Gå til innhold

? Macintosh var en elendig datamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke? Hvorfor kjøper folk fine biler når de skal kjøre på norske veier i 60 km/t i snitt? Hvorfor kjøper folk god vin når man blir like full av billig øl? Hvorfor kjøper folk Levis når Dressmann-jeans koster under det halve og varer like lenge? Hvorfor kjøpe fersk fisk når man blir mett av frossenfisk? Og så videre...Du må ikke forveksle behov og kvalitet. At folk flest ikke "trenger" noe gjør det ikke dårlig. Mac'en er fin til det meste av av vanlige folks bruk.Og skal du bare surfe på net så får du en ny iMac til 10 000, og en MacBook Air til under 8000. Du behøver ikke bruke 20 000 for å få deg en Mac.Geir :)

 

kozzzzz deg med en overpriset boks. lol

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På hvilken måte da? Mac i dag er jo en av de beste PC-ene du kan få tak i. Utrolig bra arkitektur, flott design og veldig bra ytelse.

 

Hva mener du med utrolig bra arkitektur? Den fantastiske x86-arkitekturen en Apple-maskin deler med alle andre sammenlignbare maskiner?

Lenke til kommentar

Ville bare nevne at jeg har snakket med Woz. ("Fin fasade versjon").

 

 

 

(Reell versjon)

Etter en forelesning med Woz ville jeg komme meg raskt hjem, så jeg gikk rett etter at Woz hadde gått, og hoppet over avslutningen på forelesningen. Småløp igjennom en trang gang for å komme raskt til bilen så jeg slapp kaoset det alltid blir i parkeringshuset.

Tok igjen en gruppe med tjukke mennesker, og prøvde å presse meg forbi på den ene siden.

 

I det jeg kommer forbi, snur jeg meg og ser rett i øynene på The Woz himself... Han titter på meg og spør "running from something?"

I mitt lettere vimsete hode tenker jeg at jeg skal hjem til familien min før ungene legger seg, så mitt svar ble "Oh... uh... My family". Så løper jeg videre....

 

Jeg hater meg selv for det der. Jeg burde ha stoppet og snakket skikkelig med han...

 

Og jeg blir flau av å tenke på det blikket jeg fikk av han etter at jeg svarte.... Jeg dør litt bare av å tenke på det...

Endret av Dr. Mobius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker ble den sammenlignet med Htc One S4 osv, som er MYE større mobiler, som betyr at det er mer plass til hardware osv som fører til en raskere mobil.
Endrer ikke det faktum at den er dyrere og tregere.

 

Du ser ut til å drite totalt i at iPhone i bruk er minst like rask som begge de android-telefonene på grunn av software-optimisering. Ei heller er prisforskjellen særlig stor. Benchmarks er bare meningsløse tall om den reelle ytelsen ikke samsvarer med resultatene. Vil forøvrig si jeg er eier av en Nexus 4 på grunn av valgfrihet, utseende og at iOS er så forbannet kjedelig.

Lenke til kommentar

Du ser ut til å drite totalt i at iPhone i bruk er minst like rask som begge de android-telefonene på grunn av software-optimisering. Ei heller er prisforskjellen særlig stor. Benchmarks er bare meningsløse tall om den reelle ytelsen ikke samsvarer med resultatene. Vil forøvrig si jeg er eier av en Nexus 4 på grunn av valgfrihet, utseende og at iOS er så forbannet kjedelig.

Jeg svarte på det spesifikke som ble slått fast i undersøkelsene, jeg er fult klar over at iPhone er like kappabel som andre high end telefoner, det var ikke det det ble spurt etter, testen er i mine øyne verdiløs, men det endrer ikke det faktum at iPhone scorte dårlig i den.

Lenke til kommentar

Jeg svarte på det spesifikke som ble slått fast i undersøkelsene, jeg er fult klar over at iPhone er like kappabel som andre high end telefoner, det var ikke det det ble spurt etter, testen er i mine øyne verdiløs, men det endrer ikke det faktum at iPhone scorte dårlig i den.

 

Så hvorfor hevde at det er en tregere telefon om du er fullt klar over at de testresultatene ikke har noe å si?

