Gå til innhold

Hvor mye koster det egentlig å dusje?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varmeelementet i VVB er vel 2 KW. La oss si det tar 5 timer å varme opp vannet du har brukt.

Det blir som at en panelovn på 1 KW står på i 10 timer, noe den gjør daglig på vinteren.

Er riktignok mulig VVB bruker lenger tid enn 5 timer. Det vet ikke jeg.

Tipper rundt 10 kroner jeg.

Lenke til kommentar

Nei, jeg bor hjemme så det er ikke jeg som betaler dem. Derfor jeg ikke har noen som helst peiling

Nei, det koster ikke mange kronene for en dusj. Men du bor hjemme med foreldre, og kanskje søsken? La oss ta en familie med to voksne og tre barn. Hver av dere dusjer en gang om dagen, noe som tilsvarer ca 150 dusjer i måneden. Hvis en dusj koster 5 kroner, så er det 750 kroner i måneden å holde familien ren. Dusjer man lenge, så dusjen koster 10 kroner, så snakker vi 1500 kroner i måneden.

 

Så det er "billig" å dusje litt ekstra lenge en gang, men dusjer man mange ganger kan noen få minutter ekstra hver gang gi relativt store utslag på strømregningen.

 

Nå skal det sies at jeg egentlig ikke vet akkurat hvor mye en typisk dusj koster, og det varierer uansett sterkt etter hvor varmt vann man liker, hvor effektiv varmtvannstanken er både på å varme opp og holde på varmen, om man bruker sparedusj og hvor stort trykk man liker på vannet.

Lenke til kommentar

OI! Er det virkelig bare så lite? :ohmy: Jeg hadde forventa noe omlag 300 - 400 kr..

 

- Du bruker tanken alene når du dusjer

- Dere er vel typ 4 stk i familien?

- Annet bruk er vel også en tank pr dag?

= 5 tanker dagen,

- 400 * 5 * 30 = 60 000,- kr.

 

Dusjing blir en dyr affære for din familie om dere betaler disse prisene, og alle bruker 200 liter vann.

Lenke til kommentar

Et kjapt regnestykke:

 

Vi kan anta at det kalde vannet inn i tanken vil holde rundt 15 C og det skal varmes opp til 75 C. 200 liter vann skal altså varmes opp 60 C, det krever så mye energi:

 

4,18 kJ/L/C * 200 L * 60 C = 13,9 kWh

 

Med litt svinn blir det omtrent 15 kWh. Pris per kWh avhenger av hvor du bor i landet, nettleverandør årstid osv., men omtrentelig 10-15 kr er vel greit overslag :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er flere mangler med regnestykket ditt, selv om prisen for å varme opp 200 liter vann sikkert er rett. (men temperaturen på kaldvannet inn er nok lavere, antakelig mellom 5-10 grader.) For det første; man bruker ikke 200 liter vann på en dusj. En sparedusj bruker 8-10 liter i minuttet, så da måtte man i tilfelle dusje i over 20 minutter. For det andre, så dusjer du forhåpentligvis ikke i 75* varmt vann, men noe omkring 38-40*. (Vannet i berederen holder kanskje 75*, men det blandes ut med kaldt vann i blandebatteriet, slik at forbruket av varmtvann isolert sett er nede i ca. 4-5 liter i minuttet.)

 

Denne siden indikerer at strømforbruket på en 10 minutters sparedusj ligger på ca 4kWh.

 

edit: Er jo en fordel å lese førsteinnlegget litt grundigere... :hrm: Det måtte være en lang dusj, et dusjhode som er så langt fra en sparedusj det går an å komme, eller så hadde flere andre familiemedlemmer også dusjet/brukt varmtvann like før..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...