Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Planen er å begynne på NHH til høsten. Finnes det flere av dere her, eventuelt hvor gamle er dere?

 

Finnes det forresten noen som allerede går på NHH/gått på NHH, som kan fortelle om ulike erfaringer om skolen. Mer type om hvor tøft det er/kobling til norsk næringsliv?

 

Tusen hjertelig takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på NHH ett år nå (på bachelor) og jeg vet at det i hvert fall er en håndfull andre brukere her som også går på NHH.

 

Når du spør om ulike erfaringer, er det litt for generelt til å vite akkurat hva jeg skal svare, men jeg kan i det minste fortelle at jeg trives og er fornøyd med utdannelsen så langt. Hvis du med "hvor tøft" mener "hvor vanskelig/tidkrevende" studiet er, så har ikke jeg noe sammenlikningsgrunnlag fra andre studier, men det er helt overkommelig. Det krever mindre av meg enn det videregående gjorde og mindre enn jeg forventet da jeg begynte. Når det gjelder kobling til næringslivet, så tror jeg ikke at du vil bli skuffet. Jeg har ikke fulgt opp så mye selv, men det er bedriftspresentasjoner og bedrifter som står på stand på skolen tilnærmet hver dag. Av og til er det forskjellige gjesteforelesere fra arbeidslivet i de obligatoriske kursene.

Lenke til kommentar

Jeg trives også veldig godt på NHH. Når det gjelder hvor tøft studiet er vil jeg tro det varierer fra person til person. Det er som Zarac skriver et helt overkommelig studie. Ingen av bachelorfagene er spesielt vanskelig med unntak av enkelte valgfag, men det krever gjerne litt av deg om du vil kjempe om de beste karakterene. Igjen er dette helt individuelt. Noen tar ting lettere enn andre.

 

Når det gjelder alder på de du begynner med vil jeg tro majoriteten er ett eller to år eldre enn de som kommer rett fra videregående. Dette er min erfaring til nå i hvert fall. Det finnes dog studenter i alle aldre. Har møtt alt fra 19-20 til 30.

 

Angående tilknytning til næringslivet vil jeg også karakterisere dette som bra. Som Zarac skriver er det bedriftspresentasjoner nesten hver dag, gjesteforelesere, karrieredager, osv. Det krever derimot egeninnsats om du vil benytte deg av næringslivstilbudene. For eksempel ved å melde deg på bedriftspresentasjoner, snakke med bedriftene på stand, o.l.

 

Videre vil jeg si at vi har en veldig bra studentforening. Personlig er jeg ikke tungt inni diverse interessegrupper, underutvalg eller øvrige verv, men foreningen tilbyr absolutt noe for en hver smak. Alt fra svømming til lacrosse.

Lenke til kommentar

Siden de andre har skrevet litt om det akademiske og tilknytning til arbeidslivet kan jo jeg si litt om studentmiljøet.

 

Studentmiljøet syns jeg er veldig bra. Det er relativt isolert, og stort sett alle festene finner sted ute på NHH, som ligger et godt stykke fra sentrum. Det er et stort utested i kjelleren av NHH som heter Klubben, men det er også et stort utvalg med kjellerrom med mindre barer som ofte er åpne på større fester. Det er ikke spesielt mye kontakt med de øvrige bergensstudentene.

 

Studentforeningen er bygget opp av en mengde såkalte underutvalg og interessegrupper, hvor du kan engasjere deg i alt fra lacrosse til consulting og økonomisk rådgivning. De fleste gruppene har opptak, enten ved intervju eller tryouts. Vi arrangerer annenhvert år to festivaler, en sportsfestival og en kulturfestival, og vi har vår egen næringslivskonferanse. Studentmiljøet er veldig godt egnet til å skaffe seg venner/kontakter.

Lenke til kommentar

Jeg trives også veldig godt på NHH. Når det gjelder hvor tøft studiet er vil jeg tro det varierer fra person til person. Det er som Zarac skriver et helt overkommelig studie. Ingen av bachelorfagene er spesielt vanskelig med unntak av enkelte valgfag, men det krever gjerne litt av deg om du vil kjempe om de beste karakterene. Igjen er dette helt individuelt. Noen tar ting lettere enn andre.

Av ren nysgjerrighet: Hvilke valgfag anser du som vanskelige? Selv mener jeg sam030 og sam040 er de klart mest krevende kursene på bachelornivå, men en slik vurdering blir naturligvis noe subjektiv.

 

Angående hvor vanskelig det er å oppnå gode karakterer kan det nevnes at rent karaktergjennomsnitt fra vgs (altså ikke konkurransepoeng, som mange feilaktig refererer til som sitt snitt, og heller ikke inkludert ekstrapoeng for fordypningsfag) for studenter ved NHH har ligget marginalt over 5 de siste årene. Snittkarakter på NHH ligger til sammenligning rundt 4,4 - 4,5 på bachelor ( skala der A=6 og F=1), i.e. en drøy halv karakter lavere enn vgs-snitt. Ola og Kari stud.nhh jobber relativt flittig, særlig i eksamensperioden, men overanstrenger seg ikke gjennom semesteret. Så litt overfladisk kan man vel konkludere med at det i snitt er noe vanskeligere å oppnå gode karakterer på NHH kontra vgs.