Lenke til kommentar

Og her ser vi hvorfor Wozniak er Wozniak og Jobs var Jobs. Førstenvnte kunne nok laget en "bedre" PC, men han hadde ikke skapt en revolusjon. Uten det grafiske grensesnittet hadde Apple vært glemt idag. (Gitt at de andre faktorene, som Microsofts avtale med IBM, var de samme.)

 

Og nei, Macintosh solgte ikke elendig. Ingen suksess i Norge, men i USA, Sverige og Frankrike blant annet hadde de anseelige markedsandeler. (Det varte desverre ikke.) Men på verdensbasis ble de slått ned i støvlene av IBM og kloner. Jeg kan ikke se at bedre specs og ikke noe GUI hadde hjulpet.

 

De som reagerer på prisene bør huske på at når IBM PC ble lansert kostet den over 40 000 også. (Sjefen min hadde en, den sto på gulvet under skrivebordet hans.) En studievenninne fikk en toppspekket IBM AT til sitt prosjekt (Den hadde utrolige 8 Megabyte RAM!) og den var verd over 70 000 i 1986.

 

Geir :)

 

40000 var langt fra normen. Min far kjøpte en XT på åttitallet. Den kostet vel 15 store lapper. Det du snakker om er proff arbeidsstasjoner og de lå og ligger fortsatt i en helt annen liga.

Lenke til kommentar

40000 var langt fra normen. Min far kjøpte en XT på åttitallet. Den kostet vel 15 store lapper. Det du snakker om er proff arbeidsstasjoner og de lå og ligger fortsatt i en helt annen liga.

Nja, og ja.

 

Jeg snakket om prisen på IBM PC når den ble introdusert i Norge. Det var ingen arbeidsstasjon, det fantes ikke den gangen. Den hadde 64 KB RAM, to floppyer og en 12" sort/grønn tekstskjerm. Mac'en til sammenligning hadde 128 KB RAM, én floppy og sort/hvis grafisk skjerm. (Mer nøyaktig var det ikke skjermen som avgjorde grafikken, men skjermkortet.)

 

Det er riktig at de ble billigere etterhvert. Men det ble Mac'en også, når Mac SE kom i 1987 kostet den drøyt 20 000. Som XT hadde den også harddisk.

 

Det tok altså bare et par år for både IBM PC og Mac før prisene "normaliserte" seg. Men Mac'en var 3 år senere ute på markedet, og tilsvarende senere før prisene falt.

 

Dette var før Dell og andre strømlinjeformet produksjonsprosessen. Jeg husker jeg hadde en kollega på 90-tallet som sukket: "Den maskinen jeg til en hver tid ønsker meg koster 20 000." Maskinene ble kraftigere, og det kompenserte for prisfallet på teknologien. Nå en maskin falt under 10 000 kroner så ble den faset ut, da var det ikke lenger lønnsomt å markedsføre den. Det er noe å tenke på idag, når man kan gå på Elkjøp og få seg en maskin for et par tusenlapper.

 

IBM hadde til og med en modell uten floppyer og skjerm, som skulle være en "hjemmecomputer" folk kunne koble til TV'en, med kasettopptager som lagringsmedium. Men den var det ingen som kjøpte.

 

Så poenget mitt var enkelt: Både IBM PC og Mac var overpriset når de kom. Men markedet fortalte i begge tilfeller relativt raskt hva det var villig til å betale for dem, og prisene sank.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Macintosh var en elendig datamaskin.

 

De lager fortsatt elendige datamaskiner, men nå under andre navn. De lager også elendige 'brett' og 'telefoner', så man kan godt si de er konsekvente og handler i en lang kontinuerlig tradisjon.

Lenke til kommentar

Mac er helt OK, men selges som varemerke, ikke som pc.

 

 

Det kan vell strengt tatt sies om nesten alle merker, spesielt Samsung begynner jo å bygge opp et like sterkt varemerke som Apple for tiden. Det er også veldig mange som har negative erfaringer med diverse produsenter og derfor ender opp med en naturlig skepsis mot disse produsentene. Det samme kan sies andre veien hvor folk har positive erfaringer og dermed er villig til å betale litt ekstra for en produsent de har hatt positiv erfaring med.

