlig for skaden..

 

Ja, men er forsikringselskapet helt utenforstående i saken?

 

Jeg har tildligere fått beskjed av forsikringselskapet at siden det er en horisontaldelt-bolig så må vi ha en felles forsikring, så derfor har forsikringen for hele huset stått på meg. Men det skal vel uansett ikke gå ut over meg ved at jeg nektes forsikring for skade påført av naboen?

Lenke til kommentar

Ja, men er forsikringselskapet helt utenforstående i saken?

 

Jeg har tildligere fått beskjed av forsikringselskapet at siden det er en horisontaldelt-bolig så må vi ha en felles forsikring, så derfor har forsikringen for hele huset stått på meg. Men det skal vel uansett ikke gå ut over meg ved at jeg nektes forsikring for skade påført av naboen?

 

Kan du ikke bare legge ut avslagsbrevet du fikk og fjerne personsensitiv informasjon, så kan vi se begrunnelsen. Jeg leser dette som følgeskade og burde dekkes, men uten vilkår eller brev så blir det knapt med info.

Lenke til kommentar

Dette er helt vanlig, forsikringen dekker kun ved lekkasje pga brudd i vannrør under trykk. Avløp og "søl" er ikke dekket. Dette må din nabo dekke, både for din og sin egen bolig.

 

Men hva blir da korrekt framgangsmåte for meg for å få dekket kostnadene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...