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet: Hvilke valgfag anser du som vanskelige? Selv mener jeg sam030 og sam040 er de klart mest krevende kursene på bachelornivå, men en slik vurdering blir naturligvis noe subjektiv.

 

Personlig vil jeg karakterisere matematisk statistikk som vanskelig. Øvrige mattefag vil sikkert også anses som krevende for de fleste. Enig i at sam030 og sam040 er de mest krevende obligatoriske kursene på bachelornivå. Har skjønt at en del også sliter med statistikk også (met040).

Lenke til kommentar

 

Angående hvor vanskelig det er å oppnå gode karakterer kan det nevnes at rent karaktergjennomsnitt fra vgs (altså ikke konkurransepoeng, som mange feilaktig refererer til som sitt snitt, og heller ikke inkludert ekstrapoeng for fordypningsfag) for studenter ved NHH har ligget marginalt over 5 de siste årene. Snittkarakter på NHH ligger til sammenligning rundt 4,4 - 4,5 på bachelor ( skala der A=6 og F=1), i.e. en drøy halv karakter lavere enn vgs-snitt. Ola og Kari stud.nhh jobber relativt flittig, særlig i eksamensperioden, men overanstrenger seg ikke gjennom semesteret. Så litt overfladisk kan man vel konkludere med at det i snitt er noe vanskeligere å oppnå gode karakterer på NHH kontra vgs.

 

På universitets/høyskole nivå er A=5 og F=0. Jeg regner med du skrev den skalaen for å gjøre det lettere for TS å sammenligne, men veldig mange blander disse skalaene.

Lenke til kommentar
På universitets/høyskole nivå er A=5 og F=0. Jeg regner med du skrev den skalaen for å gjøre det lettere for TS å sammenligne, men veldig mange blander disse skalaene.

 

Nå er jo en skala som går fra 1 til 6 og en skala som går fra 0 til 5 helt like for alle praktiske formål. Om man kaller det 1, 0 eller blå er irrelevant, så lenge det er snakk om en tallrekke av samme utstrekning. Når dmaa i tillegg eksplisitt prøver å sammenligne karakterer fra to forskjellige skalaer (han snakker om en forskjell på 0,5) så er det jo helt nødvendig å bruke 1 til 6.

Lenke til kommentar

 

Nå er jo en skala som går fra 1 til 6 og en skala som går fra 0 til 5 helt like for alle praktiske formål. Om man kaller det 1, 0 eller blå er irrelevant, så lenge det er snakk om en tallrekke av samme utstrekning. Når dmaa i tillegg eksplisitt prøver å sammenligne karakterer fra to forskjellige skalaer (han snakker om en forskjell på 0,5) så er det jo helt nødvendig å bruke 1 til 6.

 

Nei, det er langt ifra irrelevant. Når snittet for å komme inn på masteren på NHH 2012 var 4,1 er det høyst relevant at man er kjent med hvordan skalaen er beregnet. Dersom man skal "forenkle" det ved å gjøre om A=6 osv uten å spesifisere hvordan det er i praksis kan forvirre personer som skal regne ut snittet sitt. Da er det lett å tenke at man trenger litt over C i snitt for å komme inn, ikke litt over B som det egentlig er. Jeg kjenner personlig til minst en student som har brent seg på dette, han trodde C=4, noe som gorde at han søkte på opptak til et masterstudie han ikke hadde sjangs til å komme inn på. Derfor er det ikke irrelevant hvordan skalaen spesifiseres.

 

Jeg skrev også at jeg skjønte hvorfor dmaa brukte den skalaen han gjorde, men valgte å spesifisere hvordan den virkelig er beregnet for å unngå forvirring.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for alle innspill. Skalaen er jeg klar over, og blir ikke noe problem for meg. Til et annet spørsmål jeg lurer på: er det mest nyttig å bo like ved skolen, eller i sentrum?

 

Det kommer an på preferansene dine. Å bo i Ytre Sandviken er gjerne litt billigere enn å bo i sentrum og du er heller ikke avhengig av Skysskort for å komme deg til skolen hver dag. Studentpris på et månedskort er 400 kroner. Det er også roligere, da du ikke er så tett på alle menneskene og helgefyllet. Men hvis du uansett tar bussen til sentrum ofte og vil gå ut på byen hver eneste helg, så er det kanskje mer attraktivt å bo der.

Lenke til kommentar

NHH er et god valg! Kjempe bra miljø og spennende fag. Veldig vanskelig er det heller ikke, og du vil sannsynligvis kunne velge mellom mange gode og spennende jobber etter fem+ supre år. Og gled deg til fadderuken, kanskje du får meg som fadder til og med.

 

 

Når det gjelder bo ville jeg sagt at hvis du skal bo i sentrum burde du flytte sammen med noen du kjenner. Det er også veldig mange som finner seg bokammerater i løpet av først året, siden de færreste kjenner mange når de flytter til Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...