 

 

Ingenting galt med å ha et solid varemerke, du får sjeldent et solid varemerke om du ikke har levert relativt solide produkter over en relativt lang periode.

 

 

På hvilken måte er Air bedre enn Samsung Series 9 / Asus Zenbook osv?

 

På hvilke måter er Air dårligere? Det er snakk om personlige preferanser, noen vil verdsette A, B og C, mens andre vil verdsette D, E og F. Det ene er ikke mer riktig eller galt enn det andre, så det å utrope en spesifikk maskin som den "beste" er en umulig oppgave da flere personer sjeldent har de samme preferansene og ergo vil stort sett aldri falle på den samme beslutning om hva som er "best".

 

 

Det som går igjen i diskusjontråder som dette er at mange har fått for seg at "kraftigst maskinvare, til billigst penge" er standarden for hva som er "best" men det er jo like subjektivt om man prioriterer mest ytelse for pengene, eller om man prioriterer andre aspekter som design eller andre faktorer.

 

En maskin kan gi en helt vannvittig ytelse for prisen, men om skjermen har dårlige fargespekter, dårlig innsynsvinkel, touchpaden er irriterende i bruk, tastaturet har massevis av fleks, lydkvaliteten er ellers dårlig osv osv så det ikke gitt at alle vil føle at maskinen som gir "mest ytelse for pengene" nødvendigvis er det beste produktet for hver enkelt person.

 

Hvorvidt man er villig til å betale mer, eller mindre for en maskin kontra en annen er 100% subjektiv og faller ned på egne personlige preferanser og folk kan argumentere seg blå i trynet av at "jo, men du kan jo få en Acer til flere tusenlapper mindre og det er minst like bra!!" uten at det har noen som helst betydning, alt handler ikke om hva som scorer best i benchmarks til lavest mulig pris. Enkelte er villig til å betale noen tusenlapper ekstra for annen type funksjonalitet, for at maskinen kanskje skal veie hakket mindre, fordi den blir levert med et annet operativsystem osv.. Årsakene kan være mange, men det er nå helt opp til hver enkelt person å vurdere hva de syntes er en akseptabel og fornuftig pris for et produkt som de selv skal bruke.

 

 

Den koster mer. Og alle vet jo at pris <--> kvalitet riight.

 

MacBook Air koster vell strengt tatt ikke noe mer enn tilsvarende Asus Zenbook, Samsung Ativ 9-serie osv maskiner? Pris er jo uansett en relativ term, for noen kan forskjellen på om en maskin koster 6'000kr eller 9'000kr være natt og dag, for andre kan det være en liten bagatell. Noen er ute etter en så billig maskin som mulig, andre ser på en maskin som et såpass viktig arbeidsverktøy og noe de benytter såpass kontinuerlig at en prisforskjell på et par tusenlapper blir som dråper i havet å regne.

 

Så igjen så handler jo alt om prioriteringer og preferanser, hvor noen vil si det er skandaløst å betale mer enn 500kr for en sofa, så vil jo andre si det er vell verdt å investere 50'000kr og ingen kan si at det ene er mer riktig enn det andre. Hvordan hver enkelt prioriterer penger, og hvilke preferanser de vektlegger ved valg av produkter er og blir en helt subjektiv sak som nesten hver enkelt person må få stå for uten at "bedrevitere" skal fortelle hva som hadde vært et så utrolig mye bedre valg til deres bruk og preferanser.

 

 

Macer er ikke bedre, de er anderledes.

 

Det kan du si, og det samme kan sies andre veien. Så er det opp til hver enkelt person å vurdere seg frem til hva de selv foretrekker og ønsker å betale for. Hvorvidt det er en Acer til 2'500kr, eller en MacBook Pro 15" Retina til 22'500kr er forsåvidt likegyldig. Det viktigst er at personen er fornøyd med sitt kjøp og føler det tilfredsstiller eget behov og forventninger.

 

 

Stemmer vel ikke helt. Iphone 5 er en av dyreste mobilen på markedet.Men i en fersk test også den tregeste. Apple selger mest på design. Å det er så brukervennlige maskiner att selv en uten peiling kan bruke den. Altså maskin for amatører! grei ytelse for hylle vare å være men bruker du like mye cash på en pc så er den minst like bra hvis ikke bedre!

