Gå til innhold

Objektiver til Nikon D300s

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å sparer opp til linser til mitt D300s. Skal kjøpe meg 50mm 1.8, men er på jakt etter telezoom og. Har sigma sin 18-200, men er ikke fornøyd. Jeg har vurdert både tamron og nikkor sine men klarer ikke å bestemme meg. Kan noen dele sine meninger om de forskjellige objektivene? Og er det andre linser som dere føler er et "must have"? :-)

Endret av marenxd94
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det spørs jo om hva du trenger av tele det! Du kan jo titte på et 70-300mm. Det er ikke allverdens dyrt, og etter hva jeg har skjønt så er det langt bedre enn det du har i dag. Men du mister alt under 70mm. Jeg ville heller da ha gått for et 35mm 1.8 istedet for en 50mm 1.4 da spranget i fra 70mm -> 50mm ikke er så stort. :)

Det spørs jo om hva du trenger av tele det! Du kan jo titte på et 70-300mm. Det er ikke allverdens dyrt, og etter hva jeg har skjønt så er det langt bedre enn det du har i dag. Men du mister alt under 70mm. Jeg ville heller da ha gått for et 35mm 1.8 istedet for en 50mm 1.4 da spranget i fra 70mm -> 50mm ikke er så stort. :)

Jeg er veldig intr i 18-200 fordi jeg skal prøve å selge sigma objektivet, har og sett på 70-300. 50mm har jeg hørt er fantatisk til portrett, og jeg tar mange portrett av dyr. Jeg er generelt usikker på hvilke jeg skal gå for. 18-200 som ferieobjektiv, 70-300 når jeg trenger zoomen, f.eks stevner. Og 50mm for portrett. Kan det være en smart samling? Men må nok spare opp en sum for dette da..

Nikon sitt 18-200mm VR II ER den beste ultrazoomen i klassen testet mot de 7-8 andre alternativene inkl 2 av Nikon sine egne. Mitt første objektiv for ett par år var 18-200 første generasjon og var ett nydelig objektiv på tur til både Frankfurt og Roma så anbefales helt klart.

Blir nok det objektivet :-) så får jeg se etterhvert :-)

Tamron 17-50/Nikon 17-55, begge f2.8 zoomer, nyeste versjon av Sigma 50-150 eller en 70-200.

Protip er at makroobjektiver egner seg særdeles godt for portrettfoto, siden alle tegner meget skarpt. Titt på Nikon 60mm, Tamron 90mm, Sigma 105mm eller Nikon 105mm.

50-150 zoomen sammen med en lyssterk normalzoom vil også gi deg god dekning av brennvidder, alle med høy lysstyrke. Som en annen nevnte tidligere vil en 50-150 være ypperlig til portrett. :)

105/2,0 DC. Ingen over, ingen ved siden. Tror jeg...

Meget bra objektiv dette!

135mm f/2 DC også.

85mm f/1,4 er nydelig til portrett og litt enklere å bruke en DC objektivene.

200mm f/2 har en rå bokeh (og prislapp)

Det er egentlig mye som er bra. Det er bare hvor mye man vil legge i det.

Det finnes ikke gode eller dårlige objektiver, bare forskjellige. Sitat meg :)

Hvis du ikke skal fotografere mye i dårlig lys, er AF-S 60mm/2.8 Micro Nikkor et utrolig hendig verktøy og et mer allsidig (og dyrere) alternativ til 50/1.8. Veldig bra til portrett på DX, finfin til generell bruk, og så har du makro på direkten. Tamron har også en 60mm/2 til makro- og portrettbruk som får mange godord.

Så hadde jeg sett på vesle, billige 35/1.8 som normalobjektiv - trolig Nikon-objektivet som gir mest ytelse for pengene.

Jeg ville testa ut både Nikon og Tamron sine 70-300-zoomer var jeg deg. Og kjøpt en av dem først, deretter bytta ut Sigma sin 18-200. Hvis du ikke presser bruksområdet til den, kan det hende den ikke ter seg så plagsomt dårlig heller.

Jeg synes også Nikkor AF-S 85/1.8G er verdt å teste ut til dyreportretter og reportasjebruk. Med D300 kan du også kjøpe den gamle AF-D 85/1.8 - ikke mye dårligere, og kan fås ganske rimelig.

Endret av SNratio

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...