 

 

Hva definerer hva som er "bra" og ikke? Hvis du er ute etter et system som er lett å bruke, og du finner en Mac enklere i bruk hvorfor skal da en Windows maskin til samme pris, om den så har bedre spesifikasjoner regnes som "bedre" om den fungerer dårligere til det tiltenkte bruket?

 

Hva som er bra et også et relativt term, hva en person finner og opplever som bra farges jo utelukkende av subjektive meninger og personlige preferanser så rent teknisksett så kan verken du eller jeg påstå hva som vil være "bra" eller "best" for noen andre enn oss selv da vi umulig kan vite hvilke preferanser og finesser alle andre måtte vektlegge.

 

Det er jo overhode ingen automatikk i at to personer deler nøyaktig den samme vektlegging av finesser og preferansene ved et produkt. Hadde ting fungert på den måten så hadde jo alle på hele kloden vært ute etter en og samme kvinne, alle ville kjørt rundt i nøyaktig den samme bilen, alle ville hatt helt identiske hus og hvitevarer osv osv.. Men sånn fungerer ikke verden.

 

 

Det er jo heller ikke sånn at produkter som er enkelt å ta i bruk er laget for "amatører", det er jo ikke sånn at jo mer tungvindt et produkt er å ta i bruk jo bedre og mer "avansert" er det. Eller mener du at det å sitte med kommandolinjer i DOS er bedre enn å sitte å navigere i et GUI i nyere Windows versjoner, for et GUI er vell bare for amatører siden det er såpass mye lettere å benytte seg av?

 

 

Hvorfor bruke 20 000 for å surfe på nett. Maskinen er fin til grafisk og redigering av film ol. men det er ikke så mange som holder på med det hjemme.

 

 

Hvorfor bruke spise poteter istedenfor coscos? Hvorfor drikke noe som helst annet enn vann? Hvorfor i det hele tatt kaste bort tiden på noe annet enn å jobbe så du kan tjene mest mulig penger? Hvorfor i det hele tatt kaste bort tid på fordyrende familie, kjæreste og venner når du stort sett kan komme bedre ut av ting på egenhånd? Hvorfor i det hele tatt kjøpe noe annet enn det absolutt billigste til enhver tid? Hvorfor dra ut på byen å kose seg med litt alkohol når det koster skjorta, er da mye bedre å sitte hjemme å sippe litt vann til en brøkdel av prisen..

 

 

For det første så er det jo ikke sånn at en Mac nødvendigvis koster 20'000kr+, det er faktisk kun en eneste Mac modell som starter i det prissiktet per i dag og det er Mac Pro som er rettet mot et profesjonelt marked hvor ting gjerne koster i de baner. De to eneste andre alternativene du har til over 20'000kr er hvis du tar en iMac 27" "TOP" eller en MacBook Pro 15" Retina "TOP" å spesialikonfigurerer den med de dyreste alternativene, selv disse koster jo i utgangspunktet fra 14'990kr (iMac 27") og 16'990 (MacBook Pro 15" Retina) så det er ikke nødvendig å overdrive så til de grader med priseksemplene.

 

MacBook Air starter på 7'790, mens Mac Mini starter på 4'890kr som er en fjerdedel av det du legger opp til at en Mac må koste, så det skaper jo et veldig skjevt og lite korrekt bilde til å starte med.

 

 

Og hvorvidt en maskin er verdt prisen eller ikke er jo ikke opp til deg å diktere. Hvorvidt personer utelukkende bruker maskinene sine til nettsurfing eller ei må nesten de stå for. Om de så bruker maskinene sine til utelukkende nettsurfing så blir det jo fremdeles opp til de hvorvidt de er villig til å betale 2'000kr eller 20'000kr for maskinen sin, det er nå tross alt deres valg.

 

I og med at brukeropplevelsen på en Mac med OS X og en PC med Windows er såpass forskjellig så er det jo ganske åpenbart at noen vil foretrekke det ene over det andre da det er to forskjellige løsninger, med to forskjellige opplevelser. Det kan være at de som betaler for Mac liker GUIet bedre, kanskje de liker Apple som selskap bedre, kanskje de har andre produkter som snakker bedre med OS X (type AirPlay til Apple TV og lignende), kanskje de foretrekker en hverdag uten en maskin som kommer fullastet med masse dilldall (type Norton 360, diverse Power DVD og alt mulig rart av programvare), foretrekker et system hvor de ikke må tenke like mye på beskyttelse iform av anti-virus osv, hvor stort sett alt av oppdateringer osv går helautomatisk og det mest av programvare er lett tilgjengelig rett via Mac App Store osv osv...

 

Forskjellene er mange, og da er det ganske så mange potensielle årsaker til hvorfor noen kanskje vektlegger noen aspekter ved en Mac som gjør at de ser på det som verdt det å investere noen tusenlapper ekstra. Det at kanskje ikke du vektlegger disse tingene å ser poenget betyr jo ikke at nødvendigvis alle andre tenker det samme.

 

Det kan jo være så banalt som at noen har tenkt til å ha maskinen stående i et hjørnet i stua, å foretrekker en iMac fordi den tar mindre plass og rett og slett ser penere og det er å foretrekke når de skal ha den stående godt synlig i stua. Noen vil vell kanskje se på slike preferanser som absurde og meningsløse, men igjen så det jo opp til hver enkelt å ta disse vurderingene og de må ta ærlig talt få lov til å bruke pengene sine på akkurat det de vil, av akkurat de årsakene de selv vil uten at det blir rett eller galt i samfunnet.

 

 

kozzzzz deg med en overpriset boks. lol

 

 

Kan du definere begrepet "overpriset"? Hvilken verdi et produkt har kommer jo an på øyene som ser, gjør det ikke det da? Noen kan jo mene at det å betale et par kroner ekstra for Heinz ketchup er totalt bortkastet kontra det å kjøpe First Price Ketchup, mens forandre så kan det bety forskjellen på et håpløs og et velsmakende måltid.

 

Så lenge folk kjøper produktene, produsenten er fornøyd med salget og tjener så mye penger som de mener de må så er vell ikke et produkt overpriset. Hvorvidt noe er overpriset bestemmes jo ikke av rene spesifikasjoner ved et produkt, men hvor villig markedet er til å betale den oppgitte prisen.

 

Og hvordan gjør du en prisvurdering av et produkt? Vurderer du det utifra ytelse per krone, vurder du det ut ifra praktisk design, vurder du det utifra brukeropplevelsen, vurderer du det utifra hvor fornøyd kundemassen er med produktet? Det er jo så mange variabler og subjektive aspekter her at enkelt personer umulig kan bestemme hvorvidt et produkt er overpriset eller ikke i andres øyne.

 

Du kan jo naturligvis mene at produktet er overpriset til ditt bruk, at du ikke vektlegger aspektene til produktet som verdt det satt opp imot andre produkter osv osv.. Det er jo din personlige vurdering, noe du selvsagt må lov til å stå for men det gir deg fremdeles null grunnlag eller rett til å bestemme eller diktere hvorvidt det er overpriset for andre enn deg selv.

 

 

Endrer ikke det faktum at den er dyrere og tregere.

 

 

Her motsier du deg selv? Først sier / påstår du at iPhone 5 dyrest og tregest. Like etterpå er du enig i at brukeropplevelsen til en iPhone 5 ikke står tilbake for brukeropplevelsen på en Samsung Galaxy S4 og HTC One. Det er jo å påstå to stikk motsatte ting, hvor hvis brukeropplevelsen er like god da er vell strengt tatt ikke produktet noe tregere?

 

For hva er det som definerer ytelse ved et produkt, er det tall fra benchmarks eller er det hvordan ytelsen på enheten er og oppleves i praksis? Vil du si at et produkt på grunn av bedre spesifikasjoner, men som føles tregt i bruk er raskere og bedre enn et produkt med svakere spesifikasjoner mens som føles raskt i bruk?

 

Folk har blitt så oppslukt av spesifikasjoner at det begynner å bli smått latterlig, folk bryr seg ikke lenger om et produkt tilfredsstiller bruk og behov, men ser på det som viktigere at den har de råeste spesifikasjonene på papiret.

 

Men det er klart, folk må da få lov å vektlegge det de selv ønsker, så ønsker man å handle ut ifra spesifikasjoner alene så er det jo opp til dem. Men man trenger ikke å komme her å fortelle alt og alle at deres telefoner så mye bedre enn alle andre og at andres telefoner er så dårligere for sånn fungerer faktisk ikke verden.

 

 

Det som alle ser ut til å glatt ignorere når det kommer til benchmarks er jo GPU, det er jo fremdeles ingen telefoner på markedet som har slått en iPhone 5 når det kommer til GPU-ytelse, og det er fremdeles ingen ARM baserte nettbrett som har slått iPad 4 osv.. Men folk er jo mestre til å fokusere på akkurat de aspektene som får sine egne produkter til å se best ut og bare ignorerer jo glatt alt annet og tar et hvert seriøst motargument som "ikke viktig".

 

 

Macintosh var en elendig datamaskin.

 

De lager fortsatt elendige datamaskiner, men nå under andre navn. De lager også elendige 'brett' og 'telefoner', så man kan godt si de er konsekvente og handler i en lang kontinuerlig tradisjon.

 

 

Det er godt å se at du kommer med skikkelige gode begrunnelser for dine utsagn. Det er flott å se at du har lang erfaring innen tema å kan belyse oss med dine argumenter rundt hvorfor disse maskinene er så "elendige".

 

For er det en ting som er sikkert, om du så er aldri så mye Android, iOS eller hva det enn måtte være "fanboy" så er det ingen av dagens toppmodeller som fortjener benevnelsen "elendig" eller "ræva". Du kan ha aldri så mange gode grunner til hvorfor du foretrekker HTC One, Galaxy S4, iPhone 5, Asus Zenbook, Samsung Ativ 9-serie eller MacBook Air osv.. Men å påstå at det ene eller andre produktet er elendig er å dra ting så langt ut av proporsjon at det blir direkte useriøst.

 

Folk burde virkelig revurdere sin definisjon av hva som er elendig.. Kommer du drassende med en Compaq maskin fra 90-tallet kjørende med Windows NT så kan jeg begynne å være enig at sett i lys av dagens modeller så er det temmelig elendig, men å påstå at noen av de beste produktene til Apple, Asus, Samsung, Sony osv er elendig blir bare tullete.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan du si, og det samme kan sies andre veien. Så er det opp til hver enkelt person å vurdere seg frem til hva de selv foretrekker og ønsker å betale for. Hvorvidt det er en Acer til 2'500kr, eller en MacBook Pro 15" Retina til 22'500kr er forsåvidt likegyldig. Det viktigst er at personen er fornøyd med sitt kjøp og føler det tilfredsstiller eget behov og forventninger.

Selvsagt, jeg har aldri sagt noe annet, derfor bruker min far 2k-3k på en maskin som han har i 4-5 år og jeg bruker 9k+ på en maskin jeg har har i 2-3 år.

Her motsier du deg selv? Først sier / påstår du at iPhone 5 dyrest og tregest. Like etterpå er du enig i at brukeropplevelsen til en iPhone 5 ikke står tilbake for brukeropplevelsen på en Samsung Galaxy S4 og HTC One. Det er jo å påstå to stikk motsatte ting, hvor hvis brukeropplevelsen er like god da er vell strengt tatt ikke produktet noe tregere?

Om du tok deg tid til å lese hva jeg faktisk svarer på så slipper du å sette opp slike stråmenn. Den er objektivt tregere i henhold til testen, den er også objektivt dyrere enn konkurentene som var raskere i testen.

 

Det som så sagt "Jammen den er jo mindre!" hvorpå jeg svarte at det er totalt likgyldig og den fortsatt er tregere og dyrere. Det burde lett komme frem at jeg refferte til testen, spesielt etter at jeg senere utdypet at den ikke er noe tregere i real life bruk.

 

Altså, iPhone oppleves ikke tregere ved normalt bruk, den er dog tregere i objektive benchmarks, og den er dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...